top

ΕΣΕΙΣ - 13-26 Σεπτεμβρίου 1997

ΣΕΛΙΔΑ 22

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ

( Περιεχόμενα )

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ TOΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ

«Γελοία τα δημοσιεύματα ... »

Ο προκαθήμενος της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Αμερικής μιλάει για την αήθη επίθεση που δέχεται από ομογενειακή εφημερίδα και δίνει απαντήσεις για όλα τα θέματα που απασχολούν την Αρχιεπισκοπή και τον ίδιο, όπως: την ομοφυλοφιλία, τις σχέσεις του με τον Πατριάρχη και τους ιερείς, το «σκάνδαλο» της Θεολογικής Σχολής στη Βοστώνη, την Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου, την ελληνική γλώσσα και άλλα.

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΣΤΑΝΑ

Τον τελευταίο καιρό γίνεται μεγάλος θόρυβος γύρω από την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία μας και συγκεκριμένα εξαπολύθηκε μια άγρια επίθεση εναντίον του Αρχιεπισκόπου κ. Σπυρίδωνα. Είναι γεγονός ότι από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του στην Αμερική, ο νέος μας Αρχιεπίσκοπος δέχτηκε τα πυρά ενός κυκλώματος, το οποίο κυκλοφόρησε προκηρύξεις και ανώνυμα φαξ με υβριστικότατο περιεχόμενο εναντίον του.

Στη συνέχεια, τους τελευταίους 4-5 μήνες, μια τοπική ομογενειακή εφημερίδα, συστηματικά και ανεύθυνα, έχει βάλει στο στόχαστρο τον Αρχιεπίσκοπο και γράφει συνεχώς εναντίον του και έμμεσα εναντίον του Πατριαρχείου. 0 Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος κ. Σπυρίδων αποδέχτηκε πρόσκλησή μας και επισκέφθηκε τα γραφεία και τα στούντιο του Εθνικού Ελληνικού Καναλιού Αμερικής και του «Εσείς», δίνοντάς μας την ευκαιρία να του υποβάλουμε διάφορες ερωτήσεις για καυτές πτυχές που αφορούν τη λειτουργία και την αποστολή της Αρχιεπισκοπής.

Σεβασμιότατε, ειλικρινά χαίρομαι που αποδεχτήκατε την πρόσκλησή μου και βρίσκεστε κοντά μας.

Είναι και για μένα μεγάλη χαρά να βρίσκομαι μαζί σας, πραγματοποιώντας μάλιστα την πρώτη μου επίσκεψη στην έδρα του Εθνικού Ελληνικού Καναλιού της Αμερικής, στα πλαίσια των επισκέψεών μου στους φορείς των ομογενειακών μέσων ενημέρωσης.

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας, τοποθετώντας χρονολογικά τις ερωτήσεις από την ενθρόνισή σας και μετά. Πείτε μας, λοιπόν, ποιό ήταν το κλίμα που συναντήσατε στην Αρχιεπισκοπή και που οφείλεται ο πόλεμος αυτός κατά του προσώπου σας, που σιγά-σιγά, τουλάχιστον θεωρητικά, φαίνεται να παίρνει διαστάσεις;

Κατ' αρχήν θα 'λεγα ότι μου έκανε βαθιά εντύπωση και ήταν συγκινητικός ο τρόπος με τον οποίο με δέχτηκε ο Ελληνισμός της Αμερικής. Με πολλές εκδηλώσεις αγάπης, ενθουσιασμού και -θα τόνιζα ακόμη- με πολλές προσδοκίες.

Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερωτήσεως θα παρατηρούσα ότι μια εκλογή, σαν την εκλογή του αρχιεπισκόπου Αμερικής, είναι φυσικό να μην ικανοποιεί τους πάντες, και είναι φυσικό να εκδηλωθούν αντιδράσεις, όπως εκδηλώθηκαν από κάποιο κύκλωμα. Βέβαια, θα προτιμούσα το κύκλωμα αυτό να λειτουργούσε με περισσότερη υπευθυνότητα.

