top

ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ - 31 Οκτωβρίου 2016

ΒΑΡΥΣΗΜΑΝΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ TATIANA DERKACH
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ

Ποιος είναι πίσω από την επικοινωνιακή επίθεση
κατά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου;
(ελληνική απόδοση)

   Tatiana Derkach - 19 Σεπτεμβρίου 2016

   Πηγή: http://society.lb.ua/science/2016/09/19/345541_stoit_travley_patriarha.html

Τον Αύγουστο του 2016 έγινε πρωτοφανής επικοινωνιακή επίθεση κατά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου: ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κατηγορήθηκε ότι έχει σχέσεις με τη CIA και συμμετοχή σε μια αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία. Οι σχετικές πληροφορίες έρχονταν δήθεν από διπλωματικούς κύκλους των ΗΠΑ και είχαν ιδιαίτερα αρνητική απήχηση. O προφανής στόχος ήταν να προκαλέσουν τις τουρκικές αρχές ώστε να κινήσουν δίωξη κατά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, του οποίου η επίσημη έδρα βρίσκεται στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης, στο Φανάρι. Φυσικά, η δίωξη της κανονικής Εκκλησίας από τις άθεες αρχές είναι σήμερα ένα δημοφιλές μιμίδιο στο μετασοβιετικό χώρο, που χρησιμοποιούν μερικοί με επιτυχία. Αλλά στην περίπτωση αυτή, έρχεται στην επιφάνεια ο τεχνητός χαρακτήρας δημιουργίας ατμόσφαιρας μίσους εναντίον του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Πρέπει να πούμε, ότι οι καμπάνες των πιθανών εξελίξεων άρχισαν να χτυπάνε ένα-δυο μήνες πριν. Ό,τι συνέβαινε (και, φοβάμαι, θα συμβαίνει ακόμα) και στο εξής, πρέπει λογικά να ληφθεί ως αναπόσπαστο μέρος ενός συνόλου.

Στις 17 Ιουνίου έγινε η επίσημη έναρξη της Πανορθόδοξης Συνόδου στην Κρήτη. Ηταν τότε ήδη σαφές ότι η Εκκλησία της Ρωσίας έχει λάβει οριστικά την απόφαση να σαμποτάρει αυτήν την πανεκκλησιαστική σύναξη. Λόγοι για σαμποτάζ υπήρχαν πολλοί. Μετά τη συνάντηση στην Αβάνα του Πατριάρχη Κυρίλλου και του Πάπα, στους συντηρητικούς κύκλους άρχισε να αυξάνεται η ένταση. Ένας αριθμός κληρικών, ακόμα και επισκόπων, αρνήθηκαν να μνημονεύουν τον Πατριάρχη Κύριλλο κατά την τέλεση της Λειτουργίας. Η συνάντηση στην Αβάνα όχι μόνο δεν είχε πετύχει επικοινωνιακό αποτέλεσμα, αλλά στην ουσία έκοψε το δρόμο για την συμμετοχή του Πατριάρχη Κυρίλλου στην Πανορθόδοξη Σύνοδο. Συμμετοχή σε αυτή τη Σύνοδο θα θεωρούνταν από τους «υποτελείς» του ως απόλυτη προδοσία της Ορθοδοξίας – με όλα τα συνακόλουθα προβλήματα πειθαρχίας.

Επιπλέον, εμφανίστηκε εκ νέου, απροσδόκητα, το ουκρανικό ζήτημα – το πιο οδυνηρό για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας η οποία, παρά το γεγονός ότι κατάφερε να πετύχει την σιωπή του Οικουμενικού Πατριάρχου για το ουκρανικό ζήτημα στο πλαίσιο της Πανορθόδοξης Συνόδου, απέτυχε στο να αναβληθεί το θέμα αυτό για πολύ καιρό. Η Ουκρανία, η οποία σε εκκλησιαστικούς κύκλους της Μόσχας θεωρείται ως αντικείμενο και όχι ως υποκείμενο στις [εκκλησιαστικές] σχέσεις, μπέρδεψε ξαφνικά την κατάσταση. Την προηγουμένη της έναρξης της Πανορθόδοξης Συνόδου (16 Ιουνίου 2016), η Βερχόβνα Ράντα (Βουλή) της Ουκρανίας ανακοίνωσε ότι προσφεύγει στον Οικουμενικό Πατριάρχη με αίτημα την αποκατάσταση της ιστορικής δικαιοσύνης όσον αφορά τη Μητρόπολη Κιέβου, η νομιμότητα της προσάρτησης της οποίας στο Πατριαρχείο Μόσχας εξακολουθεί να προκαλεί βάσιμες αμφιβολίες. Επειδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο δέχτηκε προς εξέταση την έκκληση αυτή και δημιούργησε αρμόδια επιτροπή για την διερεύνηση αυτού του θέματος, κατέστη σαφές ότι η Εκκλησία της Ρωσίας θα ξεκινήσει πόλεμο εναντίον του Φαναρίου.

