top
"Πρωϊνή" – 25 Σεπτεμβρίου 1997
Συνέντευξη-“καταπέλτης” του Σπυρίδωνα
Αποστομωτικές απαντήσεις στους διάφορους σκοτεινούς κύκλους που τον επικρίνουν δίνει ο Σεβασμιώτατος Αμερικής, μέσω της ελληνικής εφημερίδας “Τα Νέα”
Χωρίς κανένα φόβο ή πάθος, με εμφανή επίγνωση του πολέμου που διεξαγάγουν εναντίον του κύκλοι γνωστών-αγνώστων, αλλά και με διάθεση να δώσει επιτέλους αποστομωτικές απαντήσεις στον όποιον επικριτή του και στους σκοπούς που τυχόν υπηρετεί, μίλησε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Σπυρίδων, κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε, στην ημερήσια αθηναϊκή εφημερίδα “Τα Νέα”. Ο θρησκευτικός ηγέτης του Ελληνισμού των Ηνωμένων Πολιτειών που τελευταίως έχει αποτελέσει στόχο αναιτιολόγητου και συχνά αδόκιμου σχολιασμού, χαρακτηρίζει “ανακριβή και παραπλανητικά” τα δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου περί “ροζ σκανδάλου” στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης και προτείνει στον Τύπο να ασχοληθεί με το σοβαρό θέμα καταγγελιών των φοιτητών περί ανθελληνισμού και κατάργησης της ελληνικής γλώσσας στην Σχολή.
Ο Αρχιεπίσκοπος διευκρινίζει παράλληλα, πως οι σχέσεις του με το Οικουμενικό Πατριαρχείο “υπαγορεύονται από τη μακραίωνα κανονική παράδοση της Εκκλησίας”, επισημαίνει πως “τάσσεται υπέρ της συνετής και όχι κατ' ανάγκην δημόσια πάντα δράσεως υπέρ των καλώς εννοουμένων εθνικών μας θεμάτων” και δηλώνει πως δυσκολεύεται να πιστέψει τις φήμες που κυκλοφορούν περί “σχέσεις έντασης” με τον προκάτοχό του, γιατί όπως ξεκαθαρίζει, αυτές “είναι στην πραγματικότητα εγκάρδιες και φιλικές”.
Ο Σεβασμιότατος υποστηρίζει ακόμη ανεπιφύλακτα, πως υπάρχει ένα κλίμα συνεργασίας με την ελληνική κυβέρνηση, διαψεύδοντας τις φήμες περί “αποστάσεων” και χαρακτηρίζει τα γραφόμενα περί “ξεπουλήματος” της περιουσίας της Αρχιεπισκοπής Αμερικής και της Θεολογικής Σχολής Βοστώνης, ως “αποκυήματα νοσηρής φαντασίας”.
Υπογραμμίζει την ενότητα του Ελληνισμού της Αμερικής τονίζοντας πως ο διχασμός της αποτελεί “ευσεβή πόθο” ορισμένων κύκλων και τονίζει την προσπάθεια της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Βορείου και Νοτίου Αμερικής στην διατήρηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.
Ο κ. Σπυρίδων κάνει ακόμη γνωστή --μέσω της συνέντευξής του-- την επαναλειτουργία της Ακαδημίας του Αγίου Βασιλείου που μετά από είκοσι πέντε χρόνια άνοιξε για την προετοιμασία κοινοτικών δασκάλων της ελληνικής γλώσσας.
Για το λεγόμενο “Μουσείο Ελληνισμού”, ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, εξηγεί πως πρόκειται για δυο μικρά δωμάτια στο κτίριο της Αρχιεπισκοπής και δεν τίθεται θέμα περί “κλεισίματος” ενός ουσιαστικά ανύπαρκτου ιδρύματος.
Τέλος, εκφράζει τη μεγάλη του αντίδραση στο ενδεχόμενο απόσπασης των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών και της Δωδεκανήσου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, δηλώνοντας την ανησυχία του πως κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε σύγχυση και στο χώρο των Εθνικών μας θεμάτων.
ΣΧΟΛΗ ΒΟΣΤΩΝΗΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Στις κατηγορίες που κατά καιρούς δέχεται περί “περιορισμού των καθηκόντων του στα θρησκευτικά θέματα” ο Αρχιεπίσκοπος Σπυρίδωνας, αναφέρει στα “Νέα” τα ακόλουθα: “Η προώθηση των εθνικών μας θεμάτων στον αμερικανικό χώρο όπως επανειλημμένα δήλωσα δημοσίως, προϋποθέτει σοβαρή και συστηματική προεργασία. Οπωσδήποτε δεν εξαντλείται με εντυπωσιακές δηλώσεις και μονοπωλιακής τάσεως αυτοπροβολές. Γνωρίζουμε, άλλωστε όλοι μας, ότι οι παρωχημένες αυτές μέθοδοι δεν ωφέλησαν καθόλου κατά το παρελθόν, ούτε στο Κυπριακό,
ούτε στο Μακεδονικό, ούτε στα ομογενειακά της Κωνσταντινουπόλεως, ούτε στο Θρακικό, ούτε στις αιγαιοπελαγίτικες κρίσεις”.
