top

Το Καλάμι - 3 Ιανουαρίου 2000

Πολύ δύσκολη χρονιά γιά τον αρχιεπίσκοπο Δημήτριο.
Αναμένεται νέα κρίση. Θα τεθεί σύντομα ζήτημα αυτονομίας.

Το οικουμενικό Πατριαρχείο φαίνεται ότι θα πληρώσει το τίμημα της πολιτικής του, η οποία κατακερμάτισε την πάλαι ποτέ Αρχιεπισκοπή Β. και Ν. Αμερικής, δημούργησε ομάδες και ομαδούλες, διαίρεσε τους ομογενείς σε "καλούς" και "κακούς" ανάλογα με τις χρηματικές εισφορές τους σε αυτό. Σε ρόλο κομπάρσου η Εκτελεστική Επιτροπή. Χωρίς αποτέλεσμα η ίσαμε τώρα προσπάθεια συλλογής χρημάτων γιά το Πατριαρχείο, υποψίες ότι οι "εισφορές" κατατίθενται σε προσωπικούς λογαριασμούς "αγίων". Η Οργάνωση Leadership 100 και τα μεγάλα ποσά που συγκεντρώνει. Αρθρογραφία αθηναϊκών εφημερίδων

Δύσκολη χρονιά γιά τον αρχιεπίσκοπο Δημήτριο.
Αναμένεται νέα κρίση

Το οικουμενικό Πατριαρχείο φαίνεται ότι θα πληρώσει το τίμημα της πολιτικής του, η οποία κατακερμάτισε την πάλαι ποτέ Αρχιεπισκοπή Β. και Ν. Αμερικής, δημούργησε ομάδες και ομαδούλες, διαίρεσε τους ομογενείς σε "καλούς" και "κακούς" ανάλογα με τις χρηματικές εισφορές τους σε αυτό. Σε ρόλο κομπάρσου η Εκτελεστική Επιτροπή... Χωρίς αποτέλεσμα η ίσαμε τώρα προσπάθεια συλλογής χρημάτων, από τους "πατριαρχικούς φίλους". Λέγεται ότι μέρος των "εισφορών" Ελληνοαμερικανών προς το Φανάρι κατατίθενται σε προσωπικούς λογαριασμούς. Αναπόφευκτη η αυτονομία... Αρθρογραφία αθηναϊκών εφημερίδων Οι "θορυβώδεις" αλλαγές που έγιναν το περασμένο καλοκαίρι στην αρχιεπισκοπή Αμερικής με τον εξαναγκασμό σε παραίτηση του Σπυρίδωνα, η ενθρόνιση του νέου αρχιεπίσκοπου Δημήτριου, η επιστροφή του "χρηματοσυλλέκτη" γιά λογαριασμό του οικουμενικού Πατριαρχείου (π. Καρλούτσου), η ανάμιξη (πάλι) του Ιάκωβου στα εκκλησιαστικά, η νοοτροπία του Φαναριού να θεωρεί τον αρχιεπίσκοπο "υπάλληλό" του -τοποτηρητή των πολιτικοοικονομικών συμφερόντων του στις ΗΠΑ-, σε συνδυασμό με το έντονο παρασκήνιο, μοιραία θα οδηγήσουν σε νέα κρίση, που αναμένεται να ξεσπάσει τους επόμενους μήνες.

Είναι κοινό μυστικό ότι ο αρχιεπίσκοπος Δημήτριος απλά φέρει τον τίτλο, χωρίς ν' ασχολείται με διοικητικά και οικονομικά ζητήματα που αφορούν την Αρχιεπισκοπή. Ουσιαστικοί "διοικητές" είναι ο π. Αλέξανδρος Καρλούτσος και ο Μάικ Τζαχάρης, οι οποίοι στην κυριολεξία "λύνουν και δένουν", με την Εκτελεστική Επιτροπή σε ρόλο τελευταίο. Φυσικό είναι, λοιπόν, ο Δημήτριος να μην ασχοληθεί με ζητήματα εθνικά ή εκπαιδευτικά και διατήρησης της ελληνικής γλώσσας. Ενδεικτική και η αντίδραση της Αρχιεπισκοπής στην μετάβαση των 80 δασκάλων στις ΗΠΑ από την Ελλάδα. Πρέπει να σημειώσουμε ότι π. Καρλούτσος, κατά παράδοση "διοχετεύει" προς τα έξω, διαφημίζει τις "ικανότητές" του γιά συλλογή χρημάτων υπέρ του Πατριαρχείου και γιά την κάθε μορφής διασφάλιση των συμφερόντων του, ώστε να διατηρεί την "φήμη" του μόνου απαραίτητου γιά το Φανάρι στις ΗΠΑ, "φήμη" που απόκτησε με την περίπτωση Ιάκωβου.