Σεβασμιότατε, πιστεύετε ότι υπάρχει οργανωμένο σχέδιο από μερικούς, και αν ναι από ποιούς, για την προώθηση συγκεκριμένων συμφερόντων, για να εξυπηρετούνται με το να σας κατηγορούν;

Στην περίπτωση αυτή δεν θα χρησιμοποιούσα τον όρο «οργανωμένο», γιατί, ίσως, δημιουργεί την εντύπωση μιας άλλης πραγματικότητας. Ομιλήσαμε προηγουμένως για κύκλωμα. Επομένως, σημαίνει ότι υπάρχει περιορισμένος αριθμός ανθρώπων οι οποίοι ασχολούνται με την Αρχιεπισκοπή κατά τον τρόπο με τον οποίο ασχολούνται.

Ποιά συμφέροντα εξυπηρετούνται; ασφαλώς δεν μπορώ να σας το πω, ούτε και το ξέρω. Τα συμφέροντα, καθ' υπόθεση, θα μπορούσαν να' ναι οικονομικά, θα μπορούσαν να έχουν σχέση με ανθρώπινα ελατήρια και με τόσες άλλες καταστάσεις. Μόνο να υποθέσουμε μπορούμε.

Σας κατηγορούν ότι προωθείτε σε θέσεις-κλειδιά, ας μου επιτραπεί η έκφραση, ιερείς και επισκόπους που είναι ομοφυλόφιλοι. Συμβαίνει κάτι τέτοιο και γιατί;

Ευχαριστώ που μου κάνετε αυτή την ερώτηση. Διότι μου δίνεται επιτέλους η αφορμή να σχολιάσω όσα φημολογούνται σχετικά.

Αυτό που μπορεί να λεχθεί με βεβαιότητα είναι ότι από τα αρχεία της αρχιεπισκοπής μας δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Αυτό που προκύπτει είναι ότι υπάρχουν πολλές, πλείστες όσες θα έλεγα, φημολογίες. Αλλά, όπως γνωρίζετε, μια σοβαρή αρχή -μάλιστα εκκλησιαστική- δεν μπορεί να βασίσει τις αποφάσεις της σε φημολογίες.

Αν υποθέσουμε, όμως, ότι υπάρχουν αυτοί, όπως τους χαρακτηρίζετε, πάλι θα σας έλεγα ότι προϋπήρχαν της εκλογής μου. Δεν τους κάλεσα εγώ, ούτε τους εισήγαγα εγώ εις τον κλήρον.

Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι ένα μόνον χειροτόνησα από την άφιξή μου στην Αμερική και αυτός είναι έγγαμος κληρικός. Επομένως, επαναλαμβάνω ότι εάν υπάρχουν τέτοια στοιχεία μέσα στην Εκκλησία μας προϋπήρχαν της εκλογής μου, άλλοι τους εχειροτόνησαν, άλλοι τους εισήγαγαν στον κλήρο.

Τι έχετε να πείτε και πώς σχολιάζετε τα της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης και τι μέτρα πήρατε;

Η Θεολογική Σχολή υπάρχει εδώ και εξήντα περίπου χρόνια. Μέχρι αυτή τη στιγμή, κατά κοινή ομολογία, η Θεολογική Σχολή δεν μπόρεσε να βρει ούτε τον πνευματικό της, ούτε τον θεολογικό και ακαδημαϊκό της προσανατολισμό. Αυτή είναι μια αλήθεια η οποία επαναλαμβάνεται καθημερινώς από κληρικούς, από καθηγητές και από σπουδαστές της Σχολής.

Έγιναν επανειλημμένες εκκλήσεις προς την Ιερά Αρχιεπισκοπή να παρέμβει για να διορθώσει μια κατάσταση, η οποία χρονολογείται από δεκαετίες. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή όντως εθεώρησε ότι κατά την περίοδο αυτή -τη θερινή- θα μπορούσε να ασχοληθεί με το θέμα και να επιφέρει ορισμένες αλλαγές στο σύστημα της Θεολογικής μας Σχολής, πράγμα που έγινε.