Προληπτικά, στόχος έγινε ο πρωτοπρεσβύτερος Αλέξανδρος Καρλούτσος, που αποκαλείται «πορτοφόλι» του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ούτε τα εκκλησιαστικά, ούτε τα κοσμικά μέσα μαζικής ενημέρωσης της Ουκρανίας δεν έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στο άρθρο «Mα τι είσαι πάτερ Άλεξ;», που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα «Katehon». Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε κατ’ αρχήν στα ρωσικά στις 17 Ιουνίου, ημέρα έναρξης της Συνόδου. Την επόμενη ημέρα κυκλοφόρησε στα αγγλικά. Ο πατήρ Αλέξανδρος Καρλούτσος ήταν μέλος της οργανωτικής επιτροπής της Πανορθόδοξης Συνόδου, και ήταν αυτός που ανακοίνωσε την άρνηση μεταφοράς της ημερομηνίας διεξαγωγής της Συνόδου, ως απάντηση στο σχετικό αίτημα της Εκκλησίας της Ρωσίας. Είτε γι’ αυτόν, είτε για κάποιον άλλο λόγο, η πρώτη ομοβροντία σημειώθηκε ακριβώς κατά του Καρλούτσου. Σύμφωνα με την «Katehon», ο πατήρ Άλεξ «έχει καλές σχέσεις με τον πρώην επικεφαλής της CIA Τζόρτζ Τζ. Τένετ, ο οποίος έχει ελληνικές ρίζες... Ο Τουρκικός Τύπος σημειώνει ότι ο πατήρ Άλεξ Καρλούτσος γνωρίζεται με τον Φετουλλάχ Γκιουλέν, αρχηγό Τούρκων ισλαμιστών που διαμένει στις ΗΠΑ και εργάζεται για τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες». Θα επανέλθουμε παρακάτω σε αυτό το απόσπασμα.

Έτσι, στο τέλος του Ιουνίου 2016 η «Katehon» ευθέως ανακηρύσσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο όμηρο των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών και προωθητή των συμφερόντων των ΗΠΑ, οι οποίες στη ρωσική προπαγάνδα παρουσιάζονται ως ο υπ. αριθμ. 1 εχθρός. Και ο Καρλούτσος ονομάζεται άνθρωπος των μυστικών υπηρεσιών, αρμοδιότητα του οποίου είναι η χειραγώγηση, συμπεριλαμβανομένης και της οικονομικής, του Οικουμενικού Πατριάρχη. Εντυπωσιάζει το γεγονός ότι όλα αυτά συμβαίνουν ένα μήνα πριν από την απόπειρα του πραξικοπήματος στην Τουρκία, για το οποίο θα θεωρηθούν υπεύθυνες οι μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, και ο ο ίδιος Φετουλλάχ Γκιουλέν ως εμπνευστής του. Για να κατανοήσουμε όλο το δύσκολο σχετικό εκκλησιαστικο - πολιτικό πλαίσιο, πρέπει να εξετάσουμε ποιοί είναι οι κατήγοροι του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.

Τι ακριβώς είναι η «Katehon»; Είναι ένας απεχθής προπαγανδιστικός ρωσικός ιστότοπος, στο εποπτικό συμβούλιο του οποίου περιλαμβάνονται γνωστές σε όλους προσωπικότητες·

Πρόεδρος – Mαλοφέγιεφ Kονσταντίν Βαλέριεβιτς (ιδρυτής του φιλανθρωπικού ιδρύματος του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου, χρηματοδότης της Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντονέτσκ (DNR), ιδεολόγος της προσάρτησης της Κριμαίας, διοργανωτής της εισαγωγής των «Δώρων των Μάγων» στην Κριμαία, τα οποία συνόδευε ο μαχητής Ιγκόρ Γκίρκιν). Πρέπει να υποθέσουμε, ότι το αναλυτικό κέντρο «Katehon» δημιουργήθηκε και λειτουργεί ως σήμερα χάρη στην χρηματοδότηση του Mαλοφέγιεφ.

Γκλάζιεφ Σεργκέι Γιούριεβιτς, «οικονομολόγος, ακαδημαϊκός της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών» και πρωταγωνιστής της αρκετά ενδιαφέρουσας υποκλοπής απο την Υπηρεσία Ασφάλειας της Ουκρανίας (SBU) σχετικά με τα γεγονότα του χειμώνα-άνοιξης του 2014 στην Ουκρανία.

Ρεσέτνικοφ Λεονίντ Πετρόβιτς, αντιστράτηγος, διευθυντής του Ρωσικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (РИСИ) – του γνωστού ιδρύματος, που ασχολείται με την επιθετική προώθηση, και στην Ουκρανία, του «ρούσσκι μίρ» («ρωσικός κόσμος»).

Ντούγκιν Αλεξάντρ Γκελγιέβιτς, ιδεολόγος της ευρασιατικής κινήσεως, ένθερμος υποστηρικτής του πολέμου στο Ντονμπάς και φανερά αποκρυφιστής.

