top
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΤΟΥ ΣΕΒ. ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ “TEMPO-Newsweek”
( 6 Οκτωβρίου 1997 )
Ερώτηση (1) : Σεβασμιώτατε, βρίσκεστε ένα χρόνο στον αρχιεπισκοπικό θρόνο της εκκλησίας της Αμερικής. Αν θα σας ζητούσα να κάνετε ένα μικρό απολογισμό του μέχρι στιγμής έργου σας, αν και λίγος ο χρόνος, ποια νομίζετε ότι θα ήταν τα σημεία που θα τονίζατε της προσπάθειας που έχετε ξεκινήσει;
Απάντηση :
Στη διάρκεια της τελευταίας χρονιάς ανελήφθησαν πολλές πρωτοβουλίες που φανερώνουν, ότι η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αμερικής βαίνει σταθερά και αποφασιστικά προς τα εμπρός. Είναι τέσσερις κυρίως οι χώροι, στους οποίους ξεκίνησε μια έντονη δραστηριοποίηση και ανανεωτική προσπάθεια: α) της ελληνικής παιδείας, β) της θρησκευτικής εκπαιδεύσεως των νέων και εκκλησιαστικής διαφωτίσεως των ενηλίκων, γ) των μικτών γάμων, και δ) των επικοινωνιών (και μέσων ενημερώσεως). Και στους τέσσερις θεμελιώδεις αυτούς τομείς κινήθηκε και κινείται δραστηρίως η Ιερά Αρχιεπισκοπή, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν να επιτευχθή μια γενική ανανέωση και βελτίωση. Οι τέσσερις αυτοί τομείς θεωρούνται ως οι πιο κρίσιμοι για την επιβίωση του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας στην κατ' εξοχή πλουραλιστική αυτή αμερικανική κοινωνία.
Ερώτηση (2) : Σεβασμιώτατε, σε ποια σημεία νομίζεται ότι μπορεί να διαφέρει το δικό σας έργο και οι στόχοι που έχετε θέσει από αυτό του προκατόχου σας;
Απάντηση :
Ο σκοπός της Εκκλησίας παραμένει πάντα σταθερός και αναλλοίωτος, όπως και το έργο της είναι διαχρονικά το ίδιο. Εκείνο που μπορεί όμως ν' αλλάξη και πράγματι αλλάζει συχνά, είναι η ιδιαίτερη ποιμαντική μέθοδος που εφαρμόζει κάθε ποιμενάρχης και οι επιμέρους προτεραιότητες που αυτός επιλέγει ως περισσότερο ή λιγώτερο σπουδαίες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα' λεγα ότι ο γεραρός προκάτοχος μου απέδωσε μεγάλη σημασία στον οργανωτικό τομέα, επειδή το απαιτούσε η τότε εκκλησιαστική μας κατάσταση. Η οργανωτική δομή της Ι. Αρχιεπισκοπής έχει παγιωθή πια σήμερα, πράγμα που της επιτρέπει να στρέψη την προσοχή της σ' άλλα βασικά θέματα που σχετίζονται άμεσα με το μέλλον της Εκκλησίας και της ελληνοαμερικανικής μας κοινότητας.
Ερώτηση (3) : Σεβασμώτατε, πως είναι οι σχέσεις με τον κ. Ιάκωβο δεδομένου ότι ακούγονται πολλά για τις μεταξύ σας σχέσεις. Θα θέλατε εσείς να μας ξεκαθαρίσετε την εικόνα που επικρατεί ανάμεσα σας. Και για να γίνω ακόμη σαφέστερος συνεργάζεστε μαζί του;
Απάντηση :
Οι σχέσεις του σημερινού Αρχιεπισκόπου προς τον σεπτό προκάτοχό του είναι αυτές που πρέπει να υπάρχουν μεταξύ πνευματικών αδελφών, πρεσβυτέρου και νεωτέρου, οι οποίοι υπάγονται κανονικά στην ίδια εκκλησιαστική αρχή, δηλ. στον Οικουμενικό Θρόνο.