Σεβασμιότατε, θα ήθελα να παραμείνουμε λίγο ακόμη σε αυτή την ερώτηση. Εάν παρακολουθείτε τον Τύπο, κι όταν λέω τον Τύπο αυτή τη συγκεκριμένη ομογενειακή εφημερίδα, συνεχώς στα καθημερινά δημοσιεύματά της ασχολείται με το θέμα της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης και αναφέρεται περί σκανδάλων και άλλων απαράδεκτων καταστάσεων. Εσείς τι έχετε να πείτε;

Για το υποτιθέμενο σκάνδαλο θα μπορούσε να ειπωθεί το εξής: ότι η υπόθεση αυτή έχει ανατεθεί από την Αρχιεπισκοπή εις τη νομική επιτροπή του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου. Η επιτροπή αυτή δεν έχει ακόμη αποφανθεί. Αναμένουμε την απόφασή της εντός των ημερών. Επομένως, δεν νομίζω ότι έχουμε το δικαίωμα να προδικάσουμε το αποτέλεσμα της μελέτης της επιτροπής.

Τώρα, αν υπήρξε σκάνδαλο θα μας το πει η Επιτροπή, η οποία ξέρει καλύτερα από κάθε άλλο πώς λειτουργεί το νομικό σύστημα και ποιές διαδικασίες πρέπει να τηρούνται.

Ως προς το θέμα των ιερέων-καθηγητών πρέπει να τονισθεί ότι οι ιερείς αυτοί μετατέθηκαν εκ μέρους της Εκκλησίας, διορίσθηκαν σε άλλη θέση. Οι ιερείς αυτοί βρίσκονται στην υπηρεσία της Εκκλησίας, είναι ιερείς της Εκκλησίας και επομένως η Εκκλησία περιμένει από αυτούς τους ιερείς τη συμμόρφωση και υπακοή τους στην Εκκλησία. Όσα λέγονται περί διωγμού, όσα ακούγονται περί απολύσεως καθηγητών, είναι ανακριβέστατα.

Σεβασμιότατε, διάφορα δημοσιεύματα υποστηρίζουν ότι «ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος είναι όργανο των Τούρκων και παίζει το παιχνίδι τους, γι' αυτό άλλωστε διαίρεσε και την Ομογένεια της Αμερικής σε Μητρόπολη Καναδά, σε Αρχιεπισκοπή Ηνωμένων Πολιτειών και σε Μητρόπολη Λατινικής Αμερικής». Τι έχετε να πείτε;

Κατ' αρχήν θα ήθελα να διευκρινίσω πως τα δημοσιεύματα αυτά, τα οποία χαρακτηρίζουν την κορυφή της Ορθοδοξίας μας, τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη «σαν όργανο των Τούρκων», είναι αστεία και μόνο μειδιάματα προκαλούν. Στην ουσία ζημιώνουν τόσο τους ανθρώπους που συνέταξαν τέτοιου επιπέδου αρθρογραφήματα όσο και την εφημερίδα που τα δημοσίευσε.

Ξέρουμε όλοι από την ιστορία πόσα δεινοπαθήματα υπέστη και υφίσταται μέχρι σήμερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο για την θαρραλέα και μάλιστα ηρωική -θά 'λεγα- στάση του έναντι των τουρκικών αρχών και όχι μόνο.

Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερωτήσεώς σας, τόνισα επανειλημμένως σε δηλώσεις μου προς τον Τύπο ότι η κατάτμηση της αμερικανικής Ηπείρου σε τέσσερις εκκλησιαστικές ενότητες απέβλεπε στην καλύτερη εκκλησιαστική οργάνωση και διοίκηση των κοινοτήτων τους. Αποδείχτηκε ότι η απόφαση εκείνη του Πατριάρχη και του Πατριαρχείου γενικά ήταν σοφή, διότι βλέπουμε σήμερα τα συγκεκριμένα θετικά αποτελέσματα της νέας αυτής διοικητικής μορφής της Εκκλησίας μας στην αμερικανική Ήπειρο. Εγώ πιστεύω ότι η εκ του σύνεγγυς παρακολούθηση και διοίκηση των εκκλησιαστικών αυτών κοινοτήτων θα οδηγήσει στην αρτιώτερη οργάνωση τους, σε όλα τα επίπεδα. Αυτά περίπου θα υπογράμμιζα σχετικά.