Ο Αρχιεπίσκοπος μάλιστα επισημαίνει πως οι μέχρι σήμερα “μέθοδοι” πολλές φορές ζημιώνουν και προκαλούν λέγοντας χαρακτηριστικά: “Ας μην ξεχνάμε ότι η σοβαρή, υπεύθυνη και αποτελεσματική διαφώτιση των συνομιλητών μας γίνεται, όχι στο πεζοδρόμιο, αλλά πίσω από κλειστές θύρες”.
Όσο για το “ροζ σκάνδαλο” όπως γράφουν οι ελληνικές εφημερίδες για ένα περιστατικό που συνέβη μεταξύ δύο ιερωμένων στην θεολογική σχολή, ο θρησκευτικός ηγέτης σημειώνει πως “η υπόθεση διερευνάται τη στιγμή αυτή από την πενταμελή Νομική Επιτροπή του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου” και ρίχνει ιδιαίτερη βαρύτητα στις καταγγελίες φοιτητών εξ Ελλάδος που “κατηγορήθηκαν και καταδιώχθηκαν από την πειθαρχική επιτροπή της Σχολής, αφού προηγουμένως είχαν καταγγείλει δημόσια και από τις στήλες του Ομογενειακού Τύπου, τη διοίκηση της Σχολής για απροκάλυπτο ανθελληνισμό (περιορισμό των ωρών διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας, ολοκληρωτική σχεδόν κατάργηση της ελληνικής γλώσσας στις ιερές ακολουθίες που τελούνται στο παρεκκλήσι της Σχολής, παρεμπόδιση μεταβάσεως φοιτητών στην Ελλάδα για μετεκπαίδευση και βελτίωση των ελληνικών τους κ.τ.λ.)”.
ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
Μέσα στα σχέδια κύκλων, που δεν κατονομάζει, είναι κι αυτό της παραπληροφόρησης, υποστηρίζει ο Αρχιεπίσκοπος Σπυρίδων στην συνέντευξη του στα “Νέα”, χωρίς να θίγει ωστόσο πρόσωπα και υπολήψεις.
Στα δημοσιεύματα που τον παρουσιάζουν ως “πειθήνιο όργανο” του κ. Βαρθολομαίου απαντά πως πρόκειται για σχέσεις Ιεράρχη του Θρόνου προς την προϊσταμένη εκκλησιαστική του αρχή. Όσο για την επίσκεψή του στη Κωνσταντινούπολη ο Αρχιεπίσκοπος ενημερώνει πως “η πρόσφατη σύσκεψη της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού μας Συμβουλίου έγινε στην Κωνσταντινούπολη και συγκεκριμένα στο Φανάρι, υπό την προεδρία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου”.
Επισημαίνει μάλιστα πως έγινε “λεπτομερής ενημέρωση του Οικουμενικού Πατριάρχη γύρω από την επικείμενη επίσκεψή του στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής με την ευκαιρία της 75ης επετείου της κανονικής της ιδρύσεως, όπως επίσης και την εξέταση διαφόρων θεμάτων που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η Αρχιεπισκοπή στη διάρκεια του περασμένου χρόνου, μετά δηλαδή την οικειοθελή παραίτηση και αφυπηρεσία του προκατόχου μου μέχρι σήμερα”.
Τέλος για το ζήτημα απόσπασης των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών και της Δωδεκανήσου, ο Ρόδιος στην καταγωγή Αρχιεπίσκοπος διερωτήθηκε: “Τίνος συμφέροντα εξυπηρετούνται με μια τέτοια κίνηση”;
Δεν διστάζει μάλιστα να πει: “Φοβούμαι ότι η τάση αθετήσεως των συμφωνιών από μέρους εκείνων που θα' πρεπε να είναι οι πιστότεροι τηρητές τους, θα ανοίξει μοιραία τους ασκούς του Αιόλου και θα προξενήσει επιζήμια σύγχυση και στον χώρο των εθνικών μας θεμάτων”.
Εξηγεί μάλιστα πως “το θέμα των Μητροπόλεων των λεγόμενων Νέων Χωρών είναι ρυθμισμένο από την πράξη της προσωρινής και επιτροπικής διοικητικής αναθέσεως των Επαρχιών του Οικουμενικού Πατριαρχείου που βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα, στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδας”. Καταλήγει με έμφαση πως “δεν είναι εύκολο εγχείρημα η απόσπαση των Μητροπόλεων της Δωδεκανήσου από την Μητέρα τους Εκκλησία, το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η συνακόλουθη ένταξή τους στην αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδας”.
Υπογραμμίζει πως την απόσπαση των Μητροπόλεων της Δωδεκανήσου δεν επιθυμούν ούτε οι Μητροπολίτες, ούτε ο λαός, ούτε ο κλήρος. Υπενθύμισε μάλιστα σελίδες που γράφτηκαν στην Ιστορία, όπως εκείνη που επισημαίνει την ανικανότητα της φασιστικής Ιταλίας (1925-1935) να αποσπάσει τις Μητροπόλεις αυτές από το Πατριαρχείο.
ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GT-OM.HTM - 25 Σεπτεμβρίου 1997 ]
|