top

Προς τον Εκδότην του "Boston Globe" και τον Ντιέγκο Ριμπαντενεϊρα

Σχετικά με το: άρθρο σας για το Ελληνικό Κολλέγιο στο φύλλο της 7/10/97

Όπως πάντα, υπάρχουν δυο απόψεις σε κάθε ιστορία. Το άρθρο σας περί "απολύσεως" των τριών καθηγητών και του προέδρου του ελληνικού Κολλεγίου και της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού παρουσιάζει τη μία άποψη της ιστορίας, δηλ. εκείνη του Προέδρου και των τριών άλλων καθηγητών, η οποία οφείλω ωστόσο να ομολογήσω ότι περιέχει και αναρίθμητες ανακρίβειες.

Ήμουν φοιτητής στην Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού τα δύο τελευταία χρόνια και γνωρίζω επαρκώς αυτό το συμβάν καθώς επίσης και πολλά άλλα τα οποία έλαβον χώρα κατά την περίοδο αυτή. Επί πλέον, επειδή υπο την ιδιότητα του εισαγγελέα είχα ασκήσει το νομικό επάγγελμα επί δεκαετία προτού να εγγραφώ στη Σχολή, φοιτητές και καθηγητές με συνεβουλεύτηκαν επί νομικών θεμάτων αναφορικά με τα τεκταινόμενα του προέδρου και των τριών αυτών καθηγητών (καθώς επίσης και άλλων), τα οποία έχουν λάβει χώραν εις βάρος φοιτητών και καθηγητών κατά την τελευταία διετία. Κατά συνέπεια είμαι πεπεισμένος ότι έχω μια αρκετά ακριβή εικόνα του τί γίνεται στη Σχολή.

Κατ' αρχήν, κάθε καθηγητής που αναφέρεται στο άρθρο σας (ο πρόεδρος Καλύβας και οι άλλοι τρεις καθηγητές) είναι πρωτίστως και κατ' εξοχήν ιερείς της Εκκλησίας. Κατά συνέπεια κάθε ένας τους έχει διπλή ιδιότητα, αυτή του ιερέα και εκείνη του καθηγητή. Τώρα θα σας πουν, πρώτοι αυτοί, ότι η πρωταρχική τους υπακοή, η οποία είναι εξάλλου και η βάση του ιερατικού τους αξιώματος, είναι απέναντι στην Εκκλησία και στον πνευματικό τους ηγέτη, τον Αρχιεπίσκοπο Σπυρίδωνα. Δηλαδή, η υπακοή αυτή είναι μία προϋπόθεση της χειροτονίας τους. Κατά συνέπεια η πρώτιστη αφοσίωσή τους είναι προς την Εκκλησία και τον Αρχιεπίσκοπο - τα ιερατικά τους καθήκοντα και η ιερατική τους υπακοή έπονται της καθηγητικής τους καριέρας. Τα πιστοποιητικά της διδακτικής τους ιδιότητας, η αναγνώριση και η διδακτική εμπειρία δεν καθορίζουν τον ιερέα στη Σχολή μας. Πρωτίστως και κατ' εξοχήν είναι η υπακοή στον Αρχιεπίσκοπο και η εκπλήρωση των ιερατικών τους υποχρεώσεων στην ιερή Εκκλησιαστική παράδοση, στους εκκλησιαστικούς κανόνες κτλ. Τέλος επιτρέψτε μου να σας επισημάνω μερικές λεπτομέρειες του άρθρου σας.

Κανένας από τους καθηγητές τους οποίους αναφέρετε ότι απολύθηκαν δεν απολύθηκε. Οσον αφορά τον π. Κλάψη, γνωρίζω ότι του ανετέθη πλήρης απασχόληση σε ενορία, πράγμα το οποίο δεν θα του επιτρέψει να διδάξει. Επί πλέον ο π. Κλάψης δεν είναι μόνιμος καθηγητής, και κατά συνέπεια το συμβόλαιό του είναι ετήσιο. Στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους δεν έχει συμβόλαιο με τη Σχολή. Πρέπει ν' ανανεωθεί. "Μη ανανέωση" του συμβολαίου δεν σημαίνει "απόλυση", διότι αυτός ο όρος συμβαδίζει με ειδικές νομικές συνέπειες ενώ ο πρώτος τις αποκλείει.