Πιστεύετε ότι στον πόλεμο που σας γίνεται ένα μερτικό ευθύνης ανήκει και στον πρώην Αρχιεπίσκοπο κ. Ιάκωβο και στους ανθρώπους του; Δηλαδή, μήπως κινεί αυτός και οι άνθρωποί του τα νήματα σε βάρος σας;

Η προσπάθεια διατάραξης της εκκλησιαστικής ειρήνης και αποσταθεροποίησης των εκκλησιαστικών μας πραγμάτων είναι ανάξια κάθε κληρικού και μάλιστα επισκόπου. Νομίζω πως η Ομογένειά μας δεν θα μπορούσε να καταλάβει ούτε να δικαιολογήσει κάτι τέτοιο. Με άλλα λόγια δυσκολεύομαι να προβώ στην υπόθεση την οποία διατυπώσατε και να αποδεχτώ ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Μια και μιλάμε για τον κ. Ιάκωβο, συναντιέστε μαζί του και αν ναι τι λέτε όταν είστε μαζί;

Με τον σεπτό προκάτοχό μου έχω συναντηθεί επανειλημμένως και, όπως είναι πολύ φυσικό, συζητούμε θέματα τα οποία αφορούν τη ζωή της Εκκλησίας μας εδώ στην Αμερική, τα εκπαιδευτικά μας θέματα, προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ιερείς και επίσκοποί μας, αλλά και γενικότερα ανταλλάσσουμε απόψεις για ζητήματα που άπτονται της ζωής της Ορθοδοξίας σε ολόκληρο τον κόσμο.

Με τις τελευταίες ριζοσπαστικές αποφάσεις που πήρατε για τον τρόπο λειτουργίας των κοινοτήτων, όπως π.χ. να πληρώνετε εσείς απευθείας τους ιερείς, τους κληρικούς, τους μισθούς των, και η Αρχιεπισκοπή να παίρνει τα χρήματα αυτά από τις κοινότητες, πιστεύετε ότι με αυτό τον τρόπο συμβάλλετε στην αναβάθμιση των κοινοτήτων;

Πρώτα απ' όλα να διευκρινισθεί ότι δεν προέβηκα σε καμία ριζοσπαστική απόφαση στο χώρο της διοικήσεως των κοινοτήτων μας. Εκείνο που συμβαίνει σχετικά είναι ότι μελετάται αυτή τη στιγμή από τρία σώματα της Εκκλησίας (δυο τμήματα της Αρχιεπισκοπής και μια επιτροπή του αρχιεπισκοπικού συμβουλίου) το θέμα μιας δίκαιης μισθοδοσίας των ιερέων μας. Σκοπός μας είναι να υιοθετηθεί ένα σύστημα ισότητας και δικαιοσύνης στο χώρο της μισθοδοσίας των ιερέων, γιατί όπως γνωρίζετε σήμερα οι μισθοί αυτοί είναι σκανδαλωδώς άνισοι, ενώ η ιερωσύνη των ιερέων αυτών είναι μια και η αυτή πάντοτε και τα μορφωτικά εφόδιά τους είναι λίγο-πολύ τα ίδια.

Να περάσουμε τώρα σε ένα άλλο θέμα, για την Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου. Ακούστηκαν πολλά, ότι κλείνει, ότι διώχνετε τα παιδιά κ.λπ. Θα θέλατε να μας δώσετε μια πληρέστερη εικόνα για το τι συμβαίνει;

Άσχετα με όσα αναφέρει συγκεκριμένη εφημερίδα, ετούτη τη διαβεβαίωση μπορώ να σας δώσω: ούτε κλείνει η Ακαδημία, ούτε τα παιδιά διώχνονται. Απλώς εφαρμόζονται νέα προγράμματα, τα οποία μάλιστα αποβλέπουν σε μια αρτιώτερη σχολική κατάρτιση των παιδιών της Ακαδημίας.

