top
NGTV - 22 Ιουλίου 1997 - 21:10
Απομαγνητοφωνημένη συνέντευξη
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
στο NGTV (“Εθνικό Ελληνικό Τηλεοπτικό Κανάλι Καστανά”)
Δ. Καστανάς: Σεβασμιώτατε, ειλικρινά χαίρομαι που αποδεχτήκατε την πρόσκλησή μου και βρίσκεστε κοντά μας.
Σεβασμιώτατος: Είναι για μένα μεγάλη χαρά να βρίσκομαι μαζί σας, πραγματοποιώντας μάλιστα την πρώτη μου επίσκεψη στην έδρα του Εθνικού Ελληνικού Καναλιού της Αμερικής, στα πλαίσια των επισκέψεών μου στους φορείς των ομογενειακών μέσων ενημέρωσης.
Θά ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας, τοποθετώντας χρονολογικά τις ερωτήσεις από την ενθρόνισή σας και μετά. Πείτε μας, λοιπόν, ποιό ήταν το κλίμα που συναντήσατε στην Αρχιεπισκοπή και που οφείλεται ο πόλεμος αυτός κατά του προσώπου σας, που σιγά-σιγά, τουλάχιστον θεωρητικά, φαίνεται να παίρνει διαστάσεις.
Πρώτα-πρώτα θα' λεγα, ότι μου έκανε βαθειά εντύπωση και συγκίνηση ο τρόπος, με τον οποίο με δέχθηκε ο Ελληνισμός της Αμερικής. με πολλές εκδηλώσεις αγάπης, ενθουσιασμού και, θα' λεγα μάλιστα, με πολλές προσδοκίες. Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερωτήσεως, θα παρατηρούσα, ότι μια εκλογή, σαν την εκλογή του Αρχιεπισκόπου Αμερικής, είναι φυσικό να μην ικανοποιεί τους πάντες, και είναι φυσικό να εκδηλωθούν αντιδράσεις, όπως εκδηλώθηκαν από κάποιο κύκλωμα. Βέβαια, θα προτιμούσα το κύκλωμα αυτό να λειτουργούσε με περισσότερη σοβαρότητα.
Σεβασμιώτατε, πιστεύετε ότι υπάρχει οργανωμένο σχέδιο από μερικούς, και αν ναι από ποιούς, για την προώθηση συγκεκριμένων συμφερόντων, για να εξυπηρετούνται με το να σας κατηγορούν.
Στην περίπτωση αυτή δεν θα χρησιμοποιούσα τον όρο “οργανωμένο”, γιατί, ίσως, δημιουργεί την εντύπωση μιας άλλης πραγματικότητας. Ομιλήσαμε προηγουμένως για κύκλωμα. Επομένως, σημαίνει ότι υπάρχει περιορισμένος αριθμός ανθρώπων, οι οποίοι ασχολούνται με την Αρχιεπισκοπή κατά τον τρόπο, με τον οποίο ασχολούνται. Ποιά συμφέροντα εξυπηρετούνται; Ασφαλώς δεν μπορώ να σας το πω, ούτε το ξέρω. Τα συμφέροντα, καθ' υπόθεση, θα μπορούσαν να ήταν οικονομικά, θα μπορούσαν να είχαν σχέση με ανθρώπινα ελατήρια και με τόσες άλλες καταστάσεις. Μόνο να υποθέσουμε μπορούμε. Να πούμε κάτι το βέβαιο, δεν νομίζω ότι θα ήταν σωστό.
