top

Μητροπολίτου Ιταλίας Σπυρίδωνος
γράμμα προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο
περί της πατριαρχικής επισκέψεως στο Βατικανό (β΄)

( 29 Απριλίου 1995 )

Αρ. Πρωτ. 562/95

Τη Αυτού Θειοτάτη Παναγιότητι
τω Οικουμενικώ Πατριάρχη
κυρίω μοι κυρίω Βαρθολομαίω,

προσκυνητώς.

Παναγιώτατε και Θειότατε Πάτερ και Δέσποτα,

Υπείκων τη σεπτή εντολή της Υμετέρας προσκυνητής μοι Κορυφής, σπεύδω ίνα καθυποβάλω Αυτή τας ταπεινάς παρατηρήσεις μου επί του καταρτισθέντος υπό του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Θιβάρεως κ. Πέτρου, Γραμματέως του εν Βατικανώ Ποντιφικού Συμβουλίου επί της Ενότητος των Χριστιανών, νέου σχεδίου προγράμματος της προσεχούς εις Ρώμην επισκέψεως Αυτής.

*  *  *

Γενικαί παρατηρήσεις :

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θιβάρεως αναφέρει εν τω νέω σχεδίω το εξής εξ ολοκλήρου νέον στοιχείον :

“ενδεχομένη προσευχή επί του Τάφου του Αγίου Κυρίλλου, Φωτιστού των   Σλάβων, εν τη βασιλική του Αγίου Κλήμεντος”,

παραλείπει δε τακόλουθα γνωστά και συζητηθέντα ήδη σημεία :

α) την Πατριαρχικήν συνάντησιν μετά μέλων της Κινήσεως των Focolari·
β) την ανεπίσημον Πατριαρχικήν επίσκεψιν εις το Seminario Francese·
γ) την Πατριαρχικήν επίσκεψιν εις το Σίξτειον Παρεκκλήσιον·
δ) την γ΄ συνομιλίαν μετά του Ποντίφικος.

Επίσης ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θιβάρεως φαίνεται παραλείπων και την από του εξώστου του ναού του Αγίου Πέτρου κοινήν ευλογίαν.

*  *  *

Παρά τας προσθαφαιρέσεις ταύτας ο γράφων φρονεί, ότι το υπό συζήτησιν σχέδιον δύναται ίνα γίνη αποδεκτόν κατ’ αρχήν, εφ’ όσον μάλιστα παρέχεται η δυνατότης προς επιφοράν μετατροπών τινων.

Μετατροπαί δυναταί

α) Θα έδει ίνα, προκειμένου περί των συναντήσεων μεταξύ Πάπα και Οικουμενικού Πατριάρχου (πρβλ. 27.06.95 - 18.30), αποφευχθή η χρήσις του όρου “Udienza” (ακρόασις), αντ’ αυτού δε προτιμηθή ο όρος “Συνάντησις κατ’ ιδίαν” (Incontro privato) ή “Συνομιλία (κατ’ ιδίαν)“ (Colloqio [privato])·

β) Θα ηδύνατο να παραλειφθή τελείως το προτεινόμενον Πατριαρχικόν προσκύνημα εις τον υποτιθέμενον τάφον του Αγίου Κυρίλλου, ὃν και επισκέπτονται συνήθως άσημοι αλλά και γνωστότεροί πως Σλάβοι επίσκοποι, ορθόδοξοί τε και ουνίται·

γ) Θα ηδύνατο ίνα διασαφηνισθή, εάν το “Colazione in Vaticano” υποδηλοί πράγματι γεύμα μετά του Ποντίφικος·

δ) Θα ηδύνατο ίνα διευκρινησθή, εάν μετά την εν τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου πανηγυρικήν Λειτουργίαν θα ακολουθήση ο από του εξώστου της βασιλικής κοινός πρός το πλήθος χαιρετισμός και η κοινή ευλογία·

ε) Η ανεπίσημος Πατριαρχική επίσκεψις εις το Seminario Francese θα ηδύνατο να λάβη χώραν τη 29η Ιουνίου μετά την “Colazione in Vaticano” και περί ώραν 17.00 (πρό του Παπικού αποχαιρετισμού)·

ς) Η εν αιθούση του Βατικανού συνάντησις μετά μελών της Κινήσεως των Focolari θα ηδύνατο να προστεθή εις το τέλος της 29ης Ιουνίου και περί ώραν 20.30 (μετά τον Παπικόν αποχαιρετισμόν και το δείπνον).

Γινομένων αποδεκτών των ως άνω μετατροπών, δεν θέλει υπάρξει ανάγκη προσθέσεως εις το πρόγραμμα και τετάρτης ημέρας, ἣν φαίνεται επιδιώκων ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Θιβάρεως, αλλ’ ήτις καθίσταται πλέον περιττή, δοθέντος μάλιστα ότι αι μετά του Ποντίφικος συνομιλίαι εμειώθησαν κατά τον αριθμόν (από τριών εις δυο κατ’ ουσίαν).

*  *  *

Ταύτα τη Υμετέρα θεοτιμήτω Παναγιότητι εν ευλαβεία καθυποβάλλων, κατασπάζομαι την τιμίαν τε και χαριτόβρυτον Αυτής δεξιάν και υποδιατελώ,

εν Βενετία τη 29η Απριλίου 1995,

[ χειρογράφως:

μετά βαθυτάτου σεβασμού

και υιϊκής αφθίτου ευγνωμοσύνης,   ]

[ υπογραφή ]

(   ο Ιταλίας Σπυρίδων )