Ούτε ο π. Στυλιανόπουλος απολύθηκε. Ο Αρχιεπίσκοπος απεφάσισε ότι οι ανάγκες της Εκκλησίας απαιτούν ο π. Στυλιανόπουλος ν' αναλάβει ιερατικά καθήκοντα σε άλλη ενορία. Κατά συνέπεια πρόκειται περί αναλήψεως πλήρους απασχόλησης σε ενορία, πράγμα το οποίο δεν είναι σπάνιο στην Εκκλησία μας. Το ίδιο συνέβη και με τον προηγούμενο Αρχιεπίσκοπο Ιάκωβο (προκάτοχο του Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνα). Παρόλο που είναι μόνιμος καθηγητής, η ανάληψη ιερατικού καθήκοντος δεν σημαίνει απόλυση. Όπως αναφέρθηκε ήδη, σαν αποτέλεσμα της ιερατικής του κλήσεως, η συμμετοχή του στη Σχολή υπόκειται και εξαρτάται από την εκπλήρωση των ιερατικών του καθηκόντων και υποχρεώσεων, όπως ορίζει ο πνευματικός του προϊστάμενος, Αρχιεπίσκοπος Σπυρίδων.

Ούτε ο π. Καλύβας απολύθηκε. Εργάζεται ακόμα σαν καθηγητής στη Σχολή, αλλά απλώς ο Αρχιεπίσκοπος του ζήτησε να παραιτηθεί από το αξίωμα του προέδρου, πράγμα το οποίο αρνήθηκε να πράξει.

Το περιστατικό της δήθεν σεξουαλικής χειρονομίας, το οποίο ισχυρίζονται οι παραπάνω καθηγητές ότι αποτελεί την πραγματική αιτία της "απολύσεώς" των, είναι τελείως αναληθές. Καθώς ανέφερα προηγουμένως, ο πρόεδρος και οι δυο καθηγητές δεν απολύθηκαν. Δεύτερον, δεν υπάρχει καμμιά "προσπάθεια κάλυψης" στην διαδικασία έφεσης (δηλ. στην έφεση για τη διαδικασία επανεξέτασης της απόφασης εκ μέρους του κατηγορουμένου φοιτητή/ιερέα προς τον πρώην Κοσμήτορα π. Γεώργιο Δράγα). Οι αποφάσεις της πειθαρχικής βασίστηκαν σε διαδόσεις - δεν υπήρχαν αυτόπτες μάρτυρες του γεγονότος. Επί πλέον, μέλη της πειθαρχικής επιτροπής πίεσαν ορισμένους φοιτητές να καταθέσουν αυτές τις κατηγορίες εναντίον του κατηγορουμένου φοιτητή/ιερέα. Επίσης εξασκήθηκε πίεση στον πατέρα Δράγα για να εμποδισθεί να επανεξετάσει την υπόθεση, και τον "προειδοποίησαν" να μην πάρει απόφαση αντίθετη με αυτήν της πειθαρχικής επιτροπής. Όταν αρνήθηκε να συμμορφωθεί (καί έκανε τη δική του ανάκριση ακριβώς όπως έπρεπε σαν Κοσμήτορας), οι τρεις προαναφερθέντες καθηγητές της πειθαρχικής επιτροπής προσπάθησαν να μεταποιήσουν ολόκληρη τη διαδικασία της έφεσης που επακολούθησε αντίθετα προς την ακαδημαϊκή διαδικασία που προβλέπει ο φοιτητικός κανονισμός.

Σαν δικηγόρος συγκλονίστηκα όταν είδα τέτοια σκανδαλώδη και εσκεμμένη καταστρατήγηση της όλης ακαδημαϊκής διαδικασίας από μέρους τεσσάρων "ωρίμων καθηγητών", οι οποίοι "χαίρουν άκρως σεβασμού μεταξύ των συναδέλφων των" (όπως τους ονομάζει η εφημερίδα "Μπόστον Γκλόμπ" ). Παρόλα αυτά, ούτε ο χρόνος ούτε η δικηγορική μου ιδιότητα μου επιτρέπουν να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά στις ατασθαλίες που διαπράχθηκαν στην περίπτωση αυτή. Θ' αρκεσθώ μόνον να πω ότι ο π. Δράγας έπραξε σωστά με το να βάλει τέρμα στην προσπάθεια των ανωτέρω καθηγητών να αμαυρώσουν τους έλληνες φοιτητές και φοιτητές/ιερείς που έλαβαν μέρος σ' αυτή τη συγκέντρωση. Εξέθεσε αυτούς τους τρεις "αξιοσέβαστους καθηγητές" για ότι έκαναν (ή προσπάθησαν να κάνουν). Η ιστορία την οποία διέδωσαν στον τύπο είναι πραγματικά ανακριβής και αποτελεί προσπάθεια τους να "συγκαλύψουν" την παρανομία τους σ' αυτή την υπόθεση καθώς επίσης να τιμωρήσουν τον π. Δράγα (ο οποίος από την ημέρα του διορισμού του στη Σχολή δεν έπαψε ν' αντιτίθεται στις παραβάσεις τους).