Με άλλα λόγια, οι κατήγοροι του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στο πρόσωπο του πατέρα Αλέξανδρου Καρλούτσου είναι επαγγελματίες προπαγανδιστές της Ρωσικής Ομοσπονδίας και, ταυτόχρονα, πιστά τέκνα της Εκκλησίας της Ρωσίας.

Στις 17 Ιουνίου ο Καρλούτσος κατηγορείται για προώθηση των συμφερόντων των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ και για σχέσεις με τον Γκιουλέν. Κατά περίεργη σύμπτωση, στις 24 Ιουνίου η ίδια «Katehon» δημοσιεύει ένα βίντεο που προκάλεσε θόρυβο, όπου ο πατήρ Αλέξανδρος, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αίτημα της Βερχόβνα Ράντα (Βουλή) της Ουκρανίας προς τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο για παραχώρηση της Αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία, αποκαλεί το αίτημα θρασύ και δηλώνει ότι η Ουκρανία είναι κανονικό έδαφος της Εκκλησίας της Ρωσίας και ο Πατριάρχης Κύριλλος ο πνευματικός ηγέτης των Ουκρανών. Σήμερα είναι κατανοητό το υπόβαθρο αυτής της δήλωσης· μπορούμε να υποθέσουμε, ότι με αυτόν τον τρόπο ο πρωτοπρεσβύτερος προσπάθησε να ανταλλάξει την Ουκρανία με την παύση της επίθεσης εναντίον του στον ρωσικό Τύπο. Όπως είναι γνωστό από πηγές που βρίσκονται κοντά στη διοίκηση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, αυτή η απερίσκεπτη πράξη του πατέρα Αλέξανδρου προκάλεσε την έντονη αποδοκιμασία του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, και, δυστυχώς, δεν πέτυχε τον στόχο της.

Πρέπει να πούμε ότι η «Katehon» την ίδια ημέρα (24 Ιουνίου) ασχολήθηκε ιδιαίτερα όχι μόνο με τον Καρλούτσο, αλλά και με άλλα πρόσωπα, όχι πρωτεύουσας σημασίας, όπως για παράδειγμα με τον Αρχιεπίσκοπο Λούμπλιν και Χέλμ Άβελ (Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας), ο οποίος δήλωσε οτι το πρόβλημα της Ουκρανίας είναι εσωτερικό ζήτημα της Εκκλησίας της Ρωσίας. Λίγο αργότερα, στο κανάλι Youtube της «Katehon» δημοσιεύθηκαν συνεντεύξεις και με άλλους ιεράρχες, όλες σχετικά με την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας. Έτσι, ο επίσκοπος Λογγίνος (Ορθόδοξη Εκκλησία της Σερβίας, επαρχία Δυτικής Ευρώπης) δήλωσε ότι αν και οι επίσκοποι συζήτησαν στα παρασκήνια της Πανορθόδοξης Συνόδου το θέμα αυτό, κανένας δεν υποστήριξε την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας. Η «Katehon» έφτασε ακόμα και μέχρι τον μητροπολίτη Νιγηρίας Αλέξανδρο, ο οποίος εξέφρασε την προσωπική του άποψη ότι αυτό το θέμα δεν είναι στην ημερήσια διάταξη, διότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος είχε δηλώσει στην Προσυνοδική διάσκεψη ότι όλες οι Τοπικές Εκκλησίες αναγνωρίζουν ως κανονικό Προκαθήμενο της Ουκρανίας μόνο τον μητροπολίτη Ονούφριο, επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (Πατριαρχείο Μόσχας). Όλα αυτά υποδηλώνουν απλώς ότι η Ουκρανία είναι το πιο ευαίσθητο σημείο για την Εκκλησία της Ρωσίας.

Περίεργο είναι το γεγονός ότι κατά την διάρκεια της Πανορθόδοξης Συνόδου στην Κρήτη παρευρισκόταν και το συνεργείο του κέντρου «Katehon», το οποίο ασχολούνταν ιδιαιτέρως με το ουκρανικό θέμα. Ωστόσο, η ομάδα αυτή πραγματοποίησε μόνο εν μέρει το έργο της. Κανένας από τους εκκλησιαστικούς υπευθύνους πρώτου μεγέθους δεν έκανε σκληρές αντιουκρανικές δηλώσεις μπροστά στις κάμερες της «Katehon». Επιπλέον, ο Πατριάρχης Σερβίας Ειρηναίος είπε ευθέως κατά τη συζήτηση με τους δημοσιογράφους της «Katehon» ότι το ουκρανικό ζήτημα δεν είναι πρόβλημα μόνο της Εκκλησίας της Ρωσίας, και ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος εργάζεται ήδη ενεργά για την εξεύρεση τρόπων επίλυσης της ουκρανικής εκκλησιαστικής κρίσης. Η συνέντευξη του Πατριάρχη Ειρηναίου δημοσιεύθηκε στο κανάλι Youtube της «Katehon», αλλά όταν έγινε σαφές ότι η δήλωση αυτή δεν ακολουθεί τις ιδέες της ρωσικής προπαγάνδας αποσύρθηκε επειγόντως.

