top

31 Δεκεμβρίου 1997

Η Παραπληροφόρηση και η Εκκλησία της Αμερικής

Εδώ και λίγους μήνες παρακολουθούμε μια αήθη αρθρογραφία γύρω από τα εκκλησιαστικά μας πράγματα εδώ στην Αμερική. Η αρχή έγινε από τον ελληνόγλωσσο Τύπο της Αμερικής, επεκτάθηκε σ' εκείνον της πατρίδας μας της Ελλάδος, έφθασε δε και σε μερικές αγγλόγλωσσες αμερικανικές εφημερίδες, ως επίσης και σε ηλεκτρονικές σελίδες του Internet.

Η εικόνα που εμφανίζεται σχετικά με την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής και τον Ποιμενάρχη της, τα Εκπαιδευτικά και λοιπά Ιδρύματά της και την Ομογένεια γενικά είναι τόσο παραμορφωμένη, ώστε να νομίζη κανείς, ότι με την εκλογή και ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου κ. Σπυρίδωνος ενέσκηψαν στην Ομογένεια πολλές πληγές του Φαραώ μαζί.

Η παραπληροφόρηση, κακόβουλη, ανακριβής και δηλητηριασμένη τις περισσότερες φορές, δημιουργεί σύγχυση και αμφιβολία και στους πλέον ειλικρινείς ανθρώπους ακόμη. Και είναι φυσικό ν' αναρρωτιέται κανείς, τι συμβαίνει;

Η Ι. Αρχιεπισκοπή Αμερικής γενικά και ο Ποιμενάρχης της ειδικά από τη φύση της αποστολής των δεν έρχονται σε αντιδικία με κανένα.

Ωστόσο μετά από την παρατεταμένη και κλιμακούμενη αυτή κακοποίηση της αλήθειας πρέπει να δοθή η εικόνα της τρέχουσας πραγματικότητας στις σωστές της διαστάσεις, προκειμένου να στηριχθούν κυρίως οι συνειδήσεις των αδύνατων πιστών της και των απανταχού Ελλήνων αδελφών της. Στη συνέχεια καταβάλλεται προσπάθεια να δοθούν συνοπτικά οι θέσεις της Αρχιεπισκοπής στα διάφορα θέματα που σχολιάστηκαν στα Μέσα Ενημέρωσης τον τελευταίο καιρό.

*   *   *

Και πριν σχηματοποιηθούν αυτές σε θεματικές ενότητες δυο λόγια σχετικά με τον πρώην Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Ιάκωβο και με τον από Ιταλίας κ. Σπυρίδωνα, που τελευταία χαρακτηρίστηκε από αρθρογράφο μεγάλης εβδομαδιαίας ελλαδικής εφημερίδας ως "ο Αρχιεπίσκοπος που διχάζει".

-- Η παραίτηση του πρώην Αρχιεπισκόπου, γέροντος Ιακώβου δεν ήταν "αναγκαστική", σύμφωνα με τις δικές του πάντα πολλαπλές γραπτές και προφορικές δηλώσεις.

-- Τα περί της διαγωγής του νέου Αρχιεπισκόπου κ. Σπυρίδωνος στην Ιταλία υπαινισσόμενα αφορούν αποκλειστικά την διαμάχη του περί μη χρηστής και σωστής διαχείρισης χρημάτων εκ μέρους εκεί εκπροσώπου του Διπλωματικού Σώματος.

-- Τα περί διχασμού και διασπάσεως της Ομογένειας είναι ίσως ευσεβείς πόθοι μερικών. Οι πρόσφατες ακόμη δημόσιες δηλώσεις των στελεχών της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου περί του αντιθέτου είναι αντιπροσωπευτικές. Και εδώ πρόκειται για εξέχουσες και γνωστές προσωπικότητες της Ομογένειας (Άντριου Άθενς, Δημήτριος Μόσχος, Τζόν Κατσιματίδης, Άνθονι Στεφάνις), οι οποίες υπηρετούν με υπευθυνότητα και σωφροσύνη τα ελληνορθόδοξα πράγματα εδώ και δεκαετίες.

