top

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΤΟΥ ΣΕΒ. ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΠΡΩΙΝΗ”

( 10-11 Ιανουαρίου 1998 )

 

Ερώτηση 1:
Στην ομιλία σας προς τα μέλη της κοινότητας του Αγίου Ιωάννη στη Τάμπα, θέσατε σεβασμιότατε ένα ερώτημα, που περιείχε δόση αγωνίας. Γιατί φεύγουν οι νέοι από την Εκκλησία; Επειδή η εικόνα που δόθηκε ήταν κάπως μελανή, θα ήθελα αν ήταν δυνατό να το διερευνήσουμε περισσότερο.

(Απάντηση)
Είναι γεγονός πως υπάρχει μια διαρροή της νεολαίας μας προς άλλες πνευματικές καταστάσεις και σε πολλές περιπτώσεις προς άλλα θρησκευτικά δόγματα. Αυτό σημαίνει για την Αρχιεπισκοπή ότι υπάρχει ένα πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα, το οποίο πρέπει να μελετηθεί και να αντιμετωπισθεί όσο το δυνατόν συντομότερα. Ευθύς εξαρχής, θα μπορούσε να λεχθεί ότι το κατηχητικό μας σύστημα, όσο και το σύστημα διδασκαλίας της ελληνικής μας γλώσσας, δεν είναι το αρτιότερο που θα μπορούσε να υπάρξει κι ότι ίσως στον τομέα αυτό θα έπρεπε να επικεντρώσουμε την προσοχή μας, για να μπορέσουμε, έστω και μέχρις ενός σημείου, να αναχαιτίσουμε τη διαρροή.
Για μας, σαν Αρχιεπισκοπή, είναι αδιανόητο ότι ορθόδοξοι νέοι, που προέρχονται από μια θρησκευτική και πνευματική παράδοση καταξιωμένη διαμέσου των αιώνων, να γυρεύουν να ικανοποιήσουν τις πνευματικές τους ανάγκες σε χώρο ξένο προς εκείνον της Εκκλησίας.

 
Ερώτηση 2:
Στον τομέα αυτό σεβασμιότατε υπάρχουν αρκετά ζητήματα που διαπλέκονται, στην αναζήτηση του γιατί οι νέοι απομακρύνονται από τον περίγυρο της Εκκλησίας, αλλά και της ευρύτερης ελληνικής οικογένειας. Φταίει το σύστημα σχολικής και κατηχητικής εκπαίδευσης; Φταίει το γεγονός ότι υπάρχουν πάρα πολλοί μικτοί γάμοι; Φταίει το ότι υπάρχει κάποιο λάθος στα διοικητικά των κοινοτήτων μας και απομακρύνονται οι νέοι; Η μήπως επειδή δεν προβάλλουμε όπως πρέπει τις αξίες μας;

(Απάντηση)
Λίγο απ' όλα. Αλλά βασικά, το όλο αυτό φαινόμενο οφείλεται στο ότι εμείς δεν μπορούμε να μεταλαμπαδεύσουμε τις πνευματικές, θρησκευτικές και άλλες αξίες που έχουν σχέση με την εθνική μας καταγωγή, στη νεωτέρα γενεά.
Δεν ξέρω ακριβώς για ποιο λόγο, δεν μπορεί μια οικογένεια να μεταλαμπαδεύσει στα παιδιά της αυτές τις αξίες. Εκείνο που ξέρω είναι ότι η Εκκλησία πρέπει να βοηθήσει την οικογένεια, στην μετάδοση των ιδεών και αξιών που θέλουμε να μεταφυτευθούν στις επόμενες γενεές.
Όλοι έχουν ένα ποσοστό ευθύνης. Και η οικογένεια και η Εκκλησία και το σχολικό μας σύστημα και ευρύτερα, όλη η Ομογένειά μας. Όμως, αυτό πλέον το έχουμε διαπιστώσει. Η διαρροή είναι μεγάλη και πρέπει να σκεφτούμε τρόπους αναχαίτισής της.