Φάνηκε ότι υπάρχει ενότητα των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, και οτι αυτή δεν άλλαξε και μετά από την Σύνοδο, παρά το διάβημα της Εκκλησίας της Ρωσίας και μερικών άλλων φιλορωσικών Εκκλησιών. Ωστόσο, τα στελέχη της Εκκλησίας αυτής δεν ηρέμησαν, λόγω της προοπτικής της επερχομένης επετείου του Βαπτίσματος των Ρως, η οποία παραδοσιακά, εδώ και χρόνια, εορτάζεται στο Κίεβο. «Ο πνευματικός πατέρας των Ουκρανών» - ο Πατριάρχης Κύριλλος – όπως και ο ίδιος παραδέχθηκε, «για γνωστούς λόγους» δεν μπορεί πλέον να επισκέπτεται το Κίεβο. Μπορούν όμως να επισκέπτονται την Ουκρανία εκπρόσωποι της Κωνσταντινούπολεως, οι οποίοι μάλιστα έχουν γίνει πολύ ευπρόσδεκτοι επισκέπτες. Φέτος, στους εορτασμούς στο Κίεβο, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως εκπροσώπησε ο αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιώβ (Γκέτσα). Παρά κάποιες μικρές «παρεξηγήσεις» όπως η συμπαρουσία στη Βλαντίμιρσκαγια Γκόρκα (Λόφος του Βλαδίμηρου) με τον επικεφαλής του Πατριαρχείου Κιέβου, η επίσκεψη δεν φαινόταν να κρύβει εκπλήξεις. Ωστόσο, την ημέρα της αναχώρησής του, ο ιεράρχης δίνει μια συγκλονιστική συνέντευξη, στην οποία υπενθυμίζει στην Εκκλησία της Ρωσίας ποιό είναι το κανονικό της καθεστώς και ποιές οι απορρέουσες από αυτό δυνατότητες επιρροής της στην ανά τον κόσμο Ορθοδοξία· δηλώνει το απόλυτο δικαίωμα της Κωνσταντινουπόλεως να κόψει τον γόρδιο δεσμό και αποκαλεί ευθέως την Ουκρανία κανονικό έδαφος του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Η αντεπίθεση της Αυτοκρατορίας δεν άργησε. Επιστρέφουμε τώρα στην αρχή της έρευνάς μας, σχετικά με οσους παρήγγειλαν την επικοινωνιανή επίθεση κατά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, η οποία, στην εξέλιξη των γεγονότων, είναι συνέπεια των προαναφερθέντων.

Στις 16 Αυγούστου στην ιστοσελίδα «Oriental Review» εμφανίζεται το άρθρο «Χρειάζεται η Τουρκία τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο;» («Does Turkey need Patriarch Bartholomew?»). Ως συγγραφέας δηλώθηκε ο Άρθουρ Χιούζ (Arthur H. Hughes), πρέσβης των ΗΠΑ στην Υεμένη (1991-1994). Την επόμενη μέρα, στις 17 Αυγούστου, με την υπογραφή του ίδιου Άρθουρ Χιούζ, βγαίνει το δεύτερο άρθρο εναντίον του Πατριάρχη Βαρθολομαίου «Θα στοχεύσει η Τουρκία τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο;» («Will Ankara take aim at Patriarch Bartholomew?»). Το δημοσιεύει η ιστοσελίδα «EurActiv». Αυτή την στιγμή και τα δύο αυτά άρθρα αποσύρθηκαν από τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες λόγω δήλωσης του πρώην πρέσβη Χιούζ ότι είναι πλαστά, και οτι ο ίδιος δεν έχει καμία σχέση με αυτά.

Αλλά στην προκειμένη περίπτωση δεν μας ενδιαφέρει αυτό. Εκείνο που εντυπωσιάζει, είναι ένα απόσπασμα από αυτό το πλαστό άρθρο: «Thus, one of the members of the American-Israeli lobby in the Constantinople Patriarchate is Father Alexander Karloutsos, Public Affairs Officer close to Archbishop Demetrios. Thanks to his ties with high-level officials and Greek-American billionaires, he is basically the only person who controls the money flows from the US to the Phanar, and that gives him wide possibilities of exerting pressure upon the Ecumenical Patriarchate. On the other hand, Karloutsos is also in good relations with former CIA Director George Tenet, and with the preacher Fethullah Gülen cooperating with the American intelligence. That means the amount of financing is directly bound to how successfully the Patriarchate’s heads accomplish the tasks they receive from their US supervisors» (Έτσι, ένα από τα μέλη του αμερικανο-ισραηλινού λόμπι στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως είναι ο πατήρ Αλέξανδρος Καρλούτσος, ο γραμματέας του Αρχιεπισκόπου Δημητρίου για θέματα δημοσίων σχέσεων. Οι σχέσεις του με υψηλόβαθμους παράγοντες και ελληνο-αμερικανούς δισεκατομμυριούχους, τον κατέστησαν σημαντικό πρόσωπο που ελέγχει την ροή των χρημάτων από τις ΗΠΑ στο Φανάρι, πράγμα που του παρέχει ισχυρό μέσο πίεσης στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Από την άλλη πλευρά, ο Καρλούτσος έχει επίσης καλές σχέσεις με τον πρώην διευθυντή της CIA Τζόρτζ Τένετ και με τον κήρυκα Φετουλλάχ Γκιουλέν, ο οποίος συνεργάζεται με τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες. Αυτό σημαίνει ότι το ποσό της χρηματοδότησης σχετίζεται άμεσα με το πόσο επιτυχώς η ηγεσία του Πατριαρχείου εκτελεί τους στόχους που ορίζουν οι αμερικανοί επόπτες του)».