Είναι αλήθεια, ότι γράφονται και ακούονται πολλά για τις πιο πάνω σχέσεις. Συνήθως δεν έχουν βάση και δημιουργούν εσφαλμένες εντυπώσεις στους μη γνωρίζοντες τα πράγματα. Εκείνο ίσως που ευνοεί την διαμόρφωση εσφαλμένης εικόνας, είναι η αρνητική στάση των στενών συνεργατών και άμεσων βοηθών του προκατόχου μου, η οποία άλλωστε εκφράσθηκε και εκφράζεται ακόμη και δημόσια.
Όσο για τις πρόσφατες δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου πρώην Αμερικής κ. Ιακώβου για τον διάδοχό του (σε Κυριακάτικη αθηναϊκή εφημερίδα), θα πρέπει να ενταχθούν μάλλον στα πλαίσια της ανθρώπινης κατανοήσεως και χριστιανικής αγάπης.
Σχετικά με το θέμα της συνεργασίας που αναφέρατε, θα σημείωνα ότι ο προκάτοχός μου παραιτήθηκε οικειοθελώς όχι για να συνεχίση το έργο του, συνεργαζόμενος ή μη, αλλά για να αποσυρθή απ' την ενεργό υπηρεσία και να ιδιωτεύση. Οποιαδήποτε λοιπόν απαίτηση εκ μέρους μου για συνεργασία θα παραβίαζε την εκπεφρασμένη θέλησή του να σχολάση.
Ερώτηση (4) : Σεβασμιώτατε, το τελευταίο διάστημα έχουν ακουστεί πληροφορίες που σας φέρνουν έντονα δυσαρεστημένο από τη στάση του προκατόχου σας. Λέγεται μάλιστα ότι σκοπεύετε αν συνεχιστεί αυτή η “υπόγεια” μάχη εναντίον σας από ανθρώπους του περιβάλλοντος
του κ. Ιακώβου να δώσετε στη δημοσιότητα στοιχεία για σπατάλες και ατασθαλίες που συνέβησαν στην Αρχιεπισκοπή επί των ημερών του καθώς και άλλα στοιχεία που θα διαφοροποιήσουν την μέχρι τώρα καλή εικόνα που είχε προς τα έξω. Υπάρχουν όντως τέτοια στοιχεία;
Απάντηση :
Έχω σοβαρές αμφιβολίες για το εάν και κατά πόσο υπάρχουν τέτοια στοιχεία. Αλλά και αν ακόμη υπήρχαν, δεν είναι έργο του διαδόχου του ν' ασχοληθή μ' αυτά. Άλλο είναι το έργο και η ευθύνη του Αρχιεπισκόπου απέναντι στο θεσμό της Εκκλησίας.
Ερώτηση (5) : Σεβασμιώτατε, επειδή ακούστηκαν πολλά για το περιβόητο θέμα της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης, εγώ θα αποφύγω τους χαρακτηρισμούς, θα ήθελα να μας πείτε εσείς πως ακριβώς έχουν τα γεγονότα για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους.
Απάντηση :
Στη Θεολογική Σχολή της Βοστώνης υπήρχαν ανέκαθεν προβλήματα: διαμφισβητήσιμο ακαδημαϊκό επίπεδο, έλλειψη πνευματικού περιβάλλοντος, σύγχυση αρμοδιοτήτων στο χώρο της διοικήσεως, φαινόμενα ισχυρού ανθελληνισμού, ανάληψη εκκλησιαστικο-πολιτικών ρόλων εκ μέρους του καθηγητικού σώματος, κτλ. κτλ.
Επομένως το υποτιθέμενο “ροζ σκάνδαλο” πρέπει να ενταχθή στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο των προβλημάτων που αντιμετώπιζε ανέκαθεν η Σχολή και ίσως σε ιδιαίτερη συνάφεια με το φαινόμενο του ανθελληνισμού, δεδομένου μάλιστα ότι οι πρωταγωνιστές του “σκανδάλου” κατηγόρησαν ευθέως τη διοίκηση της Σχολής για ανθελληνικές αποφάσεις και ενέργειες.