 
Ερώτηση 3:
Στην εκπαίδευση γνωρίζουμε τα διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία μας, ορισμένα από τα οποία, κινδυνεύουν να κλείσουν. Έπειτα, έχει ήδη διαπιστωθεί πως δεν υπάρχει ενιαίο σύστημα κατηχητικής και σχολικής εκπαίδευσης. Υπάρχουν τέλος οι διάφοροι προβληματισμοί και εισηγήσεις, όμως ακόμη δεν υπάρχει συγκεκριμένη απόφαση. Γιατί αυτή η καθυστέρηση;

(Απάντηση)
Δεν θα έλεγα πως υπάρχει καθυστέρηση. Θα έλεγα ότι υπάρχει μια καλή και συστηματική εργασία. Μέσα σ' ένα χρόνο δεν μπορούν να διορθωθούν πράγματα που εγίνοντο κατά τον άλφα ή βήτα τρόπο, για σειρά δεκαετιών. Αυτή τη στιγμή πάντως, το πρόβλημα είναι υπ' όψη του τμήματος θρησκευτικής εκπαιδεύσεως και των επιτροπών που ασχολούνται με την προαγωγή των ελληνικών γραμμάτων. Αλλά, το να καταρτίσει κανείς εξ υπαρχής ένα καλό και ρεαλιστικό πρόγραμμα κατηχητικής εκπαίδευσης, ή, διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, δεν είναι εγχείρημα εύκολο. Πρέπει να προσέξουμε να μην περιπέσουμε σε νέα σφάλματα. Διότι, όταν τις ενέργειές μας τις χαρακτηρίζει η βιασύνη, ίσως η ζημιά που δυνατόν να γίνει, θα είναι μεγαλύτερη από το καλό που θέλουμε να κάνουμε.
Κανείς δεν μπορεί να εκφράσει αρνητική κρίση, εξ αιτίας του ότι επιμένουμε οι μελέτες να γίνουν εις βάθος και με αξιοποίηση όλων των χρονικών περιθωρίων που απαιτούν παρόμοιες μελέτες. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι δεν εθελοτυφλούμε. Προβαίνουμε στη δημόσια διαπίστωση του προβλήματος και συνάμα, οι επιτροπές και τα αρμόδια όργανα που προβλέπονται από την διοίκηση της Αρχιεπισκοπής ασχολούνται με τα θέματα αυτά. Αν τώρα αυτά τα όργανα καταλήξουν σε συμπεράσματα μέσα σε τρεις, ή δεκατρείς μήνες, είναι ζήτημα των ιδίων των επιτροπών, που δεν είναι σωστό να τεθούν υπό χρονική πίεση. Διότι τότε, ίσως τα αποτελέσματα δεν θα είναι αυτά που θέλουμε να έχουμε, για να διασφαλισθεί ένα καλύτερο μέλλον.

 
Ερώτηση 4:
Ειδικά όμως για τα σχολεία, υπάρχει ένα γενικότερο οικονομικό πρόβλημα.

(Απάντηση)
Τα οικονομικά των σχολείων αφορούν τις ίδιες τις κοινότητες που τα διατηρούν. Εμείς, ως Ιερά Αρχιεπισκοπή, μπορούμε να δράσουμε σ' ένα επίπεδο υπερκοινοτικό, για να συντονίσουμε καλύτερα το κοινοτικό σχολικό έργο. Σε μερικές περιπτώσεις αυτό έχει ήδη δρομολογηθεί. Αν και δεν έχουμε καταλήξει ακόμη σε οριστική απόφαση, βαίνουμε προς μια νέα κατάσταση.
Αναφέρομαι βασικά σε καταστάσεις όπως αυτή των τεσσάρων σχολείων του Μπρούκλυν, για τα οποία υπάρχει σκέψη ενοποίησης ορισμένων από τις δραστηριότητές τους, ώστε να αντιμετωπίσουν ευκολώτερα τις οικονομικές δυσκολίες, με προοπτική να επιτύχουν ένα καλύτερο αποτέλεσμα στο τομέα της διδασκαλίας, ως αποτέλεσμα του συντονισμού τους.
Αυτό θα μπορέσει να αποτελέσει ένα πρότυπο συνεργασίας μεταξύ κοινοτήτων στον σχολικό τομέα και ελπίς μου είναι το πρότυπο αυτό να υιοθετηθεί σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις. Όχι μόνο για να βοηθηθούν οι κοινότητες, αλλά και για να προαχθεί το ιερό έργο της διδασκαλίας των ελληνικών γραμμάτων και της συντηρήσεως των σχολείων μας.