Σας κατηγορούν ότι προωθείτε σε θέσεις-κλειδιά, ας μου επιτραπεί η έκφραση, ιερείς και επισκόπους που είναι ομοφυλόφιλοι. Συμβαίνει κάτι τέτοιο και γιατί;
Ευχαριστώ που μου κάνετε αυτή την ερώτηση. Διότι μου δίνεται επιτέλους η αφορμή να σχολιάσω όσα φημολογούνται σχετικά. Αυτό που μπορώ να πω με βεβαιότητα, είναι ότι από τα αρχεία της Αρχιεπισκοπής μας δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Αυτό που προκύπτει είναι ότι υπάρχουν πολλές, πλείστες όσες, θα έλεγα, φημολογίες. Αλλά, όπως γνωρίζετε, μια σοβαρή αρχή, και μάλιστα εκκλησιαστική, δεν μπορεί να βασίσει τις αποφάσεις της σε φημολογίες.
Αν υποθέσουμε, όμως, ότι υπάρχουν αυτοί, όπως τους χαρακτηρίζετε, πάλι θα σας έλεγα ότι προϋπήρχαν της εκλογής μου. Δεν τους έκαμα εγώ, ούτε τους εισήγαγα εγώ εις τον κλήρον. Αυτό που μπορώ να πω, είναι ότι ένα μόνο χειροτόνησα από την άφιξή μου στην Αμερική και αυτός είναι έγγαμος κληρικός. Επομένως, επαναλαμβάνω, ότι, εάν υπάρχουν τέτοια στοιχεία μέσα στην Εκκλησία μας, προϋπήρχαν της εκλογής μου. Άλλοι τους εχειροτόνησαν και άλλοι τους εισήγαγαν εις τον κλήρον.
Τι έχετε να πείτε και πως σχολιάζετε τα της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης και τι μέτρα πήρατε;
Η Θεολογική Σχολή υπάρχει εδώ και εξήντα περίπου χρόνια. Μέχρι αυτή τη στιγμή, κατά κοινή ομολογία, η Θεολογική Σχολή δεν μπόρεσε να βρει ούτε τον πνευματικό της, ούτε τον θεολογικό και ακαδημαϊκό της προσανατολισμό. Αυτή είναι μια αλήθεια, η οποία επαναλαμβάνεται καθημερινώς από κληρικούς, από καθηγητές και από σπουδαστές της Σχολής. Έγιναν επανειλημμένες εκκλήσεις προς την Ιερά Αρχιεπισκοπή να παρέμβει για να διορθώσει μια κατάσταση, η οποία χρονολογείται από δεκαετίες. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή όντως εθεώρησε, ότι κατά την περίοδο αυτή,τη θερινή, θα μπορούσε να ασχοληθεί με το θέμα και να επιφέρει ορισμένες αλλαγές στο σύστημα της Θεολογικής μας Σχολής. Πράγμα που έγινε.
Σεβασμιώτατε, θα ήθελα να παραμείνουμε λίγο ακόμη σε αυτή την ερώτηση. Εάν παρακολουθείτε τον Τύπο, κι όταν λέω τον Τύπο αυτή τη συγκεκριμένη ομογενειακή εφημερίδα, συνεχώς στα καθημερινά δημοσιεύματά της ασχολείται με το θέμα της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης και αναφέρεται περί σκανδάλων και άλλων απαράδεκτων καταστάσεων. Εσείς τι έχετε να πείτε;
Για το υποτιθέμενο σκάνδαλο θα μπορούσα να πω το εξής: ότι η υπόθεση αυτή έχει ανατεθεί από την Αρχιεπισκοπή στη Νομική Επιτροπή του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου. Η επιτροπή αυτή δεν έχει ακόμη αποφανθεί. Αναμένουμε την απόφασή της εντός των ημερών. Επομένως, δεν νομίζω, ότι έχουμε το δικαίωμα να προδικάσουμε το αποτέλεσμα της μελέτης της επιτροπής.
Τώρα, αν υπήρξε σκάνδαλο θα μας το πει η Επιτροπή, η οποία ξέρει καλύτερα από κάθε άλλον, πως λειτουργεί το νομικό σύστημα και ποιές διαδικασίες πρέπει να τηρούνται.