Επιπλέον, θα έλεγα ότι καταβάλλεται αυτή τη στιγμή προσπάθεια ώστε η Ακαδημία να προσφέρει μια πράγματι γνήσια εκκλησιαστική υπηρεσία στα παιδιά εκείνα που αποδεδειγμένα είναι εμπερίστατα. Νομίζω ότι με το καινούριο σύστημα όχι μόνο θα εξασφαλισθεί μια καλύτερη μόρφωση για τα παιδιά αυτά, αλλά και θα βελτιωθεί επιπλέον η οικοτροφειακή τους ζωή.

Από την άλλη μεριά, επειδή ο χώρος το επιτρέπει, η Ακαδημία θα φιλοξενήσει και το λεγόμενο Κολέγιο των διδασκαλισσών. Είναι ένα πρόγραμμα της Εκκλησίας που θα μορφώνει και επιμορφώνει δασκάλους/δασκάλες για τους τομείς των ελληνικών γραμμάτων, της θρησκευτικής (ορθόδοξης) κατήχησης και των δραστηριοτήτων της νεολαίας στις κοινότητές μας.

Γιατί βρεθήκαμε στην ανάγκη να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα; Διότι ξέρουμε ότι ανά την Αμερική, τις Ηνωμένες Πολιτείες δηλαδή, κλείνουν συνέχεια τα λεγόμενα ελληνικά απογευματινά σχολεία. Υπάρχει μεγάλος αριθμός κοινοτήτων που δεν έχουν πλέον ελληνικά σχολεία, διότι δεν έχουν τα κατάλληλα πρόσωπα να διδάξουν την ελληνική γλώσσα. Επίσης, στον κατηχητικό τομέα παρατηρούμε ότι δεν υπάρχουν πρόσωπα εκπαιδευμένα ειδικά για να εκπληρώσουν αυτή τη λεπτή αποστολή της Εκκλησίας που είναι η Κατήχηση στο συγκεκριμένο αμερικανικό κοινωνικό πλαίσιο. Όσο για τον τομέα των δραστηριοτήτων της νεολαίας παρατηρούμε ότι λόγω έλλειψης χρόνου οι ιερείς μας αδυνατούν να ασχοληθούν επαρκώς με θέματα νεολαίας. Έτσι κρίθηκε σκόπιμο να εφαρμοσθεί ένα πρόγραμμα που θα επιτρέπει να προετοιμάζονται κοινοτικοί βοηθοί που θα δραστηριοποιηθούν στους παραπάνω τρεις τομείς.

Σεβασμιότατε, θα ενθυμείστε ότι στη γιορτή που έγινε στην Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου για τους απόφοιτους, ήμουν κι εγώ εκεί, και μετά λύπης μου διαπίστωσα κάποιο «μαρασμό» στην Ακαδημία, όταν είδα τρεις στο σύνολο απόφοιτους, ένα αγόρι και δυο κορίτσια και μάλιστα το ένα αγόρι δεν ήταν Ελληνόπουλο. Σαν Έλληνας ομογενής αυτό το γεγονός των τριών μόνο απόφοιτων με πίκρανε πολύ. Ποιά ήταν η δική σας διαπίστωση;

Οι διαπιστώσεις μου ήταν ανάλογες. Πρέπει να διευκρινισθεί ότι από τα σαράντα παιδιά που ήταν στην Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου μόνο τα δεκατρία προήρχοντο από ελληνορθόδοξες οικογένειες και μάλιστα από οικογένειες που δεν ήταν άπορες. Επομένως, αυτό σήμαινε για μας ότι η Ακαδημία δεν εξασφάλιζε την πρέπουσα εκκλησιαστική συμπαράσταση στα εμπερίστατα παιδιά μας. Δηλαδή, η Ακαδημία δεν εκπληρούσε το σκοπό της.

Τώρα επιτέλους, νομίζω ότι δίδεται η ευκαιρία στην Ακαδημία να εκπληρώσει το σκοπό για τον οποίο υπάρχει και να φανεί χρήσιμη σε παιδιά που όντως έχουν ανάγκη συμπαράστασης.

Εναγκαλισμός του Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον Αρχιεπίσκοπο Σπυρίδωνα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, στην Κωνσταντινούπολη.