Όπως και να' χη το πράγμα, η Σχολή λειτουργεί σήμερα ομαλώτατα. Επικρατεί τάξη και καταβάλλεται σοβαρή προσπάθεια να υπάρξη διαφάνεια και στα οικονομικά. Το καθηγητικό σώμα συμπληρώθηκε μέ νέους επιστήμονες και παρατηρείται μεγάλος ενθουσιασμός μεταξύ των ιεροσπουδαστών. Γενικά, με ένα αξιόλογο άνοιγμα προς την ελληνική ορθόδοξη πραγματικότητα ανά τον κόσμο, καταπολεμείται τη στιγμή αυτή, και μάλιστα με επιτυχία, ο αυτάρκης απομονωτισμός, στον οποίο είχε καταδικασθή η Σχολή κατά τις τελευταίες δεκαετίες, κτλ. κτλ.
Ερώτηση (6) : Σεβασμιώτατε, ακούγεται έντονα, ότι το τελευταίο διάστημα κυκλοφορούν ανώνυμες επιστολές, λέγεται μάλιστα ότι κάποιες από αυτές τις επιστολές έχουν φτάσει και στα δικά σας χέρια, με βαρύτατες καταγγελίες και υπαινιγμούς σε βάρος σας, οι οποίες απευθύνονται προς υψηλά στελέχη της ομογένειας. Στις επιστολές αυτές καταγράφονται κάποιες καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες όλες οι ενέργειες σας αποσκοπούν αποκλειστικά και μόνο στην οικονομική ενίσχυση του Πατριαρχείου. Όπως για παράδειγμα η απόφαση σας να πληρώνονται οι ιερείς από την μητρόπολη και όχι από τα συμβούλια των κοινοτήτων που ίσχυε μέχρι σήμερα ώστε στο άμεσο μέλλον να τους παρακρατάτε κάποιο ποσό για το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή κάποιες άλλες προσπάθειες για την άμεση υπαγωγή κάποιων κληροδοτημάτων προς το Πατριαρχείο. Αυτό είναι ένα από τα πολλά πού λέγονται και γράφονται σε αυτές τις επιστολές. Ωστόσο υπάρχουν και άλλα στα οποία αναφέρονται οι ανώνυμοι επιστολογράφοι που έχουν να κάνουν με την προσωπικότητα σας. Θα ήθελα να μιλήσουμε λίγο για αυτό το θέμα.
Απάντηση :
Ανώνυμες επιστολές με διάφορες κατηγορίες κυκλοφόρησαν όχι μόνο κατά το τελευταίο διάστημα, αλλά και πριν φθάσω ακόμη στην Αμερική. Δεν νομίζω, ότι μπορώ να συζητήσω σοβαρά για ανεύθυνες κατηγορίες ή συκοφαντίες που διατυπώνονται σε ανώνυμες επιστολές που ούτε καν διαβάζω. ´Αλλωστε το γεγονός, ότι οι επιστολές αυτές είναι ανώνυμες, μιλά αφ' εαυτού...
Πάντως, από σας ακούω για πρώτη φορά για κατακρατήσεις μέρους των μισθών των ιερέων μας και για κάποια κληροδοτήματα προς το Πατριαρχείο. Μου θυμίζουν εκείνα τα ανεύθυνα που είχαν κυκλοφορήσει παλαιότερα στην Αυστραλία, λίγο πριν την πραγματοποίηση της εκεί επισκέψεως του Οικουμενικού Πατριάρχη. Να' ναι απλή σύμπτωση που ακούουμε πάλι τα ίδια λίγο πριν την επίσκεψη του Προκαθημένου της Ορθοδοξίας στην Αμερική;
Εκείνο που πραγματικά συμβαίνει, είναι ότι η Αρχιεπισκοπή προωθεί νέο σχέδιο μισθοδοσίας των μελλοντικών κληρικών της. Το σχέδιο αυτό θα εξασφαλίζει μια κάποια ισότητα και ένα ακριβοδίκαιο τρόπο μισθοδοσίας των κληρικών, διότι είναι αδιανόητο να υπάρχουν νέοι ιερείς με τεράστιες απολαυές, και συγχρόνως να έχουμε γέροντες ιερείς που μόλις και μετά βίας επιβιώνουν οικονομικά, επειδή έτυχε η κοινότητά τους να μην είναι εύπορη. Εκκλησία που ευνοεί τέτοιου είδους αδικίες δεν μπορεί να' χη λαμπρό μέλλον.