Ως προς το θέμα των ιερέων καθηγητών πρέπει να πω, ότι οι ιερείς αυτοί τοποθετήθηκαν σε άλλη θέση εκ μέρους της Εκκλησίας. Οι ιερείς αυτοί βρίσκονται στην υπηρεσία της Εκκλησίας, είναι ιερείς της Εκκλησίας και επομένως η Εκκλησία περιμένει από αυτούς τους ιερείς την υπακοή τους στην Εκκλησία. Όσα λέγονται περί διωγμού, όσα λέγονται περί απολύσεως καθηγητών, είναι ανακριβέστατα.
Σεβασμιώτατε, διάφορα δημοσιεύματα υποστηρίζουν ότι “ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος είναι όργανο των Τούρκων και παίζει το παιχνίδι τους, γι' αυτό άλλωστε διαίρεσε και την Ομογένεια της Αμερικής σε Μητρόπολη Καναδά, σε Αρχιεπισκοπή Ηνωμένων Πολιτειών και σε Μητρόπολη Λατινικής Αμερικής”. Τι έχετε να πείτε;
Πρώτα-πρώτα θα ήθελα να πω ότι τα δημοσιεύματα αυτά, τα οποία χαρακτηρίζουν την κορυφή της Ορθοδοξίας μας, τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη “σαν όργανο των Τούρκων”, είναι αστεία και προκαλούν μειδιάματα μόνο για τους ανθρώπους, οι οποίοι συνέταξαν τέτοια δημοσιεύματα, αλλά και για την εφημερίδα, η οποία τα δημοσίευσε.
Ξέρουμε όλοι από την ιστορία, πόσα δεινοπαθήματα υπέστη και υφίσταται μέχρι σήμερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο για τη θαρραλέα και μάλιστα, θα έλεγα, ηρωική του στάση έναντι των τουρκικών αρχών και όχι μόνο.
Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερωτήσεώς σας, είπα επανειλημμένως σε δηλώσεις μου προς τον Τύπο, ότι η κατάτμηση της αμερικανικής Ηπείρου σε τέσσερις εκκλησιαστικές ενότητες απέβλεπε στην καλύτερη εκκλησιαστική διοίκηση των κοινοτήτων που βρίσκονται μέσα στο χώρο των τεσσάρων αυτών εκκλησιαστικών ενοτήτων. Αποδείχθηκε, ότι η απόφαση εκείνη του Πατριάρχη και του Πατριαρχείου γενικά ήταν σοφή απόφαση, διότι βλέπουμε σήμερα τα συγκεκριμένα θετικά αποτελέσματα της νέας αυτής διοικητικής μορφής που πήρε η Εκκλησία μας στην Αμερική. Εγώ πιστεύω, ότι εάν διοικούνται καλύτερα οι εκκλησιαστικές αυτές κοινότητες, τότε είναι οργανωμένες καλύτερα και σε άλλα επίπεδα. Αυτό περίπου θα έλεγα.
Πιστεύετε ότι στον πόλεμο που σας γίνεται ένα μερτικό ευθύνης ανήκει και στον πρώην Αρχιεπίσκοπο κ. Ιάκωβο και στους ανθρώπους του; Δηλαδή, μήπως κινεί αυτός και οι άνθρωποί του τα νήματα σε βάρος σας;
Η προσπάθεια διατάραξης της εκκλησιαστικής ειρήνης και αποσταθεροποίησης των εκκλησιαστικών μας πραγμάτων είναι ανάξια κάθε κληρικού και μάλιστα επισκόπου. Νομίζω, ότι η Ομογένειά μας δεν θα μπορούσε να καταλάβει, ούτε να δικαιολογήσει, κάτι τέτοιο. Με άλλα λόγια δυσκολεύομαι να προβώ στην υπόθεση, την οποία διατυπώσατε και να αποδεχθώ ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Μια και μιλάμε για τον κ. Ιάκωβο, συναντιέστε μαζί του και αν ναι τι λέτε όταν είστε μαζί;
Με τον σεπτό και σεβαστό προκάτοχό μου έχω συναντηθεί επανειλημμένως και, όπως είναι πολύ φυσικό, συζητούμε θέματα, τα οποία αφορούν τη ζωή της Εκκλησίας μας εδώ στην Αμερική, τα εκπαιδευτικά μας θέματα, θέματα που αφορούν τους ιερείς μας, τους επισκόπους μας, αλλά και γενικότερα μιλάμε για θέματα που αναφέρονται σε ολόκληρη τη ζωή της Ορθοδοξίας σε όλο τον κόσμο.