 
Ερώτηση 5:
Η Ακαδημία Αγίου Βασιλείου δέχθηκε φέτος τους πρώτους σπουδαστές και μελλοντικούς δασκάλους. Πως έχει η κατάσταση;

(Απάντηση)
Χαίρω ιδιαιτέρως που το έργο της Ακαδημίας, που στεγάζεται στο Ίδρυμα του Αγίου Βασιλείου ευοδούται. Το έργο έχει δύο σκέλη. Το πρώτο αφορά στην εκπαίδευση κοινοτικών λειτουργών και δασκάλων, και το δεύτερο αποβλέπει στην επιμόρφωση κοινοτικών δασκάλων, που για κάποιους λόγους, δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να διδάξουν την ελληνική γλώσσα στα παιδιά μας. Παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια, έντεχνα ή μη, το έργο της Ακαδημίας προχωρεί σταθερά προς τα εμπρός.
 
Ερώτηση 6:
Και στη Θεολογική Σχολή;

(Απάντηση)
Κι εκεί δημιουργήθησαν οι προϋποθέσεις για να μπορέσει η σχολή να εξασφαλίσει μια καλύτερη θεολογική εκπαίδευση προς χάριν των μελλοντικών κληρικών μας, αλλά επίσης και για το άνοιγμα της σχολής προς την πανορθόδοξη και πανελληνική πραγματικότητα. Όλοι γνωρίζουμε ότι η σχολή είχε καταδικασθεί σ' έναν εκούσιο απομονωτισμό, ο οποίος - κατά κοινή ομολογία - ήταν καταστροφικός και για την σχολή την ίδια και για την Ιερά Αρχιεπισκοπή και τους μέλλοντες κληρικούς μας. Αυτή τη στιγμή δημιουργήθησαν οι προϋποθέσεις για να επιτευχθεί μια θεαματική βελτίωση στον τομέα της ακαδημαϊκής διδασκαλίας, αλλά συνάμα και στον τομέα της επαφής και σταθεράς σχέσεως με την υπόλοιπη ελληνορθόδοξη πραγματικότητα ανά τον κόσμο.
 
Ερώτηση 7:
Στον τομέα των κληρικών να επισημάνω δύο ζητήματα. Το πρώτο, την έλλειψη κληρικών, που έχετε και ο ίδιος επισημάνει. Και το δεύτερο, τις συστάσεις του Παναγιωτάτου, στην ομιλία του προς τους φοιτητές και καθηγητές της Θεολογικής Σχολής. Έτσι, το ένα ερώτημα είναι αν υπάρχει θετική ανταπόκριση του σώματος των κληρικών προς τις συστάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη και το δεύτερο, αν ενθαρρύνονται οι νέοι να ακολουθήσουν την ιερατική οδό.