Η "νέα τάξη πραγμάτων" στην Αρχιεπισκοπή, όπως είναι αναμενόμενο, θα δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις, γιατί είναι η πρώτη φορά που δεν κρατούνται ούτε καν τα προσχήματα, από τους "πατριαρχικούς φίλους". Εξυπακούεται ότι οι υποστηρικτές της πολιτικής (ή του) Σπυρίδωνα, μπορεί να σιώπησαν προσωρινά, αλλά όχι γιά πάντα και με την πρώτη ευκαιρία θα εκδηλωθούν.

Απόδειξη, η πρόσφατη επιστολή του αντιπρόεδρου του αρχιεπισκοπικού Συμβούλιου Τζον Κατσιματίδη (δίπλα, από φωτοτυπία, την ύπαρξη της οποίας προσπάθησε έμμεσα να διαψεύσει ο αρχιεπίσκοπος), με την οποία καυτηριάζει την απόφαση του κ. Δημητρίου να επαναπροσλάβει τον πρώην διευθυντή των οικονομικών Τζέρι Δημητρίου -μετά από απαίτηση του οικουμ. Πατριαρχείου- αναβαθμίζοντάς τον μάλιστα σε γενικό διευθυντή εν αγνοία της Εκτελεστικής Επιτροπής, η οποία είναι εντεταλμένη να παίρνει αποφάσεις και να γνωμοδοτεί για τέτοιου είδους ζητήματα. Ο Τζέρι Δημητρίου, ο οποίος διατέλεσε οικονομικός διευθυντής επί Ιακώβου και παραιτήθηκε επί Σπυρίδωνα λόγω διαφωνιών, κατάθεσε ως μάρτυρας κατηγορίας σε αγωγή εναντίον της Αρχιεπισκοπής.

Στην επιστολή, με ημερομηνία 22 Δεκεμβρίου 1999, ο κ. Κατσιματίδης τονίζει εκτός των άλλων: «...Θεωρώ τον εαυτό μου Χριστιανό και άνθρωπο της συγχώρεσης, αλλά το βρίσκω δύσκολο να συγχωρήσω ανθρώπους που έχουν προβεί σε πράξεις εναντίον της Εκκλησίας. Η θέση μου είναι ότι η Εκκλησία είναι ένας ιερός θεσμός που δεν επιδέχεται καθημερινές διαμάχες... Ετσι, συγχωρήστε με εάν κάνω εξαιρέσεις για ορισμένα άτομα, τα οποία με πρόθεση και όχι τυχαία, έκαναν ο,τιδήποτε ήταν δυνατόν να υπονομεύσουν και να ανατρέψουν τον προκάτοχό σας κ.Σπυρίδωνα, ακόμη και αν έπρεπε να κάψουν την Εκκλησία και την Αρχιεπισκοπή μας... Δεν επιτρέπεται εν ονόματι της ενότητας της Εκκλησίας να επανέρχονται στην Αρχιεπισκοπή άνθρωποι, οι οποίοι την έβλαψαν επιβραβευόμενοι τελικά για τις πράξεις τους...»

Τέλος, ο κ.Κατσιματίδης επικρίνει τον αρχιεπίσκοπο ότι αφήνει την εκτελεστική επιτροπή, "η οποία έχει διοικητικά αλλά και συμβουλευτικά καθήκοντα, εντελώς έξω από τις αποφάσεις των τελευταίων μηνών, επειδή δεν έχει ουσιαστικά διοριστεί από τον ίδιο".