-- Τέλος τα περί της επισκέψεως του Οικουμενικού μας Πατριάρχου, κ.κ. Βαρθολομαίου, στην Αμερική και της προδικαζόμενης από αρθρογράφο του ελλαδικού Τύπου αποτυχίας της μοιάζουν με "αστρολογικά μαντεύματα" που διεκδικούν "προφητικά ιδιώματα". Το πρόγραμμα του ποιμαντικού αυτού ταξιδιού του Πνευματικού μας Προκαθημένου από την 19ην Οκτωβρίου μέχρι και την 17ην Νοεμβρίου 1997 περιλαμβάνει περισσότερες από εκατό (100) επισκέψεις και εκδηλώσεις σ'ολόκληρη την εκτενή επικράτεια των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής με κορυφαία από πλευράς παγκόσμιας εμβέλειας εκείνη στο Λευκό Οίκο με τον πρόεδρο κ. Κλίντον, την ανταπόδοση επίσκεψης στο σπίτι της πρώτης κυρίας των ΗΠΑ (η κυρία Κλίντον είχε επισκεφθή με την κόρη της τον Πατριάρχη στην έδρα του στο Φανάρι την 28ην Μαρτίου 1996), την πανηγυρική εκδήλωση στο Κογκρέσσο, όπου θα του απονεμηθή η ανώτατη τιμητική διάκριση των ΗΠΑ, κάτι για το οποίο το Κογκρέσσο έχει ήδη εκδώσει σχετικό ψήφισμα, την συνάντηση με την Υπουργό Εξωτερικών, κυρία Madeleine Albright, και με πολυαρίθμους άλλους πολιτειακούς, εκκλησιαστικούς, πανεπιστημιακούς και λοιπούς παράγοντες.

*   *   *

Μετά απ' αυτά ερχόμαστε στις αλλαγές που έγιναν και στις αναπροσαρμογές που δρομολογήθηκαν.

Πρέπει να σημειωθή, ότι οι περιοχές στις οποίες έγιναν αλλαγές είχαν επισημανθή από πολλές πλευρές πολύ πριν από την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου κ. Σπυρίδωνος, η δε στελέχωση των αντιστοίχων θέσεων έγινε με ανθρώπους - άνδρες και γυναίκες - της εδώ Ομογένειας. Ο νέος Αρχιεπίσκοπος δεν έφερε ξένο Επιτελείο "πραιτωριανών" μαζί του από την Ιταλία.

Οι θέσεις της Αρχιεπισκοπής συνοψίζονται χάριν ευκολίας σε τέσσερις θεματολογικές ενότητες.

  1. Διοικητική Οργάνωση :

´Εγινε ανασύνθεση των Συμβουλίων και Επιτροπών της Αρχιεπισκοπής όπως τούτο συνηθίζεται παλαιόθεν κάθε δυο χρόνια. Δεν υπάρχουν ακέφαλα Συμβούλια, όπως ανακριβέστατα ανεγράφη στον Τύπο.

Ούτε μεταρρύθμιση των κανόνων εκλογής του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου έγινε. Αναληθέστατο κι αυτό.

Δεν έλαβε χώρα εκδίωξη "μη ρασοφόρων και γυναικών" από τις Υπηρεσίες της Αρχιεπισκοπής. Μια επίσκεψη σε εργάσιμη ημέρα στα Γραφεία της Αρχιεπισκοπής μπορεί να δώση στον καθένα οφθαλμοφανέστατα την απάντηση στην ανακριβή πληροφορία που εμφανίστηκε σε δημοσιεύματα του Τύπου.

Καμμία αλλαγή δεν έγινε στον Καταστατικό Χάρτη της Αρχιεπισκοπής, ο οποίος στη νέα του μορφή ισχύει από το 1978 κι όχι από το 1922 όπως ανακριβέστατα ανεγράφη στον Τύπο.

Σχετικά με την κατάργηση του λεγόμενου "Μουσείου" πρέπει να σημειωθή, ότι για μας τους Ορθοδόξους Χριστιανούς τα λειτουργικά μας άμφια και σκεύη, εικόνες, σταυροί, εξαπτέρυγα κλπ. δεν αποτελούν μουσειακά εκθέματα προς οπτική τέρψη του φιλόμουσου κοινού. Είναι σκεύη ιερά της βιωματικής μας λατρείας σε καθημερινή χρήση, φυλάσσονται δε στο λεγόμενο "Θησαυροφυλάκιο". Επί πλέον το ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών αντικειμένων της εν λόγω ιδιωτικής συλλογής είναι θολό και ασαφές, δημιουργώντας και νομικές περιπλοκές στην Αρχιεπισκοπή.

Τέλος ο σχετικός χώρος είναι απόλυτα αναγκαίος δια την ενοποιημένη στέγαση του διαρκώς διογκουμένου Αρχείου της Αρχιεπισκοπής και της υπό μελέτην μεγάλης Βιβλιοθήκης της.

  2. Οικονομικά :

Στα οικονομικά της Αρχιεπισκοπής επικρατεί απόλυτη διαφάνεια. Χρηστή διαχείρηση είναι το Α και το Ω. Επεβλήθη και αυστηρή λιτότητα προκειμένου να καλυφθή το μεγάλο έλειμμα που παρέλαβε ο νέος Αρχιεπίσκοπος.