Αρκεί μια γρήγορη ανάλυση του κειμένου «Who are you fr. Alex?», στην ιστοσελίδα «Katehon», για να βγάλουμε σαφές συμπέρασμα σχετικά με την αληθινή πατρότητα του άρθρου στην ιστοσελίδα «EurActiv». Και κάτι ακόμη. Όλοι όσοι χρησιμοποιούν τα προγράμματα αυτόματης μετάφρασης, ξέρουν πόσο δυσανάγνωστα είναι τα σχετικά κείμενα. Αλλά, το συγκεκριμένο απόσπασμα αυτού του κειμένου, που επεξεργάστηκε ο αυτόματος μεταφραστής του Google, ήταν αρκετά ομαλά μεταφρασμένο στα ρωσικά. Αυτό γέννησε αμφιβολία για το κατά ποσον το άρθρο που αποδιδόταν στον αμερικανό Χιούζ οφείλεται σε αγγλόϕωνο συντάκτη. Οι ειδικοί που κατέχουν εξίσου τα ρωσικά και τα αγγλικά, στους οποίους υποβλήθηκε το κείμενο του άρθρου «Will Ankara take aim at Patriarch Bartholomew?», δήλωσαν ότι με μεγάλη πιθανότητα μπορούν να υποθέσουν πως πρόκειται για πιστή μετάφραση από το ρωσικό πρωτότυπο, και επισήμαναν λεπτομερώς τα λάθη στην χρήση ορισμένων λέξεων και εκφράσεων. Με τη σειρά τους, οι εκκλησιαστικοί εμπειρογνώμονες εξέφρασαν έκπληξη για το πόσο «ο πρέσβης Χιούζ» τήρησε στο άρθρο όλους τους κανόνες της εθιμοτυπίας ως προς τις ονομασίες των Εκκλησιών, αν και ούτε οι εκκλησιαστικές υποθέσεις, ούτε τα τουρκικά θέματα δεν δηλώνονταν ποτέ ως τομείς των επαγγελματικών του ενδιαφερόντων.

Και επιτέλους, δεν μπορεί να μην προκαλεί ερωτήματα το σημασιολογικό μέρος του αναφερόμενου άρθρου. Ουσιαστικά, στο στόμα του πρώην πρέσβη των ΗΠΑ οι πραγματικοί συντάκτες του άρθρου βάζουν θέσεις της τρέχουσας ρωσικής προπαγάνδας : η Σύνοδος της Κρήτης απέτυχε, σε αυτήν εκπροσωπήθηκε λιγότερο από το μισό του ορθόδοξου πληθυσμού του κόσμου, η Σύνοδος έβλαψε το κύρος του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος φέρεται αυταρχικά και επιθετικά σε σχέση με την Εκκλησία της Ρωσίας, το γεγνός αυτό υποσκάπτει τη θέση του, κλπ. Αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον όλες οι παρόμοιες δημοσιεύσεις θα μπορούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να θεωρούνται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό πνευματική ιδιοκτησία, φτιαγμένη κατά παραγγελίαν των «ορθοδόξων ευεργετών» της Εκκλησίας της Ρωσίας.

Αναφέρουμε παρεμπιπτόντως, πως είναι λίγοι εκείνοι που παρατήρησαν ότι αυτό το κείμενο δημοσιεύθηκε αρχικά στο facebook, στην σελίδα του χρήστη Arthur Hayden Hughes, στις 9 Αυγούστου, ημέρα της επίσκεψης του τούρκου προέδρου Ερντογάν στη Μόσχα. Μετά την δημοσίευση του άρθρου στην ιστοσελίδα «EurActiv», ο χρήστης του προαναφερομένου λογαριασμού το αναδημοσίευσε στην σελιδα του (βλ. παρακάτω σχετική απεικόνιση).

Αυτή τη στιγμή η σελίδα του χρήστη έχει κλείσει. Είναι μάλλον προφανές ότι η σελίδα του κ. Χιούζ είτε είχε παραβιαστεί, είτε επρόκειτο εξ αρχής για ψεύτικη σελίδα, φτιαγμένη ειδικά για να προετοιμασθεί η προβοκάτσια. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι στην εξαφανισμένη σελίδα, στις 6 Αυγούστου έγινε απροσδόκητα αλλαγή της φωτογραφίας του χρήστη, και στις 9 Αυγούστου (ημέρα ακριβώς επίσκεψης του Ερντογάν στη Μόσχα) εμφανίστηκε εδώ η πρώτη εκδοχή του άρθρου, που στρέφονταν εναντίον του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.

