top

Προς τον Εκδότην του "Chronicle of Higher Education"

Σχετικά με το άρθρο σας για το Ελληνικό Κολλέγιο
και την Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού

3 Ιουλίου 1997


Το άρθρο σας για την "απόλυση" δύο καθηγητών και του Προέδρου του Ελληνικού Κολλεγίου και της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού είναι ανακριβές όσον αφορά στις πληροφορίες που περιέχει και κατά συνέπεια είναι πολύ παραπλανητικό για τους αναγνώστες σας. Σαν φοιτητής Θεολογίας στον Τίμιο Σταυρό τα τελευταία δυο χρόνια και σαν δικηγόρος επί μία δεκαετία πριν αρχίσω θεολογικές σπουδές, είμαι σε θέση να γνωρίζω ορισμένα στοιχεία σχετικά με τα θέματα στα οποία αναφέρεσθε στο άρθρο σας.

Κανείς από τους τρεις καθηγητές που αναφέρετε δεν "απολύθηκε". Ο π. Εμμανουήλ Κλάψης δεν είναι μόνιμος καθηγητής και το συμβόλαιό του ανανεώνεται κάθε χρόνο. Έτσι στο τέλος του τρέχοντος χρόνου δεν θα έχει συμβόλαιο με τη Σχολή. Θα πρέπει να τού ανανεωθεί για να συνεχίσει να διδάσκει. Το να μην του ανανεωθεί όμως δεν σημαίνει ότι "απολύθηκε", γιατί ο όρος "απολύθηκε" έχει συγκεκριμένες νομικές επιπτώσεις ενώ ο προηγούμενος δεν έχει. Ούτε ο π. Στυλιανόπουλος "απολύθηκε". Απλούστατα μπήκε στην πορεία μεταθέσεως και επαναδιορισμού σε ενορία με πλήρη απασχόληση. Αν και έχει μονιμότητα σαν καθηγητής εν τούτοις προέχει η ιδιότητά του σαν ιερέας της Εκκλησίας, όπως και στην περίπτωση των άλλων ιερέων καθηγητών. Έτσι τόσον αυτός όσον και οι άλλοι καθηγητές που έχουν να κάνουν με την υπόθεση αυτή, φορούν δύο καπέλλα, το ότι δηλαδή είναι μέλη στον καθηγητικό σύλλογο της Θεολογικής Σχολής υπόκειται στις υποχρεώσεις και τους κανονισμούς του ιερατικού τους αξιώματος.

Αλλά ούτε ο π. Καλύβας "απολύθηκε". Παραμένει ακόμα υπάλληλος της Σχολής. Είναι αλήθεια ότι του εζητήθη από τον Αρχιεπίσκοπο να παραιτηθεί από πρόεδρος αλλά ο ίδιος αρνείται να συμμορφωθεί.

Το περιστατικό της δήθεν σεξουαλικής χειρονομίας, το οποίο ισχυρίζονται οι παραπάνω καθηγητές ότι αποτελεί την πραγματική αιτία της "απολύσεως" των, είναι τελείως αναληθές. Καθώς ανέφερα προηγουμένως, ο πρόεδρος και οι δυο καθηγητές δεν απολύθηκαν. Δεύτερον, δεν υπάρχει καμμιά "προσπάθεια κάλυψης" στην διαδικασία έφεσης (δηλ. στην έφεση για τη διαδικασία επανεξέτασης της απόφασης εκ μέρους του κατηγορουμένου φοιτητή/ιερέα προς τον πρώην Κοσμήτορα π. Γεώργιο Δράγα). Οι αποφάσεις της πειθαρχικής βασίστηκαν σε διαδόσεις - δεν υπήρχαν αυτόπτες μάρτυρες του γεγονότος. Επί πλέον, μέλη της πειθαρχικής επιτροπής πίεσαν ορισμένους φοιτητές να καταθέσουν αυτές τις κατηγορίες εναντίον του κατηγορουμένου φοιτητή/ιερέα. Επίσης εξασκήθηκε πίεση στον πατέρα Δράγα για να τον εμποδίσουν να επανεξετάσει την υπόθεση, και τον "προειδοποίησαν" να μην πάρει απόφαση αντίθετη με αυτήν της πειθαρχικής επιτροπής. Όταν αρνήθηκε να συμμορφωθεί (και έκανε τη δική του ανάκριση ακριβώς όπως έπρεπε σαν Κοσμήτορας), οι τρεις προαναφερθέντες καθηγητές της πειθαρχικής επιτροπής προσπάθησαν να μεταποιήσουν ολόκληρη τη διαδικασία της έφεσης που επακολούθησε αντίθετα προς την ακαδημαϊκή διαδικασία που προβλέπει το φοιτητικό εγχειρίδιο.