Πιστεύεται ότι θα υπάρξουν σύντομα κι άλλες αντιδράσεις, που θα μεγαλώσουν την κρίση, αρχής γενόμενης με κόντρες στην Εκτελεστική Επιτροπή και το ζήτημα συνταξιοδότησης του Σπυρίδωνα, γιά το οποίο ενώ υπάρχει απόφαση της Επιτροπής να του δίνεται η σύνταξη, ο αρχιεπίσκοπος αρνείται να την υλοποιήσει, επικαλούμενος εντολές του Φαναρίου, ενώ το Πατριαρχείο λέει ότι έχει αφήσει το θέμα στην κρίση του... κ. Δημήτριου.

Θα τεθεί ζήτημα αυτονομίας

Ο χρόνος 2000 θα είναι δύσκολος και γιά έναν ακόμα λόγο: Το καλοκαίρι στην Κληρικολαϊκή στην Φιλαδέλφεια αναμένεται να τεθεί ζήτημα αυτονομίας, δηλαδή να παραμείνει η αρχιεπισκοπή τυπικά- πνευματικά υπό το οικουμ. Πατριαρχείο, αλλά ν' αυτοδιοικείται, χωρίς παρεμβάσεις. 'Οπως είναι γνωστό, η κληρικολαϊκή της επισκοπής- περιφέρειας Βοστώνης έχει ήδη πάρει απόφαση να τεθεί θέμα αυτονομίας.

Επίσης, σύμφωνα μ' εξακριβωμένες πληροφορίες μας, στελέχη της OCL (Orthodox Christian Laity - Ορθόδοξοι Χριστιανοί Λαϊκοί) -τα περισσότερα ήταν και στην GOAL και τα χαραχτηρίζει μιά, κάποιας μορφής, "εχθρική" προς κάθε τι το ελληνικό νοοτροπία- έχουν αρχίσει ενέργειες γιά την προώθηση της αυτονομίας, αλλά μιλούν και γι' αυτοκεφαλία. Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι τα στελέχη της (πρώην) GOAL, είναι χωρισμένα σε δύο ομάδες: Σε αυτά που θέλουν να επιτευχθεί η αυτονομία και σ' εκείνα (της περασμένης ηλικίας) που θέλουν να τα έχουν καλά με το κατεστημένο της Εκκλησίας και κατά συνέπεια με το Φανάρι. Γιά τώρα, υπερτερεί η πρώτη ομάδα που θέλει την αυτονομία. Φυσικό είναι και οι δύο "ομάδες" να προτιμούν τον Δημήτριο, γιατί με αυτόν ως αρχιεπίσκοπο "αλωνίζουν" κι εξακολουθούν να το παίζουν "αρχηγοί" (Leaders). Δεν είναι τυχαίο, ακόμα, ότι οι βασικοί συντελεστές της ιστοσελίδας Voithia, όργανου της GOAL, που έγινε γιά να πολεμηθεί ο Σπυρίδων, δημιούργησαν νέα, με τον τίτλο Οrthodox News.

Αν κρίνουμε και από τις αντιδράσεις των ομογενών, που κατά πλειοψηφία έχουν αρνητική γνώμη γιά το Φανάρι, το ζήτημα που θ' απασχολήσει έντονα τις παροικίες στις ΗΠΑ θα είναι πάλι εκκλησιαστικό κι αυτόν τον χρόνο, αφού έχει ωριμάσει πλέον η ιδέα ότι πρέπει να περιοριστεί σημαντικά ο (διασπαστικός, "διαίρει και βασίλευε") ρόλος του οικουμενικού Πατριαρχείου στην "επαρχία" της Αμερικής.

Η ειρωνία είναι ότι οι πολέμιοι του Σπυρίδωνα και οι οπαδοί-υποστηρικτές του, αυτή την φορά συμφωνούν: Επιβάλλεται να τεθεί ζήτημα αυτονομίας γιά τώρα. Κατά συνέπεια, θα ενώσουν τις δυνάμεις τους γιά τον κοινό σκοπό, η κάθε πλευρά γιά τους δικούς της λόγους. Δεν είναι, όμως, λίγοι κι αυτοί που υποστηρίζουν την δημιουργία αυτοκέφαλης ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αμερική, με την σύμπραξη όλων των ορθόδοξων.