(Απάντηση)
Κάθε υγιώς σκεπτόμενος άνθρωπος και κάθε ειλικρινής κληρικός, δεν μπορεί παρά να χαιρετίσει με ενθουσιασμό τις διαπιστώσεις της ΑΘΠ του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου. Είναι διαπιστώσεις που έγιναν και κατά το παρελθόν στο χώρο της Εκκλησίας μας στην Αμερική και ήρθε ο καιρός να δούμε τα θέματα αυτά κατάματα.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης τόνισε πως πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στο λειτουργικό ήθος της Εκκλησίας, δηλαδή, επιστροφή στην παράδοσή μας, στις λειτουργικές μας ρίζες. Επομένως, θα πρέπει στη Θεολογική Σχολή να προσεχθεί ιδιαίτερα η λειτουργική κατάρτιση των νέων κληρικών. Αυτό σημαίνει ότι η λειτουργικότητα θα πρέπει να εμπνέει την πραγματικότητα μιας κοινότητας και οι φορείς αυτού του πνεύματος θα πρέπει να είναι οι μέλλοντες κληρικοί. Οι φορείς αυτοί θα πρέπει να διαμορφωθούν στο χώρο της Θεολογικής Σχολής, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να μεταφέρουν το νέο αυτό πνεύμα στις κοινότητες.
Αν αυτό επιτευχθεί, θα υπάρξει και μια γενικότερη πνευματική ανανέωση. Διότι γνωρίζουμε πως κέντρο κάθε πνευματικής καταστάσεως, ή πραγματικότητας, είναι πάντοτε η θεία λειτουργία. Και όλα μέσα στην Εκκλησία συνδέονται κατά τρόπο άρρηκτο και άμεσο με το ευχαριστιακό γεγονός, δηλαδή τη Θεία Ευχαριστία.
Αν λοιπόν - για να περάσω και στο δεύτερο ερώτημά σας - κατορθώσουμε να επιτύχουμε την πνευματική ανανέωση στις κοινότητές μας, θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων φοιτητών στη Θεολογική μας Σχολή, κατά τα προσεχή έτη.
Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε μεγάλο πρόβλημα ελλείψεως κληρικών. Ομιλούμε επίσημα για τριαντατέσσερις κενές θέσεις που πρέπει να καλυφθούν, όμως, στην πραγματικότητα οι θέσεις αυτές είναι πολύ περισσότερες, γιατί, αν αναλογισθούμε ότι πολλές κοινότητες έχουν καθιερώσει το θεσμό του δεύτερου ιερέα, τότε θα δούμε ότι μας λείπουν πολλοί περισσότεροι ιερείς.
Για το λόγο αυτό το όλο θέμα προσλαμβάνει μια διάσταση αγωνίας και θα πρέπει να αντιμετωπισθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα.

 
Ερώτηση 8:
Μήπως αυτός ο θόρυβος γύρω από τη σχολή αποθαρρύνει μελλοντικούς φοιτητές;

(Απάντηση)
Κάθε εγχείρημα επιλύσεως ενός προβλήματος, θα συνεπιφέρει αναπόφευκτα και κάποια κριτική και θόρυβο. Δεν μπορούν όλοι να συμφωνούν. Γεγονός πάντως είναι ότι όπως πήγαιναν, βαδίζαμε με μαθηματική ακρίβεια προς τη δημιουργία μεγαλυτέρων προβλημάτων. Επομένως, αν ήταν αναγκαίο το “νυστέρι”, έπρεπε να επεμβούμε όσο το δυνατόν συντομότερα. Η σχολή τις περασμένες δεκαετίες δεν έδειξε ότι μπορούσε να προχωρήσει ανοδικά. Αντιθέτως, θα μπορούσε κανείς να πει ότι είχε πάρει την κατηφόρα και έπρεπε αυτή η φορά των πραγμάτων να αναχαιτισθεί όσο το δυνατόν συντομότερα.
Νομίζω ότι με τη νέα κατάσταση, έχει δημιουργηθεί μια καινούργια θετική πραγματικότης. Υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός μεταξύ των ιεροσπουδαστών, οι οποίοι είχαν οι ίδιοι επανειλημμένως επισημάνει την ανάγκη μιας επεμβάσεως της εκκλησιαστικής αρχής στα πράγματα της σχολής. Επομένως, δεν βλέπω που υπάρχει ο θόρυβος για τον οποίο μιλάτε. Εγώ βλέπω ότι μεταξύ των φοιτητών έχει προκύψει ένας μεγάλος ενθουσιασμός και αντικρύζουν τώρα διαφορετικά το ρόλο τους μέσα στη σχολή και τον μελλοντικό τους ρόλο μέσα στην Εκκλησία.
Άλλωστε, για να είμαστε ειλικρινείς, ο θόρυβος δεν είναι αυθορμήτου προελεύσεως. Γνωρίζουμε τους γνωστούς κύκλους, του μικρού αριθμού των πέντε-έξι ατόμων, τα οποία ίσως υποστηρίζονται από έναν ευρύ κύκλο, το πολύ-πολύ σαράντα προσώπων και που δεν καθορίζουν το μέλλον της Εκκλησίας, ούτε και έχουν κάποια αντιπροσωπευτική ιδιότητα. Δεν εκπροσωπούν παρά μόνο τους εαυτούς τους. Κανένα από τα συμβούλια της Ιεράς Αρχιεπισκοπής δεν έχει λάβει παρόμοιες θέσεις με αυτές που λαμβάνουν αυτά τα μεμονωμένα μέλη της Εκκλησίας μας, τα οποία - επαναλαμβάνω - ότι δεν εκπροσωπούν κανένα, παρά μόνο τους εαυτούς τους.
Επομένως ο θόρυβος είτε είναι για τη σχολή, είτε για άλλη εκκλησιαστική μας πραγματικότητα, δεν μας απασχολεί. Ξέρουμε πόθεν προέρχεται, ξέρουμε ποιοι τον καλλιεργούν. Εγώ, ως υπεύθυνο εκκλησιαστικό πρόσωπο, βλέπω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ενθουσιασμός μεταξύ των ιεροσπουδαστών και των κληρικών και αυτό είναι το σημαντικότερο.