Ας εξετάσουμε τώρα τα «ρωσικά ίχνη» του πλαστού άρθρου. Το άρθρο από την «EurActiv» την ημέρα της δημοσίευσης αμέσως αναδημοσιεύτηκε σε ένα από τους πιο σημαντικούς ρωσικούς εκκλησιαστικούς ιστοτόπους «Православие.Ru», όπου είναι αναρτημένο μέχρι σήμερα (δημοσιεύουμε την απεικόνιση της σελίδας, σε περίπτωση ενδεχομένης βεβιασμένης αφαίρεσής της).

Ο αρχισυντάκτης του ιστότοπου Православие.Ru είναι ο επίσκοπος Εγκοριέφσκι Τύχων Σεβκουνώφ, ο οποίος θεωρείται πνευματικός πατέρας του προέδρου της Ρωσίας Πούτιν. Τρείς ημέρες μετά από την δημοσίευση του άρθρου στην «Православие.Ru» παράφραση αυτού του πλαστού άρθρου δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του εκκλησιαστικο-επιστημονικού κέντρου «Православная энциклопедия» («Ορθόδοξη εγκυκλοπαίδεια») «Седмица.Ru». Αυτή η ιστοσελίδα λειτουργεί με την ευλογία του Πατριάρχη Κυρίλλου και την οικονομική υποστήριξη της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Ο αρχισυντάκτης της είναι ο Λότμεντσεφ Αντρέι Μιχαήλοβιτς, λέκτορας του τμήματος Γενικής Ιστορίας του Ορθόδοξου Πανεπιστημίου Ανθρωπιστικών Σπουδών Αγίου Τύχωνα. Μετά από τις δημοσιεύσεις στο ρωσικό εκκλησιαστικό Τύπο, το πλαστό άρθρο, όπως ένας ιός, διαδίδεται με επιτυχία στο χώρο των μέσων μαζικής ενημέρωσης της Ουκρανίας και εξαπλώνεται σε κύκλους που βρίσκονται κοντά στον ευεργέτη της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (Πατριαρχείο Μόσχας) Βαντίμ Νοβίνσκι. Σε γενικές γραμμές, με την αναπαραγωγή αυτού του κειμένου μπορούμε να παρακολουθήσουμε το δίκτυο των μέσων ενημέρωσης που δημιουργήθηκαν σε όλο τον κόσμο από τους «ορθοδόξους ευεργέτες», οι οποίοι είναι έτοιμοι στο πρώτο έναυσμα της Μόσχας να επαινέσουν οποιαδήποτε ψεύτικη προπαγάνδα.

Ας επιστρέψουμε στην «Oriental Review». Το γραφείο αυτού του αγγλικού ιστοτόπου βρίσκεται στη Μόσχα. Ο αρχισυντάκτης είναι κάποιος Αντρέι Φομίν, ο οποίος, μεταξύ άλλων, «ειδικεύεται» στην Ουκρανία, δημιουργώντας εξαιρετικά αρνητική εικόνα γι ’ αυτήν στη Δύση. Μεταξύ των μόνιμων συγγραφέων αναφέρεται ο Ανδρέι Κορίμπκο, συγγραφέας του βιβλίου «Υβριδικοί πόλεμοι» και, κατά καταπληκτική σύμπτωση, ένας από τους συγγραφείς της «Katehon», που εξεβίαζε τον π. Αλέξανδρο Καρλούτσο. Ένας άλλος μόνιμος συντάκτης της «Oriental Review» είναι ο Βλαντιμίρ Κόζιν, κύριος σύμβουλος του διευθυντή του προαναφερθέντος РИСИ (υπενθυμίζουμε οτι και ο διευθυντής του РИСИ Λεονίντ Ρεσέτνικοφ ανήκει στο εποπτικό συμβούλιο της «Katehon»). Αλυσίδα ιστοσελίδων, φιλικών στην «Oriental Review», περιλαμβάνει μέσα ενημέρωσης σε διάφορες χώρες, τα οποία τώρα με μεγάλη πιθανότητα μπορούν να εκτιμηθούν ως ελεγχόμενα ρωσικά μέσα ενημέρωσης. Ανάμεσά τους είναι η απεχθής «Валдайский клуб» («Λέσχη Βαλντάι»). Εξετάζοντας ποιοί είναι οι μόνιμοι συντάκτες της ιστοσελίδας «EurActiv» (για παράδειγμα, του Βούλγαρου δημοσιογράφου Γκεόργκι Γκότεβ, ο οποίος έλαβε μέρος στην διάδοση του πλαστού άρθρου για τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο) συμπεραίνουμε ότι ο ιστότοπος αυτός είναι ένας από τους πολλούς παρόμοιους σε όλο τον κόσμο, των οποίων η χρηματοδότηση ή το ιδεολογικό περιεχόμενο οφείλεται στο Κρεμλίνο. Η «EurActiv» μπορεί να θεωρηθεί ως δείκτης για το πόσο ευρέως έχει εξαπλωθεί στην Ευρώπη το δίκτυο της προπαγάνδας του Κρεμλίνου. Είναι ένας αρκετά ενεργός ιστότοπος· έχει παραρτήματα σε όλη σχεδόν την Ευρώπη, ασχολείται με εκπαιδευτικά προγράμματα, με την αξιολόγηση των Ευρωπαίων πολιτικών εμπειρογνωμόνων, και δηλώνει οτι συνεργάζεται με την γερμανική εφημερίδα «Tagesspiegel», την γαλλική «La Tribune», την βρετανική «The Guardian», την ισπανική «El Pais» και άλλες. Επιπλέον, η «EurActiv» έχει μια άλλη παράλληλη σελίδα όπου το πλαστό άρθρο εξακολουθεί να βρίσκεται ακόμη.