Εξυπακούεται ότι σημαντικό ρόλο γιά την αποτροπή της αυτονομίας θα διαδραματίσουν οι προεδρεύοντες των επισκοπών, μητροπολίτες, επειδή απόκτησαν "προνόμια" μετά την πολυδιάσπαση της πάλαι ποτέ Αρχιεπισκοπής Βορείου και Νοτίου Αμερικής. Αλλά στο τέλος θ' αναγκαστούν να ταχθούν με την επιθυμία των πολλών, αφού σχεδόν όλοι τους έχουν "βεβαρυμένο ηθικό μητρώο" και αποτελούν εύκολο στόχο.

Μην ξεχνάμε ότι μετά την αποτυχημένη απόπειρα Ιάκωβου πριν 5 χρόνια ν' αυτονομήσει την Αρχιεπισκοπή και να ηγηθεί των ορθόδοξων στην Αμερική (αυτοκέφαλη Εκκλησία), το Φανάρι τον "παραίτησε" και αμέσως χώρισε την τότε Αρχιεπισκοπή Βορείου και Νοτίου Αμερικής σε 7 κομμάτια. 'Ισαμε τότε η Αρχιεπισκοπή ήταν ημιαυτόνομη. Το Φανάρι με την πράξη του να την διασπάσει και να δώσει τίτλους μητροπολιτών στους προεδρεύοντες των επισκοπών, οι οποίοι τώρα υπάγονται και λογοδοτούν σε αυτό, καταστρατήγισε τα δικαιώματα και το καταστατικό της Αρχιεπισκοπής.

Επίσης, περιόρισε τον αρχιεπίσκοπο σε (τυπικά) επικεφαλή της επαρχιακής Συνόδου και ουσιαστικά να διοικεί μόνο τις επισκοπές των ανατολικών Πολιτειών των ΗΠΑ.

Χρήματα-εισφορές, οικουμενικό Πατριαρχείο, προσωπικοί λογαριασμοί

'Ενα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το οικουμενικό Πατριαρχείο είναι αυτό της συλλογής χρημάτων. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, ο άνθρωπός του στην Αμερική π. Αλέξανδρος Καρλούτσος, με την ιδιότητά του ως διευθυντής της "Ηγεσίας των 100", επισκέφθηκε πριν τις εορτές την Καλιφόρνια. Δυστυχώς, δεν κατάφερε πολλά πράγματα, επειδή οι εύποροι ομογενείς δεν πείστηκαν αυτή την φορά ότι το Φανάρι ή η Αρχιεπισκοπή έχουν οικονομικές ανάγκες. Μάλιστα, ρώτησαν επιπλέον, γιατί το οικουμ. Πατριαρχείο χρειάζεται συνέχεια χρήματα, που και πως τα χρησιμοποιεί, ενώ άφησαν να εννοηθεί ότι είναι γνώστες του γεγονότος ότι σημαντικά ποσά από τις εισφορές (κυρίως Ελληνοαμερικανών) κατατίθενται σε προσωπικούς λογαριασμούς ("αγίων" του Φαναρίου) σε κεντροευρωπαϊκή χώρα.

Οι "Εκατόνταρχοι"

Η Οργάνωση "Leadership 100" δημιουργήθηκε στα 1984, με πρωτοβουλία του αρχιεπίσκοπου Ιάκωβου και τυπικά συγκεντρώνει χρήματα γιά τις "ανάγκες" και τα "προγράμματα" ( ; ) της αρχιεπισκοπής Αμερικής. Σύμφωνα με το καταστατικό της, επικεφαλής πρέπει να είναι ιερέας. Αυτή την στιγμή, αρχές 2000, έχει στα ταμεία της 46 εκατομ. δολ., ενώ ο στόχος είναι να γίνουν τα μέλη 500, ώστε σε μιά δεκαετία (δίνουν όλο το ποσό ή 10,000 δολ. τον μήνα γιά 10 χρόνια) να συγκεντρωθούν 500 εκατομ. δολ. Η Οργάνωση υποσχέθηκε 1 εκατομ. δολ. γιά την βιβλιοθήκη αρχιεπίσκοπου Ιάκωβου στην Βοστώνη (έδωσε ήδη 600,000 δολ.), ενώ δίνει κάθε χρόνο 250,000 δολ. γιά τη Θεολογική Σχολή του Τίμιου Σταυρού. Τον χρόνο 1999, η Οργάνωση διάθεσε λίγο περισσότερα από μισό εκατομ. δολ. γιά διάφορους σκοπούς (σεισμοπαθείς Ελλάδα, αποστολές κλπ). Επίσης, λέγεται ότι είναι ο βασικός χρηματοδότης της Οργάνωσης OCAMPR (Orthodox Christian Association of Medicine, Psychology and Religion).