 
Ερώτηση 9:
Δηλαδή σεβασμιότατε, αν αντιλήφθηκα σωστά, διαφωνείτε ότι υπάρχει αναταραχή. Κι όμως, και μετά την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη, εντάθηκαν οι επιθέσεις σε βάρος του προσώπου σας και στενών σας συνεργατών και οξύνθηκε η φρασεολογία. Μιλούν κάποιοι, εδώ, για “πρωτοπαλλήκαρα” και “φασιστικές νοοτροπίες”, αλλά και στην Ελλάδα, είχαμε πάλι πρόσφατα κάποια αρνητικά δημοσιεύματα.

(Απάντηση)
Δεν δέχομαι τον όρο αναταραχή, όπως δεν δέχομαι τον όρο αναστάτωση, ή ότι υπάρχει διχασμός. Αναφερθήκατε σε κάποιο θόρυβο. Γνωρίζουμε πλέον ότι ο θόρυβος έχει περιορισθεί σε ένα ομογενειακό μέσο ενημερώσεως, με δεδομένη θέση σ' όλα τα θέματα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής και το οποίο δεν θέλει να βρει κάτι καλύτερο στην παρούσα διοίκηση της Εκκλησίας. Είναι δικό τους θέμα.
Αλλά, για να μιλούσαμε για θόρυβο, αναστάτωση και διχασμούς θα έπρεπε ο κόσμος να είναι αναστατωμένος. Κι ο κόσμος μας δεν είναι αναστατωμένος. Ταξιδεύω σ' ολόκληρη την Αμερική κι ο κόσμος μας ούτε ξέρει τα προβλήματα αυτά, ούτε θέλει να τα ξέρει. Είναι απλός κόσμος κι έχει εμπιστοσύνη στην εκκλησιαστική του ηγεσία. Δεν έχει ιδιαίτερες “αντζέντες”, ή ιδιαίτερα συμφέροντα και δεν αποβλέπει στην ικανοποίηση ιδιαιτέρων αιτημάτων του.
Επομένως, δεν μπορώ να μιλήσω περί θορύβου. Αν μια εφημερίδα στην Αθήνα και μια εφημερίδα στη Νέα Υόρκη γράφουν εναντίον των αποφάσεων του Αρχιεπισκόπου και της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, δε νομίζω ότι αυτά μπορούν να εκληφθούν ως σοβαρά, ιδίως μάλιστα όταν αυτοί που γράφουν παραπληροφορούν και δημιουργούν οι ίδιοι τις “ειδήσεις”, προβάλλοντας ασύστατα πράγματα.
Ο μεγάλος θόρυβος, εκεί που είχαν εμπλακεί εκείνα τα σαράντα περίπου πρόσωπα που σας ανάφερα προηγουμένως, έχει κοπάσει. Αν τώρα, δύο μέσα ενημερώσεως προσπαθούν να συντηρήσουν το ίδιο κλίμα, θα πρέπει οι ίδιοι να κοιτάξουν αν τους συμφέρει. Από πλευράς μου, πάντως, διαψεύδω ότι υπάρχει διχασμός και αναστάτωση.