Με τις τελευταίες ριζοσπαστικές αποφάσεις που πήρατε για τον τρόπο λειτουργίας των κοινοτήτων, όπως π.χ. να πληρώνετε εσείς απευθείας τους ιερείς, τους κληρικούς, τους μισθούς των, και η Αρχιεπισκοπή να παίρνει τα χρήματα αυτά από τις κοινότητες, πιστεύετε ότι με αυτό τον τρόπο συμβάλλετε στην αναβάθμιση των κοινοτήτων;
Πρώτα απ' όλα θα έλεγα, ότι δεν προέβηκα σε καμμία ριζοσπαστική απόφαση στο χώρο της διοικήσεως των κοινοτήτων μας. Εκείνο που συμβαίνει σχετικά είναι, ότι μελετάται τώρα το θέμα μιας δίκαιης μισθοδοσίας των ιερέων μας από τρία σώματα της Εκκλησίας. Από δύο τμήματα της Αρχιεπισκοπής και από μια επιτροπή του αρχιεπισκοπικού συμβουλίου. Ο σκοπός είναι να μπορέσουμε να επιτύχουμε ένα σύστημα ισότητας και δικαιοσύνης στο χώρο της μισθοδοσίας των ιερέων, γιατί, όπως γνωρίζετε, σήμερα οι μισθοί αυτοί είναι άνισοι, ενώ η ιερωσύνη των ιερέων αυτών είναι μια και η αυτή πάντοτε και η μόρφωσή τους είναι λίγο πολύ η ίδια.
Να περάσουμε τώρα σε ένα άλλο θέμα, για την Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου. Ακούστηκαν πολλά, ότι κλείνει, ότι διώχνετε τα παιδιά κλπ. Θα θέλατε να μας δώσετε μια πληρέστερη εικόνα για το τι συμβαίνει;
Θα σας πω, ότι ούτε η Ακαδημία κλείνει, ούτε τα παιδιά διώχνονται. Τώρα, δεν ξέρω τι λέει ο Τύπος, γενικά. Αλλά αυτή τη διαβεβαίωση μπορώ να σας τη δώσω. Ούτε κλείνει η Ακαδημία, ούτε τα παιδιά διώχνονται. Απλώς εφαρμόζονται νέα προγράμματα, τα οποία μάλιστα αποβλέπουν σε μια πολύ καλύτερη σχολική μόρφωση των παιδιών που βρίσκονται εκεί.
Επί πλέον, θα έλεγα ότι καταβάλλεται αυτή τη στιγμή η προσπάθεια, ώστε πράγματι η Ακαδημία να προσφέρει μια εκκλησιαστική υπηρεσία στα παιδιά εκείνα που αποδεδειγμένα έχουν ανάγκη. Νομίζω, ότι με το καινούργιο σύστημά μας όχι μόνο θα επιτύχουμε μια καλύτερη μόρφωση για τα παιδιά αυτά, αλλά και θα βελτιώσουμε επιπλέον την οικοτροφειακή τους πλευρά.