Επανειλημμένα σε δηλώσεις σας τονίσατε την αναγκαιότητα διατήρησης της ελληνικής γλώσσας. Μπορείτε να μας πείτε σε τι ενέργειες προβαίνει η Αρχιεπισκοπή σχετικά με αυτό το θέμα;

Όντως, τονίζω ευκαίρως ακαίρως ότι είναι ανάγκη να διατηρήσουμε την ελληνική μας γλώσσα. Βέβαια, δεν πρέπει να είμαστε εξωπραγματικοί. Όταν λέμε να διατηρήσουμε τη γλώσσα μας σημαίνει να εκμεταλλευτούμε όλες εκείνες τις ευκαιρίες για να μπορέσουν να μάθουν τα παιδιά μας όσο το δυνατό καλύτερα ελληνικά. Πιστεύω ότι η διατήρηση της γλώσσας αποτελεί ακόμη ένα δεσμό, σπουδαίο δεσμό με την παράδοσή μας και την όλη ιστορία μας.

Αυτή τη στιγμή καταβάλλεται μια σοβαρή προσπάθεια μελέτης του θέματος. Τέλος Σεπτεμβρίου θα αρχίσει να εργάζεται μια επιτροπή η οποία αποτελείται από ειδήμονες πανεπιστημιακούς διδασκάλους για να μπορέσουν να μας περιγράψουν αυτοί όλοι ποιό είναι το πραγματικό μας πρόβλημα και πώς μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά. Θεωρώ ελπιδοφόρο το εγχείρημα, διότι όλοι αυτοί είναι άνθρωποι οι οποίοι διδάσκουν ελληνικά ή σχετικά μαθήματα σε γνωστά αμερικανικά πανεπιστήμια.

Σεβασμιότατε, πιστεύετε ότι είστε προσιτός στους ιερείς; Δηλαδή, υπάρχει κάποια γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του Αρχιεπισκόπου με τον κλήρο και πώς;

Καταβάλλεται μια μεγάλη και σοβαρή προσπάθεια να υπάρξει αυτή η επικοινωνία μεταξύ ιερέων και Αρχιεπισκοπής. Για παράδειγμα, για πρώτη φορά στα χρονικά της Αρχιεπισκοπής γίνονται συνάξεις των ιερέων, όπου υπάρχει ελεύθερος διάλογος μεταξύ των ιερέων και του Αρχιεπισκόπου. Τέτοια σύναξη έγινε με τον κλήρο της Νέας Υόρκης, έγινε με τον κλήρο της Νέας Ιερσέης, θα γίνει σε λίγο με τον κλήρο του Ντιτρόιτ, αλλά και γενικότερα θα έλεγα ότι όπου μεταβαίνει ο Αρχιεπίσκοπος καλεί τους ιερείς της γύρω περιοχής για να έχει επαφή και συζήτηση μαζί τους. Επίσης, θα μπορούσα να προσθέσω ότι το αρχιεπισκοπικό γραφείο που είναι ανοιχτό στους ιερείς, έχει δεχτεί μέχρι στιγμής δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες ιερέων.

Σεβασμιότατε, πώς εξηγείτε το γεγονός ότι ένα μόνο ομογενειακό μέσο μαζικής ενημέρωσης βάλλει συστηματικά ενάντια της Εκκλησίας της Αμερικής, εναντίον του προσώπου σας και κατ' επέκταση εναντίον της εστίας της Ορθοδοξίας, που είναι το Πατριαρχείο;

Το γιατί ένα κι όχι περισσότερα μέσα μαζικής ενημερώσεως βάλλουν εναντίον της Αρχιεπισκοπής δεν το γνωρίζω. Επίσης, δεν γνωρίζω για ποιό λόγο βάλλεται η Αρχιεπισκοπή. Πρέπει να έχουν κάποιο λόγο, κάποιο ιδιαίτερο λόγο. Αλλά να υποθέσουμε ποιός είναι ο λόγος αυτός θα ήταν κάπως εγχείρημα δύσκολο. Πάντως, κάθε νουνεχής άνθρωπος μπορεί να φανταστεί ό,τι φαντάζομαι και εγώ.