Το κίνητρο της πράξεως των τριών προαναφερθέντων καθηγητών να κάνουν όσο γίνεται πιό εντυπωσιακό το περιστατικό και να το δημοσιεύσουν, έχει καθαρά χαρακτήρα και λειτουργία αντίποινου. Αντέδρασαν εναντίον των ελλήνων φοιτητών/ιερέων που είχαν γράψει ένα γράμμα στη Σύνοδο των Ελληνορθοδόξων επισκόπων με το οποίο άσκησαν κριτική, μεταξύ άλλων, σε  αυτά τα μέλη της Θεολογικής Σχολής για την πτωχή πνευματική τους ηγεσία και για τη μέτρια ορθόδοξη διδασκαλία τους. Αυτό το γράμμα, κατά παράδοξο τρόπο, περιήλθε στα χέρια του ελληνικού τύπου. Παρά το αληθινό του περιεχόμενο, εδημιούργησε προβλήματα σ' αυτούς τους ιερείς που προσπάθησαν να βρούν ένα τρόπο για να εκδιώξουν τους έλληνες φοιτητές/ιερείς και οποιονδήποτε είχε σχέση μαζί τους (όλοι οι φοιτητές που πήραν αποβολές ή άλλες πειθαρχικές ποινές ήσαν από την Ελλάδα, που φανερώνει καθαρά ανθελληνική στάση). Μια επιπλέον αιτία για τις πράξεις τους είναι και η ανοιχτή διαφωνία τους και αντίθεση με τη μητέρα εκκλησία και τον αρχιεπίσκοπο Σπυρίδωνα. Κατά συνέπεια, αυτή η "συγκαλυμένη" ιστορία των καθηγητών δεν είναι τίποτε άλλο παρά η προσπάθεια τους να διασπάσουν και να συγχύσουν το κοινό και τα μέλη της Εκκλησίας που δεν έχουν επίγνωση, ούτε έχουν ενημέρωση, όσον αφορά στα αληθινά γεγονότα σχετικά με αυτά τα θέματα.

Τέλος, μίλησα προσωπικά στους φοιτητές/ιερείς που κατηγορούνται για υποτιθέμενη σεξουαλική ασέλγεια, καθώς και με άλλους φοιτητές και φοιτητές/ιερείς που παρευρέθησαν εκείνο το βράδυ στη κοινωνική συγκέντρωση. Ο κατηγορούμενος φοιτητής/ιερέας δεν μου είπε τίποτε απολύτως που να υποστηρίζει τους ισχυρισμούς που διετυπώθησαν εναντίον του. Επί πλέον, ο φοιτητής και ο φοιτητής/ιερέας που ήσαν αναμεμιγμένοι σ' αυτό το περιστατικό, είχαν ήδη λύσει τις μεταξύ τους διαφορές όταν εκλήθησαν σε απολογία.

Αντιλαμβάνομαι ότι το γράμμα αυτό είναι μακροσκελές, αλλά σας ζητάω να το τυπώσετε στην εφημερίδα σας. Αν δεν μπορείτε να το εκδώσετε καθ' ολοκληρίαν, παρακαλώ να το συμπτύξετε σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εφημερίδας σας. Αν επιθυμείτε να έλθετε σε επικοινωνία μαζύ μου για περισσότερες πληροφορίες στην περίπτωση αυτή, παρακαλώ, αισθανθείτε ελεύθερος να επικοινωνήσετε μαζί μου στο (414) 771-0779.

Ειλικρινά,
Τιμόθεος Κράντζ

[ Μεταφρασμένο απ' τα αγγλικά ]

[ ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GT-GR.HTM  -  July {_}, 1997 ]