Από την άλλη μεριά, επειδή ο χώρος το επιτρέπει, η Ακαδημία θα φιλοξενήσει και το λεγόμενο Κολλέγιο των διδασκαλισσών. Είναι ένα πρόγραμμα της Εκκλησίας που θα μορφώνει, θα επιμορφώνει δασκάλους ή δασκάλες στο χώρο των ελληνικών γραμμάτων, στο χώρο της θρησκευτικής, της ορθόδοξης, κατήχησης και στο χώρο της δραστηριότητας της νεολαίας των κοινοτήτων μας. Γιατί βρεθήκαμε στην ανάγκη να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα; Διότι ξέρουμε, ότι ανά την Αμερική, τις Ηνωμένες Πολιτείες δηλαδή, κλείνουν συνέχεια τα λεγόμενα ελληνικά απογευματινά σχολεία. Υπάρχει μεγάλος αριθμός κοινοτήτων που δεν έχουν πλέον ελληνικά σχολεία, διότι δεν έχουν τα κατάλληλα πρόσωπα να διδάξουν την ελληνική γλώσσα. Επίσης, στον κατηχητικό τομέα βλέπουμε, ότι δεν υπάρχουν πρόσωπα εκπαιδευμένα ειδικά για να εκτελέσουν, να εκπληρώσουν αυτή τη λεπτή αποστολή της Εκκλησίας που είναι η Κατήχηση, δηλαδή να διδάξεις τον άλλο γιατί είναι Ορθόδοξος. Είναι λεπτή η αποστολή αυτού του προσώπου. Και ως προς το θέμα της νεολαίας παρατηρούμε, ότι όντως στις κοινότητες οι ιερείς μας δεν επαρκούν για να ασχοληθούν με θέματα της νεολαίας και κρίναμε σκόπιμο να εφαρμόσουμε αυτό το πρόγραμμα, το οποίο θα μας ετοιμάζει κοινοτικούς βοηθούς που θα είναι χρήσιμοι στους τρεις αυτούς τομείς τους οποίους ανέφερα.
Σεβασμιώτατε, θα ενθυμείστε ότι στη γιορτή που έγινε στην Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου για τους απόφοιτους, ήμουν κι εγώ εκεί, και μετά λύπης μου διαπίστωσα κάποιο “μαρασμό” στην Ακαδημία, όταν είδα τρεις στο σύνολο απόφοιτους, ένα αγόρι και δυο κορίτσια και μάλιστα το ένα αγόρι δεν ήταν Ελληνόπουλο. Σαν Έλληνας ομογενής αυτό το γεγονός των τριών μόνο απόφοιτων με πίκρανε πολύ. Ποιά ήταν η δική σας διαπίστωση;
Οι διαπιστώσεις μας ήταν ανάλογες. Πρέπει να πω, ότι από τα σαράντα παιδιά που ήταν στην Ακαδημία του Αγίου Βασιλείου μόνο τα δεκατρία προήρχοντο από ελληνορθόδοξες οικογένειες και μάλιστα από οικογένειες, οι οποίες ήταν εύπορες. Επομένως, αυτό σήμαινε για μας, ότι η Ακαδημία δεν παρείχε την σωστή εκείνη εκκλησιαστική βοήθεια που έπρεπε στα παιδιά μας, τα οποία βρίσκονταν σε ανάγκη. Δηλαδή, η Ακαδημία δεν εκπληρούσε το σκοπό της. Τώρα, νομίζω ότι δίνουμε την ευκαιρία στην Ακαδημία να εκπληρώσει το σκοπό, για τον οποίο υπάρχει, και να παράσχει μια διακονία σε παιδιά που έχουν ανάγκη από αυτή τη διακονία.