Πώς χαρακτηρίζετε τα καθημερινά δημοσιεύματα που έχουν πάρει τη μορφή σίριαλ και που κάπου θα έλεγα ότι έχουν κουράσει και αγανακτήσει τον κόσμο; Τα χαρακτηρίζετε ως μια απλή κριτική, ως μια καλοπροαίρετη κριτική, ή συκοφαντία; Και τι μέτρα θα πάρετε;

Τα δημοσιεύματα αυτά δεν μπορώ να τα χαρακτηρίσω ούτε σαν απλή κριτική, ούτε καν σαν κριτική και ακόμη ολιγότερο σαν καλοπροαίρετη κριτική. Τι μέτρα θα πάρει η Αρχιεπισκοπή; Η Αρχιεπισκοπή δεν θα πάρει κανένα μέτρο. Με αγάπη και με καλωσύνη θα συνεχίσει να πορεύεται το δρόμο της οικοδομής της Εκκλησίας στην Αμερική, το δρόμο δηλαδή της προόδου και της συμπαραστάσεως προς τους ομογενείς μας.

Τώρα, βέβαια, αν κάποιο ίδρυμα φιλανθρωπικό ή άλλο θεωρεί ότι τα συμφέροντά του βλάπτονται, ασφαλώς η Αρχιεπισκοπή δεν θα αποτελέσει εμπόδιο ώστε το ίδρυμα αυτό να μπορέσει να υπερασπίσει τα δίκαιά του.

Κάπου κυκλοφορεί σκόπιμα μια φήμη ότι δήθεν, τολμώ να το πω, «σε λίγο καιρό φεύγει ο Αρχιεπίσκοπος; Τον διώχνουν τον Αρχιεπίσκοπο;» Ποιά είναι η απάντησή σας; Το θεωρείτε σοβαρό ή αστείο αυτό;

Το θεωρώ φαιδρό, όχι μόνο αστείο. Κυκλοφορούν πολλά σενάρια και μάλιστα από συγκεκριμένα πρόσωπα. Ο μεν λέγει δυο χρόνια, ο άλλος λέγει δοκιμαστικώς για τρία χρόνια. Αυτοί που επιμένουν να διαδίδουν αυτές τις φήμες, δεν ξέρουν προφανώς τι σημαίνει Εκκλησία και πώς εργάζεται η Εκκλησία. Αυτά όλα είναι ανύπαρκτα σχήματα στη νοοτροπία της Εκκλησίας.

Βέβαια, φαντάζομαι γιατί τα κυκλοφορούν. Αλλά, εφόσον αναλαμβάνουν εκείνοι τη σχετική ευθύνη, δεν έχω να πω τίποτε περισσότερο.

Σεβασμιότατε, κλείνοντας τη συνέντευξη θα ήθελα να δίνατε ένα μήνυμα στο εκκλησίασμά σας.

Το μήνυμά μου δεν μπορεί να είναι παρά το σταθερό και διαχρονικό μήνυμα της Εκκλησίας, μήνυμα αγάπης και μήνυμα ενότητας. Μόνο με την αγάπη και με την ενότητα θα μπορέσουμε να λύσουμε τη σωρεία των προβλημάτων που πρέπει να λυθούν, αν πρόκειται να επιβιώσουμε ως Ελληνισμός και Ορθοδοξία στην Αμερική.

Με τη διχόνοια, με τη διαίρεση και τη διάσπαση δεν επιτυγχάνουμε τίποτα, οδεύουμε ευθεία προς την καταστροφή.

Επομένως, το μήνυμά μου είναι αποκλειστικά μήνυμα αγάπης και ενότητας. Με αυτά τα δυο θα προοδεύσουμε και με αυτά τα δυο η Εκκλησία μας θα εκπληρώσει την αποστολή της.

Σεβασμιότατε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τον χρόνο που μας διαθέσατε.

Και εγώ σας ευχαριστώ για την ωραία συζήτηση.

[ ΕΣΕΙΣ - Τεύχ. 220 - 13-26 Σεπτεμβρίου 1997 - σσ. 22-25 ]