Τα περί αξιώσεως του "15% του δίσκου" από την Αρχιεπισκοπή είναι ανυπόστατες εικασίες. Η συνδρομή των Κοινοτήτων προς την Αρχιεπισκοπή, η γνωστή "λογία", είναι από δεκαετιών καθορισμένη. Δεν άλλαξε τίποτα και σ' αυτό το θέμα εκτός, της προσπάθειας για την πλήρη εφαρμογή της από όλες τις Κοινότητες.

Τα περί της "εκποιήσεως μέρους της ακίνητης περιουσίας της Αρχιεπισκοπής για τη δημιουργία μάλιστα "Πατριαρχικού Ταμείου" με αστρονομικά ποσά είναι αποκυήματα νοσηρής φαντασίας. Το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο δεν ζητάει τίποτα απ´ όλα αυτά. Μόνο δωρεές ευσεβών χριστιανών και εθνικών ευεργετών δέχεται, όπως αυτή του κ. Π. Αγγελόπουλου, που χρηματοδότησε μεταξύ άλλων και την ανακατασκευή της μεγάλης πτέρυγας του Πατριαρχικού Οίκου. Το συγκρότημα αυτό περίμενε πολλές δεκαετίες την εκ βάθρων ανοικοδόμησή του μετά από καταστροφική πυρκαγιά στη δεκαετία του ´40 και την πολυετή άρνηση των Τουρκικών Πολεαδομικών Αρχών να χορηγήσουν την προς τούτο απαιτουμένη άδεια.

Κι ο μεγάλος ευεργέτης του Γένους, ο γηραιός Αγγελόπουλος, θα πρέπει ν’ αισθάνεται απίθμενη αηδία και μαζί του όλοι οι Έλληνες απανταχού της γης που έτυχε να διαβάσουν, ότι δήθεν ο Αρχιεπίσκοπος "επιθυμεί να στείλη τα χρήματα στον Βαρθολομαίο και στους Τούρκους επισκόπους του Φαναρίου".

Τέλος σχετικά με την αμοιβή των κληρικών δρομολογήθηκε για τις νέες τοποθετήσεις ή μεταθέσεις ένα ακριβοδίκαιο σύστημα μισθολογικής κλίμακας για όλους τους ιερείς αναλόγως των προσόντων, σπουδών και του χρόνου υπηρεσίας των. Ετσι επιδιώκεται η ενιαία μεταχείριση των κληρικών για την αποφυγή προστριβών, κατάφορων αδικιών και σχέσεων πελατειακής εξάρτησής των.

  3. Παιδεία :

Το μέλλον της ελληνορθόδοξης υπόστασης της Ομογένειας στις ΗΠΑ εξαρτάται από τα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα.

Οι ουσιαστικοί λόγοι της αντικατάστασης κληρικών-καθηγητών από τη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη και λοιπών ανακατατάξεων και αναπροσαρμογών στο αδελφό ´Ιδρυμα του Ελληνικού Κολλεγίου οφείλονται σε καθαρώς δυσλειτουργικά θέματα, τα οποία είχαν προ πολλού και από πολλές πλευρές επισημανθή και περίμεναν τη λύση τους, κι όχι στη φθηνή σκανδαλολογία όπως κατά κόρον αναγράφηκε σε μερικά μέσα του Τύπου και αυτού του ηλεκτρονικού ακόμα.

Και εδώ πρόκειται για Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής σε ιδιόκτημα κτήμα της διακοσίων και πλέον στρεμμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ισότιμα δηλαδή των Ελλαδικών Πανεπιστημιακών Σχολών κι όχι "ιερατική σχολή του Μπρούκλάϊν (Βοστώνης)", όπως αβασάνιστα υιοθέτησε και γνωστός αρθρογράφος μεγάλης και σοβαρής εφημερίδας. Η δε επίσης υπαινισσόμενη "πραγματική ιερατική σχολή στην Κωνσταντινούπολη" δεν είναι άλλη από την παλαίφατη και περίπυστη Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης, που οι Τούρκοι απαγόρευσαν τη λειτουργία της το 1971 μετά από 127 χρόνια ζωής (ιδρύθηκε το 1844!) και της οποίας την επαναλειτουργία προσπαθεί ο Πατριάρχης μας να επιτύχη χωρίς να επαιτή βοήθεια χρηματική. ´Αλλωστε μέγας του Γένους ευεργέτης υπήρξε ο χρηματοδότης της το 1895/96, ο Παύλος Σκυλίτσης Στεφάνοβικ!