Επανειλημμένα σε δηλώσεις σας τονίσατε την αναγκαιότητα διατήρησης της ελληνικής γλώσσας. Μπορείτε να μας πείτε σε τι ενέργειες προβαίνει η Αρχιεπισκοπή σχετικά με αυτό το θέμα;
Τονίζω ότι είναι ανάγκη να διατηρήσουμε την ελληνική μας γλώσσα. Βέβαια, δεν πρέπει να είμαστε εξωπραγματικοί. Όταν λέμε να διατηρήσουμε τη γλώσσα μας, σημαίνει να εκμεταλλευτούμε όλες εκείνες τις ευκαιρίες για να μπορέσουν να μάθουν τα παιδιά μας όσο το δυνατό καλύτερα ελληνικά. Πιστεύω, ότι η διατήρηση της γλώσσας αποτελεί ακόμη ένα δεσμό, σπουδαίο δεσμό, με την παράδοσή μας και με όλη αυτή την πραγματικότητα, από την οποία προερχόμαστε.
Αυτή τη στιγμή καταβάλλεται μια σοβαρή προσπάθεια μελέτης του θέματος. Τέλος Σεπτεμβρίου θα αρχίσει να εργάζεται μια επιτροπή, η οποία αποτελείται από ειδήμονες πανεπιστημιακούς διδασκάλους, για να μπορέσουν να μας περιγράψουν αυτοί όλοι, ποιό είναι το πραγματικό μας πρόβλημα και πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε. Θεωρώ ελπιδοφόρο το γεγονός αυτό, διότι όλοι αυτοί είναι άνθρωποι, οι οποίοι διδάσκουν ελληνικά ή σχετικά μαθήματα σε γνωστά αμερικανικά πανεπιστήμια.
Σεβασμιώτατε, πιστεύετε ότι είστε προσιτός στους ιερείς; Δηλαδή, υπάρχει κάποια γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του Αρχιεπισκόπου με τον κλήρο και πως;
Καταβάλλεται μια μεγάλη και σοβαρή προσπάθεια να υπάρξει αυτή η επικοινωνία μεταξύ ιερέων και Αρχιεπισκοπής. Για παράδειγμα, για πρώτη φορά στα χρονικά της Αρχιεπισκοπής γίνονται συνάξεις των ιερέων, όπου υπάρχει ελεύθερος διάλογος μεταξύ των ιερέων και του Αρχιεπισκόπου. Τέτοια σύναξη έγινε με τον κλήρο της Νέας Υόρκης. Έγινε με τον κλήρο της Νέας Ιερσέης. Θα γίνει σε λίγο με τον κλήρο του Ντιτρόϊτ, αλλά, και γενικότερα θα έλεγα, ότι, όπου μεταβαίνει ο Αρχιεπίσκοπος, καλεί τους ιερείς της γύρω περιοχής για να έχει επαφή και συζήτηση μαζί τους. Επίσης, θα μπορούσα να πω, ότι το αρχιεπισκοπικό γραφείο είναι ανοιχτό στους ιερείς και μέχρι στιγμής έχει δεχτεί πλειάδα, δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες ιερέων.
Σεβασμώτατε, πως εξηγείτε το γεγονός ότι ένα μόνο ομογενειακό μέσο μαζικής ενημέρωσης βάλλει συστηματικά ενάντια της Εκκλησίας της Αμερικής, εναντίον του προσώπου σας και κατ'επέκταση εναντίον της εστίας της Ορθοδοξίας, που είναι το Πατριαρχείο;
Το γιατί ένα και όχι περισσότερα μέσα μαζικής ενημερώσεως βάλλουν εναντίον της Αρχιεπισκοπής, δεν το γνωρίζω. Επίσης, δεν γνωρίζω, για ποιό λόγο βάλλεται η Αρχιεπισκοπή. Πρέπει να έχουν κάποιο λόγο. Πρέπει να έχουν κάποιο ιδιαίτερο λόγο. Αλλά να υποθέσουμε, ποιός είναι ο λόγος αυτός, θα ήταν κάπως εγχείρημα δύσκολο. Πάντως, κάθε νουνεχής άνθρωπος μπορεί να φανταστεί ό,τι φαντάζομαι και εγώ.