'Οπως χαραχτηριστικά αναφέρει η Οργάνωση, από τους τόκους των χρημάτων που συγκεντρώνονται, βοηθούνται, επίσης, το οικουμενικό Πατριαρχείο και η Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου. Eκτός των άλλων, χρηματοδότησε με το ποσό των $276,200 την υπηρεσία... ιντερνέτ της αρχιεπισκοπής Αμερικής.

Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το κεφάλαιο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, παρά μόνο οι τόκοι, που γιά το 1999 ήταν 4.1 εκατομ. δολάρια. Το ερώτημα: Ποιός θα είναι ο τελικός, μελλοντικός προορισμός του τεράστιου κεφαλαίου-χρηματικού ποσού; Οι ιθύνοντες λένε ότι δεν είναι εύκολο ν' αλλάξουν οι σκοποί της Οργάνωσης, αλλά το γεγονός ότι λειτουργεί ως ανεξάρτητη εταιρία, δεν διασφαλίζει την χρησιμοποίηση των χρημάτων μόνο γιά τις ανάγκες προγραμμάτων, μικρών ή μεγάλων, της Αρχιεπισκοπής Αμερικής. Και αν αύριο τα μέλη της μη κερδοσκοπικής αυτής εταιρίας-οργάνωσης αποφασίσουν διαφορετικά γιά οποιονδήποτε λόγο;

Παράλληλα, δημιουργούνται και τ' ακόλουθα ερωτηματικά: Γιατί η Οργάνωση δεν κάνει τίποτα γιά το ποίμνιο, γιά τους δεινοπαθούντες ομογενείς ή τους φοιτητές; Γιατί δεν δημιουργεί κοινωφελή προγράμματα-ιδρύματα (γηροκομεία) και δεν συντηρεί σχολεία που υποφέρουν οικονομικά και κλείνουν ("Πλάτων", Σικάγο κ.ά.); Γιατί από τους τόκους που μπορεί να χρησιμοποιεί η Οργάνωση διαθέτει μόνο το 1/3 ή 1/4 του ποσού;

Τέλος, να τονίσουμε ότι η Leadership 100 είναι ως μη κερδοσκοπική εταιρία, ανεξάρτητη από την Αρχιεπισκοπή (οι αποφάσεις όμως της Εκτελεστικής Επιτροπής πρέπει τυπικά να εγκρίνονται από τον αρχιεπίσκοπο), κατά συνέπεια τα ερωτηματικά γιά τον τελικό προορισμό της (με τόσα χρήματα στα ταμεία της) μεγαλώνουν, όπως κι αυτά γιά τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει σε μιά μελλοντική κρίση στην αρχιεπισκοπή Αμερικής ή σε μιά κίνηση γι' αυτονομία. Με λίγα λόγια, η οργάνωση, μπορεί να διαχωρίσει την θέση της αύριο και να θέσει όλο το ποσό στην διάθεση του Πατριαρχείου, (όχι "εξαγωγή" του ποσού, γιατί τότε θα επέμβει η αμερικανική δικαιοσύνη).

____________

Σημ. σύνταξης: Η ειρωνία είναι ότι και με το 1/3 του ποσού, ο Ελληνισμός της Αμερικής, που τόσο βάναυσα και ξεδιάντροπα χρησιμοποιείται από την Εκκλησία του, θα μπορούσε να κάνει θαύματα, ειδικά στο ζήτημα της εκπαίδευσης των παιδιών των μεταναστών ή δημιουργώντας έδρες σε πανεπιστήμια ή δημιουργώντας γηροκομεία κ.ά.

Γ. Λ.

[ Ομογενειακά | www.omogeneiaka.net/Β1-03.htm  -  3 Ιανουαρίου 2000 ]