Παράλληλα προς τις παραπάνω αντικαταστάσεις τριών κληρικών του Διδακτικού Προσωπικού στη Βοστώνη επαναλειτούργησε μετά από 23 ολόκληρα χρόνια και η Ακαδημία του Αγ. Βασιλείου στο Garrison της Νέας Υόρκης για την εκπαίδευση διδασκάλων, που θα καταλάβουν μελλοντικά θέσεις στα απογευματινά Σχολεία της Αρχιεπισκοπής και στα διοικητικά όργανα των Κοινοτήτων με καθήκοντα διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνοχριστιανικής μας ιστορικής παράδοσης και κληρονομιάς. Οι σπουδασταί της Ακαδημίας ασκούνται ταυτόχρονα πρακτικά και στο απογευματινό Σχολείο του Οικοτροφείου Παίδων της Αρχιεπισκοπής που στεγάζεται στο εξαίρετης φυσικής ομορφιάς κτήμα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής και τις θαυμάσιες κτηριακές εγκαταστάσεις του δίπλα στο Hudson River.

Ως υποσημείωση συμπληρώνεται εδώ, ότι και τα περί Μικτών Θεολογικών Συμβουλίων και της Μονίμου Επιτροπής των Κανονικών Ορθοδόξων Επισκόπων (Standing Conference of the Canonical Orthodox Bishops = SCOBA) αναγραφέντα σε μερίδα του Τύπου είναι προϊόντα φαντασίας.

  4. Εθνικά θέματα :

Διαβάσαμε στον Τύπο μεταξύ άλλων και τα εξής: " Η τοποθέτηση, λοιπόν, στη θέση του Ιακώβου ενός Αρχιεπισκόπου που δε θέλει να παίξει έναν τέτοιο ρόλο, ιδίως όσον αφορά τα εθνικά θέματα..." κι αλλού πάλι "ότι αυτή είναι εντολή του Πατριάρχου"!! Εδώ διαφαίνεται, ότι ωρισμένοι διεκδικούν αποκλειστικότητα για τον εαυτό τους να εκδίδουν "Πιστοποιητικά εθνικοφροσύνης", κάτι που αγγίζει τα όρια της φτηνής πατριδοκαπηλείας.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής είναι Ποιμενάρχης όλης της ελληνικής Ομογένειας των ΗΠΑ, όπως το προσδιορίζει και η επίσημη ονομασία της Αρχιεπισκοπής " Ελληνική Ορθόδοξος Αρχιεπισκοπή Αμερικής". Μέλημα και φροντίδα του όμως είναι να τηρή εκ καθήκοντος ιερού και να υπερασπίζεται τα ιερά και τα όσια της ελληνορθόδοξης πίστης μας και τα δίκαια του Γένους των Ελλήνων παντού και πάντοτε. Και αυτό πράττει και τηρεί.

Χωρίς τυμπανοκρουσίες και πλειστηριασμού σφυρί. Ακολουθεί τη συμβουλή του Δίκαιου Αριστείδη προς το Θεμιστοκλή "ημέας στασιάζειν χρέον έστι ... περί του οκότερος ημέων πλέω αγαθά την πατρίδα εργάσεται" ( Ηροδότου, Ιστορίαι Η', 79). Ναι, διακηρύσσει ο Αρχιεπίσκοπος σε κατανοητή απόδοση του παραπάνω παραθέματος "εμείς πρέπει να διχοστατούμε ..., ποιός θα κάνη μεγαλύτερο καλό στην πατρίδα".

Η παρά το δριμύ ψύχος παραμονή του στην εξέδρα των επισήμων απ´ αρχής μέχρι τέλους της πολύωρης παρέλασης της Εθνικής μας Εορτής της 25ης Μαρτίου αποτελεί ένα σαφέστατο εξωτερικό σημάδι της εσωτερικής του απόλυτης συμμετοχής στα δρώμενα και συμβολιζόμενα, κάτι πρωτόγνωρο στα χρονικά της μεγάλης αυτής παρέλασης του Ελληνισμού στη Νέα Υόρκη.

Τέλος τα περί "πατριαρχικής εντολής" και τα παρόμοια "γλυκανάλατα" είναι φτηνής φαντασίας αποκυήματα. Ο ελληνορθόδοξος θρησκευτικός ηγέτης έχει ευρύτερα καθήκοντα. Είναι οδηγός όλου του ποιμνίου του κι έρχεται αρωγός του απανταχού της γης Ελληνισμού σ' όλα του τα προβλήματα. Και σ'αυτά του τα καθήκοντα ο Αρχιεπίσκοπος Σπυρίδων ακολουθεί τη παραγγελία του Αποστόλου των Εθνών Παύλου "παρακαλώ ούν υμάς ... αξίως περιπατήσαι της κλήσεως, ης εκλήθητε, μετά πάσης ταπεινοφροσύνης και πραϋτητος, μετά μακροθυμίας, ανεχόμενοι αλλήλων εν αγάπη, σπουδάζοντες τηρείν την ενότητα του πνεύματος εν τω συνδέσμω της ειρήνης" ( Εφεσ. δ', 1-3).

[ ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GG-ARX.HTM  -  31 Δεκεμβρίου 1997 ]