Πως χαρακτηρίζετε τα καθημερινά δημοσιεύματα που έχουν πάρει τη μορφή σίριαλ και που κάπου θα έλεγα ότι έχουν κουράσει και αγανακτήσει τον κόσμο; Τα χαρακτηρίζετε ως μια απλή κριτική, ως μια καλοπροαίρετη κριτική, ή συκοφαντία; Και τι μέτρα θα πάρετε;
Τα δημοσιεύματα αυτά δεν μπορώ να τα χαρακτηρίσω ούτε σαν απλή κριτική, ούτε σαν κριτική και ακόμη ολιγότερο σαν καλοπροαίρετη κριτική. Τι μέτρα θα πάρει η Αρχιεπισκοπή; Η Αρχιεπισκοπή δεν θα πάρει κανένα μέτρο. Με αγάπη και με καλοσύνη θα συνεχίσει να πορεύεται το δρόμο της οικοδομής της Εκκλησίας στην Αμερική, το δρόμο δηλαδή της προόδου και της συμπαραστάσεως προς τους ομογενείς μας. Τώρα, βέβαια, αν κάποιο ίδρυμα φιλανθρωπικό ή άλλο θεωρεί, ότι τα συμφέροντά του βλάπτονται, ασφαλώς η Αρχιεπισκοπή δεν θα αποτελέσει εμπόδιο, ώστε το ίδρυμα αυτό να μπορέσει να υπερασπίσει τα δίκαιά του.
Κάπου κυκλοφορεί σκόπιμα μια φήμη ότι δήθεν, τολμώ να το πω, “σε λίγο καιρό φεύγει ο Αρχιεπίσκοπος; Τον διώχνουν τον Αρχιεπίσκοπο;” Ποιά είναι η απάντησή σας; Το θεωρείται σοβαρό ή αστείο αυτό;
Το θεωρώ πολύ γελοίο, όχι μόνο αστείο. Κυκλοφορούν πολλά σενάρια και μάλιστα από συγκεκριμένα πρόσωπα. Ο μεν λέγει δυο χρόνια, ο άλλος λέγει δοκιμαστικώς για τρία χρόνια. Αυτοί που τα λένε αυτά, δεν ξέρουν τι θα πει Εκκλησία και πως εργάζεται η Εκκλησία. Είναι ανύπαρκτα σχήματα στη νοοτροπία της Εκκλησίας. Βέβαια, φαντάζομαι, γιατί τα κυκλοφορούν. Αλλά, εφόσον αναλαμβάνουν εκείνοι την ευθύνη της κυκλοφορίας αυτής, δεν έχω να πω τίποτε περισσότερο.
Σεβασμιώτατε, κλείνοντας τη συνέντευξη θα ήθελα να δίνατε ένα μήνυμα στο εκκλησίασμά σας.
Το μήνυμά μου δεν μπορεί να είναι παρά το μήνυμα της Εκκλησίας, μήνυμα αγάπης και μήνυμα ενότητας. Μόνο με την αγάπη και με την ενότητα θα μπορέσουμε να λύσουμε τη σωρεία των προβλημάτων που πρέπει να λυθούν, αν πρόκειται να επιβιώσουμε ως Ελληνισμός και Ορθοδοξία στην Αμερική. Με τη διχόνοια, με τη διαίρεση και τη διάσπαση δεν επιτυγχάνουμε τίποτα. Πηγαίνουμε κατ' ευθεία προς την καταστροφή.
Επομένως, το μήνυμά μου είναι μήνυμα αγάπης και ενότητας. Με αυτά τα δυο θα προοδεύσουμε και με αυτά τα δυο η Εκκλησία μας θα εκπληρώσει τον σκοπό της.
Δ. Καστανάς: Σεβασμιώτατε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τον χρόνο που μας διαθέσατε.
Σεβασμιώτατος: Και εγώ σας ευχαριστώ γι' αυτή την ωραία συζήτηση.
[ NGTV - 22 Ιουλίου 1997 - Ώρα 21:10 ]
|