Ερώτηση (7) : Σεβασμιώτατε, υπάρχουν επίσης πολλές αντιδράσεις κυρίως από τον κλήρο για την απόφαση σας για την επαναφορά του ράσου. Τι σκέπτεσθε να κάνετε;
Απάντηση :
Καμμιά απολύτως απόφαση δεν λήφθηκε για επιβολή του ράσου στον κλήρο μας και συνεπώς καμμιά σχετική αντίδραση δεν παρατηρήθηκε εκ μέρους του κλήρου. Πρόκειται για ένα ακόμη δείγμα παραπληροφόρησης.
Ερώτηση (8) : Σεβασμιώτατε, τι ακριβώς συνέβη με το μουσείο που είχε ιδρύσει ο προκάτοχός σας;
Απάντηση :
Ο προκάτοχός μου δεν ίδρυσε κανένα μουσείο. Εξέθεσε απλώς προσωρινά ένα μικρό μέρος των αμφίων του και άλλα ιδιόκτητα εκκλησιαστικά σκεύη σε δυο δωμάτια της Αρχιεπισκοπής που χρησιμοποιόνταν μέχρι τότε ως γραφεία. Οι χώροι αυτοί μετατράπηκαν πάλι, λόγω της γενικής στενότητας χώρου που παρατηρείται στην έδρα της Αρχιεπισκοπής, σε γραφεία. Κατά το ειδικό συμφωνητικό που είχε γίνει μεταξύ Ι. Αρχιεπισκοπής και Αρχιεπισκόπου Ιακώβου, το περιεχόμενο των δωματίων επιστράφηκε στον ιδιοκτήτη του. Σε καμμιά περίπτωση δεν μπορεί να γίνη λόγος για “μουσείο” και μάλιστα του “Ελληνισμού”!
Ερώτηση (9) : Σεβασμιώτατε, ακούγεται τελευταία, και ιδίως σε εμάς στην Αθήνα, αλλά και στις ΗΠΑ όπως με πληροφορούν καλά πληροφορημένες πηγές, ότι σκοπεύετε να αλλάξετε τελείως τον τρόπο διοίκησης της Αρχιεπισκοπής και μάλιστα κάποιοι φοβούνται και μετακινήσεις προσωπικού το οποίο όμως διατηρεί ακόμα καλές σχέσεις με τον κ. Ιάκωβο. Έχετε κάποια τέτοια σχέδια για ριζικές αλλαγές;
Απάντηση :
Δεν γνωρίζω τις “πηγές” σας. Το μόνο που μπορώ να πω είναι, ότι δεν είναι “καλά πληροφορημένες”. Κανένα σχέδιο δεν υπάρχει για αλλαγή του τρόπου διοίκησης της Ι. Αρχιεπισκοπής. Υπήρχε κάποτε μια Επιτροπή που μελετούσε την αλλαγή του Συντάγματος (Καταστατικού Χάρτη) της Ι. Αρχιεπισκοπής, αλλ' έχει αδρανήσει προ πολλού.
Όσο για το θέμα των μεταθέσεων υπαλλήλων του αρχιεπισκοπικού προσωπικού, είτε συνδέεται αυτό με τον προκάτοχό μου είτε όχι, μπορώ να σημειώσω ότι οι μεταθέσεις αυτές γίνονται πάντοτε με κριτήρια αντικειμενικά και αξιοκρατικά. Είναι πολύ φυσικό ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος να θέλη να περιστοιχίζεται από πρόσωπα κατάλληλα και έμπιστα.
Ερώτηση (10) : Σεβασμιώτατε, σας κατηγορούν ευθέως ότι θέλετε να αποποιηθείτε τον εθνικό ρόλο που έχει ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος Αμερικής ή αν θέλετε που σας κληροδότησε ο προκάτοχός σας, στοχεύοντας σε μια καλά οργανωμένη διοίκηση με καθαρά θρησκευτικό χαρακτήρα χωρίς καμία απολύτως εμπλοκή στα εθνικά θέματα. Είναι αλήθεια κάτι τέτοιο;
Απάντηση :
Ως έλληνας και μάλιστα κατά συνείδηση, είναι αυτονόητο να ενδιαφέρωμαι και να κινούμαι υπέρ των καλώς εννοουμένων ελληνικών συμφερόντων. Επομένως δεν αντιλαμβάνομαι γιατί μερικοί επιμένουν να μονοπωλούν την έκδοση “πιστοποιητικών εθνικοφροσύνης”.