Τελειώνοντας, ας κοιτάξουμε την ουσία των κατηγοριών. Η ενοχή του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, για την οποία οι φιλικές προς το Κρεμλίνο ιστοσελίδες προσπαθούσαν να πείσουν τις τουρκικές αρχές, αφορά φιλικές σχέσεις με τον ιεροκήρυκα Γκιουλέν, ο οποίος συμμετέχει σε διαθρησκευτικούς διαλόγους. Στην πραγματικότητα αυτός είναι ο μόνος λόγος της φιλίας του με τον Πατριάρχη, ο οποίος δεν κρύβει τις οικουμενικές του απόψεις. Ως απόδειξη συμμετοχής του Πατριάρχη στην απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία, αναφέρεται το γεγονός ότι ο Πατριάρχης έφυγε από την Κωνσταντινούπολη λίγες ώρες πριν από την έναρξη των ταραχών. Μα δεν είναι παράξενο αν ένας από τους διοργανωτές του πραξικοπήματος φεύγει από τη χώρα βιαστικά πριν αυτό αρχίσει; Επιπλέον, όπως αποδείχθηκε, αυτό το ταξίδι είχε προγραμματιστεί από το Πάσχα. Τα υπόλοιπα είναι καθαρή σύμπτωση. Γενικά όλη αυτή η αναταραχή προκαλεί πολλά ερωτήματα σχετικά με τους διοργανωτές της. Αν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος «δραπέτευσε», τότε για παράδειγμα, τι έκανε o Αλεξάντρ Ντούγκιν, μέλος του εποπτικού συμβουλίου της «Katehon» στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης την ημέρα του πραξικοπήματος; Σύμφωνα με δική του δήλωση, αυτός ήδη από την άνοιξη του 2016 επισκέφθηκε την Τουρκία με αποστολή την συμφιλίωση του Ερντογάν και του Πούτιν, και από τότε άρχισε να κυκλοφορεί το θέμα της επιρροής των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ και του Φετουλλάχ Γκιουλέν στην επιδείνωση των ρωσο - τουρκικών σχέσεων. Αργότερα αποδείχθηκε ότι η «συμφιλίωση» πραγματοποιούνταν με την συμμετοχή άλλων προσώπων.

Τέλος καλό, όλα καλά. Ο πρέσβης κ. Χιούζ, τον οποίο με τόσο γελοίο τρόπο εμφάνισαν ως συγγραφέα του πλαστού άρθρου όπου ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος κατηγορείται για συνενοχή στο πραξικόπημα στην Τουρκία, έκανε τα πάντα για να προστατεύσει την υπόληψή του. Η αποδιδομένη στον Χιούζ πατρότητα του άρθρου διαψεύστηκε επισήμως κατ ’ αρχήν στην ιστοσελίδα του Τάγματος του Αγίου Ανδρέα, ένας από τους ηγέτες του οποίου είναι ο π. Αλέξανδρος Καρλούτσος. Επιστολή-ανατροπή επίσης παραδόθηκε στον Αρχιεπίσκοπο Δημήτριο, επικεφαλής της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής στις ΗΠΑ (που ανήκει στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως).

Αλλά, η ιστορία αυτή επιβάλλει την εξαγωγή σοβαρών συμπερασμάτων.

Πρώτον, είναι προφανές ότι η στραμμένη εναντίον του Πατριάρχη Βαρθολομαίου προβοκάτσια σχεδιάστηκε στη Μόσχα. Για την πραγματοποίησή της ασχολήθηκε, προφανώς, κύκλος προσώπων που βρίσκονται στο περιβάλλον του Kονσταντίν Mαλοφέγιεφ. Την προώθηση του ψεύτικου άρθρου του «πρέσβη Χιούζ» έξω από τη Ρωσία πραγματοποίησε το δίκτυο αγγλόφωνων ιστοτόπων, που ασχολούνται με την προπαγάνδα του Κρεμλίνου. Όσον αφορά τον ρωσικό επικοινωνιακό χώρο, εδώ για την προώθηση αυτού του πλαστού άρθρου ασχολήθηκαν οι εκκλησιαστικοί ιστότοποι που λειτουργούν με την ευλογία του Πατριάρχη Κυρίλλου. Στην Ουκρανία, την αναπαραγωγή αυτού του πλαστού κειμένου προσπάθησαν να εξασφαλίσουν οι φιλικές προς την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας [ Πατρχ. Μόσχας ] ιστοσελίδες. Αυτό αποτελεί σαφή ένδειξη ότι το δίκτυο της προπαγάνδας του Κρεμλίνου τύλιξε όλο τον κόσμο, όπως το πληροφοριακό χταπόδι, και τα πλοκάμια του διείσδυσαν στην Ουκρανία από καιρό, και με τρόπο σταθερό. Σε αυτό το δίκτυο, εκκλησιαστικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και στη Ρωσία και στην Ουκρανία συνεργάζονται στενά με αρκετά κοσμικά «αναλυτικά κέντρα» και «πρακτορεία πληροφοριών», που λειτουργούν υπό την αιγίδα των ρωσικών αρχών.