Σαν δικηγόρος συγκλονίστηκα όταν είδα τέτοια σκανδαλώδη και εσκεμμένη περιφρόνηση της όλης ακαδημαϊκής διαδικασίας εκ μέρους τεσσάρων "ωρίμων καθηγητών" οι οποίοι "χαίρουν άκρως σεβασμού μεταξύ των συναδέλφων των" (όπως τους ονομάζει η εφημερίδα "Μπόστον Γκλομπ"). Παρ' όλα αυτά, ούτε ο χρόνος ούτε η δικηγορική μου ιδιότητα μου επιτρέπουν να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά στις ατασθαλίες που διεπράχθησαν στην περίπτωση αυτή. Θ' αρκεσθώ να πω ότι ο π. Δράγας έπραξε σωστά με το να βάλει τέρμα στην προσπάθεια των ανωτέρω καθηγητών να αμαυρώσουν αρκετούς φοιτητές και φοιτητές/ιερείς που έλαβαν μέρος σ' αυτή τη συγκέντρωση. Εξέθεσε αυτούς τους τρεις "αξιοσέβαστους καθηγητές" για ότι έκαναν (ή προσπάθησαν να κάνουν). Η ιστορία την οποία διέδωσαν στον τύπο είναι πραγματικά ανακριβής και αποτελεί προσπάθεια τους να "συγκαλύψουν" την παρανομία τους σ' αυτή την υπόθεση καθώς επίσης να τιμωρήσουν τον π. Δράγα (ο οποίος από την ημέρα του διορισμού του στη Σχολή δεν έπαψε ν' αντιτίθεται στις παραβάσεις τους).

Το κίνητρο της πράξεως των τριών προαναφερθέντων καθηγητών να κάνουν όσο γίνεται πιό εντυπωσιακό το περιστατικό και να το δημοσιεύσουν, έχει καθαρά χαρακτήρα και λειτουργία αντίποινου. Αντέδρασαν εναντίον των ελλήνων φοιτητών/ιερέων που είχαν γράψει ένα γράμμα στη Σύνοδο των Ελληνορθοδόξων επισκόπων με το οποίο άσκησαν κριτική, μεταξύ άλλων, σ' αυτά τα μέλη της Θεολογικής Σχολής για την πτωχή πνευματική τους ηγεσία και για τη μέτρια ορθόδοξη διδασκαλία. Αυτό το γράμμα, κατά παράδοξο τρόπο, περιήλθε στα χέρια του ελληνικού τύπου. Παρά το αληθινό του περιεχόμενο, εδημιούργησε προβλήματα σ' αυτούς τους ιερείς που προσπάθησαν να βρούν ένα τρόπο για να εκδιώξουν τους έλληνες φοιτητές/ιερείς και οποιονδήποτε είχε σχέση μαζί τους (όλοι οι φοιτητές που πήραν αποβολές ή άλλες πειθαρχικές ποινές ήσαν από την Ελλάδα, που φανερώνει καθαρά ανθελληνική στάση). Μιά επιπλέον αιτία για τις πράξεις τους είναι και η ανοιχτή διαφωνία τους και αντίθεση με τη μητέρα εκκλησία και τον αρχιεπίσκοπο Σπυρίδωνα. Κατά συνέπεια, αυτή η "συγκαλυμμένη" ιστορία των καθηγητών δεν είναι τίποτε άλλο παρά η προσπάθειά τους να διασπάσουν και να συγχύσουν το κοινό και τα μέλη της Εκκλησίας που δεν έχουν επίγνωση, ούτε έχουν ενημέρωση, όσον αφορά στα αληθινά γεγονότα σχετικά με αυτά τα θέματα.

Τέλος μίλησα προσωπικά στούς φοιτητές/ιερείς που κατηγορούνται για υποτιθέμενη σεξουαλική ασέλγεια, καθώς και με άλλους φοιτητές και φοιτητές/ιερείς που παρευρέθησαν εκείνο το βράδυ στη κοινωνική συγκέντρωση. Ο κατηγορούμενος φοιτητής/ιερέας δεν μου είπε τίποτε απολύτως που να υποστηρίζει τους ισχυρισμούς που διετυπώθησαν εναντίον του. Επί πλέον, ο φοιτητής και ο φοιτητής/ιερέας που ήσαν αναμεμιγμένοι σ' αυτό το περιστατικό, έχουν ήδη λύσει τις μεταξύ τους διαφορές.

Πρέπει να αναγνωρίσετε ότι ο καινούργιος Αρχιεπίσκοπος, υπακούων στη Μητέρα Εκκλησία και στον προκαθήμενό της, Πατριάρχην Βαρθολομαίον, μελετά και εφαρμόζει τις αναγκαίες και απαραίτητες αλλαγές στην ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής, όχι μόνον στη Σχολή αλλά σε κάθε περιοχή της Εκκλησίας. Το ότι και η Σχολή, όπως και η Εκκλησία, έχει προβλήματα δεν είναι μυστικό. Το μόνο που ζητάω είναι να παρουσιάσετε επακριβώς και τις δυο πλευρές της ιστορίας και να αναγνωρίσετε ή να διορθώσετε τις ανακρίβειες που απρόσεκτα έχετε κοινοποιήσει.

Αντιλαμβάνομαι ότι το γράμμα αυτό είναι μακροσκελές, αλλά σας ζητάω να το τυπώσετε στην εφημερίδα σας. Αν δεν μπορείτε να το εκδώσετε καθ' ολοκληρίαν, παρακαλώ να το συμπτύξετε σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εφημερίδας σας. Αν επιθυμείτε να έλθετε σε επικοινωνία μαζύ μου για περισσότερες πληροφορίες στην περίπτωση αυτή, παρακαλώ, αισθανθήτε ελεύθερος να επικοινωνήσετε μαζί μου στο (414) 771-0779.

Ειλικρινά,
Τιμόθεος Κράντζ

[ ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GT-GR.HTM  -  3 Ιουλίου 1997 ]