Η Εκκλησία γενικά και η Ι. Αρχιεπισκοπή μας ειδικά έχει παράδοση στην προάσπιση των αναφαίρετων και απαραχάρακτων δικαίων του Ελληνισμού. Η παράδοση αυτή όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά καταβάλλεται συγχρόνως και σοβαρή προσπάθεια να επιτελεσθή το ιερό αυτό έργο της προωθήσεως των εθνικών μας θεμάτων βάσει μακρόπνοου σχεδίου και με συστηματικότητα. Όχι πάντως με πεζοδρομιακές εκδηλώσεις και αυτοπροβολές, οι οποίες συνήθως δεν προάγουν τον ιερό σκοπό μας και δεν κατορθώνουν τίποτ' άλλο παρά να προκαλούν τους συνομιλητές μας, εκθέτοντάς μας μάλιστα κατά τρόπο ανεπανόρθωτο πολλές φορές.
Ερώτηση (11) : Σεβασμιώτατε, κάποτε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είχε πει ότι στην Αμερική έχουμε δυο πρεσβευτές ο ένας είναι ο Αρχιεπίσκοπος, το είχε πει τότε για τον κ. Ιάκωβο, αισθάνεστε εσείς ότι μπορεί και σήμερα η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση να βασίζεται και στις δικές σας ενέργειες για την προώθηση των εθνικών μας θεμάτων;
Απάντηση :
Ασφαλώς και μπορεί. Αλλ' είτε ζητείται η συμπαράστασή μας, είτε όχι, η Ι. Αρχιεπισκοπή συνεχίζει σταθερά και απερίσπαστα να επιτελή το έργο της για την προώθηση των εθνικών μας θεμάτων. Δεν έχει σημασία, αν αυτό αναγνωρίζεται ή όχι. Άλλωστε δεν κοπιούμε για να αναγνωρισθούμε ή χειροκροτηθούμε... Απλώς τον ιερό σκοπό υπηρετούμε.
Ερώτηση (12) : Σεβασμιώτατε, οι δικές σας οι θέσεις για τα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό ποίες είναι, μιας και θίξαμε το ζήτημα;
Απάντηση :
Είναι απλές. Σεβασμός του διεθνούς και άγραφου ηθικού δικαίου. Σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ειδικά της θρησκευτικής ελευθερίας. Σ' αυτά τα πλαίσια αναλαμβάνονται όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες της Ι. Αρχιεπισκοπής.
Ερώτηση (13) : Σεβασμιώτατε, σκέπτεσθε να αναλάβετε κάποια πρωτοβουλία για το Κυπριακό σε συνεργασία με στελέχη της Ομογένειας;
Απάντηση :
Πρωτοβουλίες του είδους αυτού, δηλ. σε συνεργασία με καταξιωμένους φορείς και με εξέχοντα στελέχη της Ομογένειας, αναλαμβάνονται συνεχώς και ακαταπαύστως. Άσχετο αν δημοσιοποιούνται ή όχι. Πραγματικό άλλωστε δεν είναι μόνο αυτό, το οποίο εντυπωσιάζει και κατακλύζει συνήθως τα μέσα ενημερώσεως. Πολλές φορές μάλιστα η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική από εκείνη που παρουσιάζουν τα μέσα αυτά.
Ερώτηση (14) : Σεβασμιώτατε, οι σχέσεις σας με τα στελέχη της Ομογένειας ποιες είναι, διότι υπήρξε μια πληροφορία ότι πρόσφατα υπήρξε αίτημα, και μάλιστα ενώπιον σας, προς τον Πατριάρχη, όταν είχατε επισκεφθεί το Φανάρι προκειμένου να συζητήσετε τις λεπτομέρειες του επίσημου ταξιδιού του στις ΗΠΑ. Αληθεύει αυτή η πληροφορία;
Απάντηση :
Η σύσκεψη της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου στο Φανάρι έγινε για να ενημερωθή ακριβώς ο Οικουμενικός Πατριάρχης κατά τρόπο άμεσο για την προσεχή επίσκεψή του στην Αμερική. Δεν γνωρίζω τίποτα για κάποιο αίτημα που, όπως λέτε, διατυπώθηκε προς τον Πατριάρχη και μάλιστα παρουσία μου. Κανένα αίτημα δεν υποβλήθηκε στον Πατριάρχη ενώπιόν μου.