 
Ερώτηση 10:
Υπήρξε πρόσφατα και κάποιο δημοσίευμα ελλαδικής εφημερίδας, με αφορμή πληροφορίες για την κοινότητα του Ντάλλας.

(Απάντηση)
Δεν μπορώ να το καταλάβω. Η εφημερίδα αυτή έχει επανειλημμένως δημοσιεύσει ειδήσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και μάλιστα πράγματα ανύπαρκτα. Προφανώς, είτε η εφημερίδα αυτή είναι κακώς πληροφορημένη, είτε εξυπηρετεί κάποιες σκοπιμότητες, τις οποίες δεν γνωρίζω.
Κοιτάζοντας πίσω και μάλιστα έχοντας υπ' όψη μου όσα συνέβησαν τους τελευταίους μήνες, νομίζω ότι τα μέσα ενημέρωσης αυτά θα έπρεπε να υιοθετήσουν κάποιο σοβαρότερο τρόπο προσέγγισης. Αυτού του είδους η πολεμική έχει αποτύχει κατά το παρελθόν και συνεχίζοντάς την, νομίζω ότι έχουν και πάλι εξασφαλίσει την αποτυχία.

 
Ερώτηση 11:
Υπάρχουν επίσης κάποια δημοσιεύματα περί παρεμβάσεων της Αρχιεπισκοπής, μέσω του πρωτοσυγκέλου, στα διοικητικά ορισμένων κοινοτήτων, όπως λόγου χάρη της Κορώνας και του Μπρονξ.

(Απάντηση)
Πρέπει να έχουμε υπ' όψη ότι οι κοινότητες τις οποίες αναφέρετε, όπως κι οι λοιπές κοινότητες, υπάγονται στην Ιερά Αρχιεπισκοπή. Είναι κοινότητες της Ιεράς Αρχιεπισκοπής. Και ισχύουν ειδικοί κανονισμοί που έχουν ψηφισθεί στις κατά καιρούς κληρικολαϊκές συνελεύσεις.
Είναι στο χέρι τους να συμπλεύσουν με τις αποφάσεις αυτές και να τις σεβασθούν. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή έχει κάθε καθήκον και υποχρέωση να παρεμβαίνει, όταν δεν γίνονται σεβαστοί οι κανονισμοί οι οποίοι ισχύουν για όλες τις κοινότητές μας.
Το ότι μερικοί εμφανίζονται δυσαρεστημένοι από την παρέμβαση της Αρχιεπισκοπής, αυτό ελάχιστα ενδιαφέρει το σώμα των πιστών μας. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι να τηρούνται οι κανονισμοί που ισχύουν για όλους. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή είναι ο θεματοφύλαξ αυτής της παραδόσεως κι έχει κάθε υποχρέωση να παρεμβαίνει διορθωτικά στη ζωή των κοινοτήτων, στην περίπτωση που αυτές εκτροχιάζονται. Αν δεν το έπραττε η Αρχιεπισκοπή, τότε πράγματι αυτό θα εξένιζε τον πολύ κόσμο και τους πιστούς μας. Η επίκληση του ότι, αυτό δεν γινόταν πάντοτε εις το παρελθόν, δεν αποτελεί δικαιολογία για να αθετούμε διαρκώς και επ' άπειρο τους κανονισμούς μας και τα θέσμιά μας. Κάποτε πρέπει να μπει μια τάξη στα πράγματα της Εκκλησίας και νομίζω ότι υπάρχει αρκετός χώρος για να αναπτύξει ο καθείς και την προσωπικότητα και τις δραστηριότητές του, μέσα στο πλαίσιο που προσφέρει η Εκκλησία, στην περίπτωση των κοινοτήτων.