Δεύτερον, αν και στο πλαστό άρθρο, το στραμμένο εναντίον του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, η Ουκρανία δεν αναφέρθηκε άμεσα ούτε μια φορά, είναι παρούσα με σιωπηλό τρόπο σε αυτή την ιστορία. Είναι σαφές ότι το κεντρικό σημείο του πολέμου του Κρεμλίνου κατά του Φαναρίου είναι ακριβώς το ουκρανικό ζήτημα. Η Μόσχα σε καμία περίπτωση δεν θέλει να «αφήσει την Ουκρανία». Και αν η συγκεκριμένη προβοκάτσια είχε ως στόχο να παρακινήσει τις τουρκικές αρχές εναντίον του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο μόνος που θα είχε συμφέρον από την απομάκρυνσή του από την διοίκηση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως είναι το Κρεμλίνο και η ηγεσία της Εκκλησίας της Ρωσίας, οι οποίοι, από συνήθεια, θα ήθελαν να δουν στο θρόνο της Κωνσταντινουπόλεως ένα πιο εύκαμπτο υποψήφιο που θα αφαιρούσε από την ημερήσια διάταξη το ουκρανικό ζήτημα ή τουλάχιστον θα το πάγωνε.

Τρίτον, πρέπει να αναφερθεί το γεγονός, ότι η ηγεσία της Εκκλησίας της Ρωσίας δεν έχει εκτιμήσει ούτε την ευγένεια του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο οποίος απείχε κατά το δυνατόν από κάθε παρέμβαση στην ουκρανική εκκλησιαστική διχόνοια, ούτε τις αφελείς προσπάθειες ιεραρχών των τοπικών Εκκλησιών να καταδικάσουν «διωγμούς» κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας [ Πατρχ. Μόσχας ]. Όπως βλέπουμε, οι καταδιωκόμενοι, την κατάλληλη στιγμή, χωρίς τύψεις συνειδήσεως μεταμορφώνονται σε διώκτες. Επειδή διαδίδοντας τα πλαστά άρθρα του Κρεμλίνου εναντίον του «πρώτου μεταξύ ίσων», η ηγεσία της Εκκλησίας της Ρωσίας γνωρίζει πολύ καλά, ότι τελικός στόχος τους είναι η ώθηση των τουρκικών αρχών στη φυσική δίωξη της ορθόδοξης κοινότητας στην Τουρκία.

Τον Ιανουάριο του 2016 επιτεύχθηκε εύθραυστη εκεχειρία μεταξύ Μόσχας και Κωνσταντινούπολης. Ο Πατριάρχης Κύριλλος υποσχέθηκε να έρθει στην Πανορθόδοξη Σύνοδο στην Κρήτη, και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος εγγύηθηκε ότι ούτε πριν την Σύνοδο, ούτε κατά την διάρκεια της Συνόδου δεν θα ξεκινήσει συζήτηση για το ουκρανικό ζήτημα. Ωστόσο, το Πατριαρχείο Μόσχας αρνήθηκε τελικά να στείλει αντιπροσωπεία στην Κρήτη, αν και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ετήρησε τις υποσχέσεις του σχετικά με την Ουκρανία.

Τώρα παρακολουθούμε μια νέα πράξη αυτής της ιστορίας. Η ανακωχή έχει αποκηρυχθεί δημόσια. Βίαιες, καλά σχεδιασμένες επιθέσεις στρέφονται κατά της υπόληψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Αυτό είναι ένα λαμπρό παράδειγμα, ότι οι οποιεσδήποτε συμφωνίες και οι συμβιβασμοί με τους ρωσικούς εκκλησιαστικούς και πολιτικούς κύκλους μοιάζουν με την υπογραφή του Μνημονίου της Βουδαπέστης από την Ουκρανία· δεν αξίζουν καν το χαρτί όπου έχουν γραφτεί.

Τατιάνα Ντερκάτς, θρησκευτική αρθρογράφος.


[ ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ - fanarion.blogspot.ca/2016/10/tatiana-derkach.html ]
[ Scribd. - www.scribd.com/document/329553585/ ]
[ LB.ua - lb.ua/society/2016/09/19/345541_stoit_travley_patriarha.html ]