Ερώτηση (15) : Σεβασμιώτατε, για κάποια στιγμή κυκλοφόρησε έντονα στην Αθήνα η πληροφορία ότι υπάρχουν προβλήματα στο να καλυφθεί οικονομικά το ταξίδι του Πατριάρχη. Είναι αληθές αυτό;
Απάντηση :
Η προσεχής επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Αμερική, με την ευκαιρία της 75ης επετείου της ιδρύσεως της Ι. Αρχιεπισκοπής, προετοιμάζεται καταλλήλως και κανένα πρόβλημα δεν σημειώθηκε μέχρι τώρα για την οικονομική κάλυψή της.
Ερώτηση (16) : Σεβασμιώτατε, που αποδίδετε όλο αυτό το καταιγισμό πληροφοριών ή παραπληροφόρησης ο οποίος είναι φανερό ότι στοχεύει στη διαβολή του έργου και του προσώπου σας;
Απάντηση :
Χαίρω που σεις ο ίδιος μιλάτε για “παραπληροφόρηση”. Που στοχεύει απώτερα; Δεν το ξέρω. Εκείνο που μπορώ να βεβαιώσω είναι, ότι η εκστρατεία αυτή της παραπληροφορήσεως δεν εξυπηρετεί τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα του Ελληνισμού και ασφαλώς δεν συμβάλλει στην ορθή προώθηση των σοβαρωτάτων θεμάτων που αυτός αντιμετωπίζει σήμερα. Απορώ πως σεβαστοί κατά τα άλλα εκπρόσωποι των μέσων ενημερώσεως μεταβάλλονται τόσο εύκολα σε όργανα προαγωγής της παραπληροφορήσεως αυτής.
Ερώτηση (17) : Σεβασμιώτατε, αν υπάρξουν προβλήματα στη διεκπεραίωση του έργου σας σκέπτεσθε να παραιτηθείτε χάριν της ειρήνευσης και της ομαλότητας, δεδομένου ότι από την μέχρι τώρα πορεία σας στην Μητρόπολη Ιταλίας έχει φανεί ότι είστε ένας μάλλον ήπιος χαρακτήρας. Θέλω να πω ότι δεν χρειάστηκε να δείξετε πυγμή όπως πιθανότατα να χρειαστεί να δείξετε σε κάποιες περιπτώσεις στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής.
Απάντηση :
Ούτε ανωμαλίες, ούτε διχασμός παρατηρείται στους κόλπους της Ομογένειας και της Εκκλησίας μας. Και σε καμμιά περίπτωση δεν μπορεί να γίνη λόγος για εκκλησιαστική ή άλλη κρίση. Η ύπαρξη πέντε-έξη δυσαρεστημένων προσώπων, έστω και ιδιαίτερα δραστηρίων, δεν μπορεί να ανατρέψη τα πράγματα και να δημιουργήση έκρυθμη κατάσταση. ´Αλλωστε προσπάθησαν και απέτυχαν.
Ερώτηση (18) : Σεβασμιώτατε, ποια είναι τα σχέδια σας για την Αρχιεπισκοπή και ποιες είναι εκείνες οι προτεραιότητες που θα σας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον και ειδικά μετά το ταξίδι του Πατριάρχη;
Απάντηση :
Οι χώροι, στους οποίους θα επικεντρώση την προσοχή της η Ι. Αρχιεπισκοπή κατά τα επόμενα έτη, είναι εκείνοι που ανέφερα σε προηγούμενη ερώτησή σας, δηλ. της ελληνικής παιδείας, της θρησκευτικής εκπαιδεύσεως (νέων και ενηλίκων), των μικτών γάμων, και των επικοινωνιών. Απ' το έργο που θα επιτελεσθή στους τομείς αυτούς θα εξαρτηθή εν πολλοίς η συνεκτικότητα και η δυναμικότητα της Ομογένειας και της Εκκλησίας της Αμερικής στο σχετικά εγγύς, αλλά και στο απώτερο μέλλον.
[ ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GA-SY2.HTM - 6 Οκτωβρίου 1997 ]
|