 
Ερώτηση 12:
Προωθούνται αλλαγές στα διοικητικά;

(Απάντηση)
Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη καμπή της ιστορίας μας, ως Ορθοδοξία στην Αμερική. Πρέπει να γίνουν ορισμένες ανακατατάξεις και αλλαγές. Κι αυτά αφορούν, όχι μόνο τα συστήματα που ισχύουν στη διοίκηση της Εκκλησίας, αλλά και στα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό. Είναι πολύ φυσικό να υπάρξουν ορισμένες αλλαγές και προσώπων και συστημάτων. Διότι, νομίζουμε ότι τα καινούργια συστήματα που θα υιοθετηθούν και τα καινούργια πρόσωπα που θα χρησιμοποιηθούν αποβλέπουν στο καλό της Εκκλησίας και στην οικοδόμηση ενός καλλιτέρου μέλλοντός της.
Πολύ προσεχώς, θα έχουμε επαναδιορισμούς στις επιτροπές και στα συμβούλια της Ιεράς Αρχιεπισκοπής. Όπως, στο συμβούλιο του Καθεδρικού Ναού της Αγίας Τριάδος, στην Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου, στο Ίδρυμα του Αγίου Μιχαήλ και κατόπιν - εν καιρώ - και σε άλλες επιτροπές και συμβούλια. Για να προβλέπουν οι κανονισμοί επαναδιορισμούς, σημαίνει ότι προβλέπουν και αλλαγές προσώπων. Αλλοιώς, θα διορίζοντο τα ίδια πρόσωπα επ' άπειρον και θα τελείωνε η θητεία με το θάνατό τους.
Επομένως, οι επαναδιορισμοί και οι αλλαγές θα γίνονται πάντοτε με κριτήριο το ύψιστο συμφέρον της Εκκλησίας κι όχι την ικανοποίηση προσωπικών φιλοδοξιών και την εξυπηρέτηση προσωπικών συμφερόντων.

 
Ερώτηση 13:
Τα εθνικά θέματα φαίνεται ότι μπαίνουν σε φάση οξύτητας. Έχουμε συνεχείς παραβιάσεις στο Αιγαίο, είχαμε την βομβιστική επίθεση κατά του Πατριαρχείου.Τι κάνουμε;

(Απάντηση)
Όχι φαίνεται, ...υπάρχει μια οξύτητα, την οποία συστηματικά καλλιεργεί η Τουρκία και η οποία είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Από πλευράς μας, εδώ στην Αμερική, όλα αυτά αποτελούν ακόμη μια αφορμή για να συντονίσουμε τις προσπάθειές μας, για το καλό του Ελληνισμού και την αποφυγή δυσαρέστων εξελίξεων.
Με πολλή χαρά και ενθουσιασμό, μπορώ να σας πω ότι καταβάλλονται πολύ μεγάλες προσπάθειες, για να επιτευχθεί ένα συντονισμένο έργο όλων μας, στο χώρο αυτό. Δεν είναι ακόμη κατάλληλη η στιγμή για να μιλήσω επί συγκεκριμένων πτυχών της προσπάθειας. Πάντως, σας διαβεβαιώ ότι τη στιγμή αυτή καταβάλλονται μεγάλες και έντονες προσπάθειες, για να επιτύχουμε έναν ικανοποιητικό βαθμό συντονισμού των ενεργειών που αναλαμβάνονται από τον καθένα, για την υπεράσπιση των δικαίων του Ελληνισμού.


[ ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GA-SY3.HTM  -  10 Ιανουαρίου 1998 ]