top
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΤΟΥ ΣΕΒ. ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΠΑΡΟΙΚΙΑΚΟΣ ΛΟΓΟΣ”
( 9 Φεβρουαρίου 1998 )
Ερώτηση 1:
Σεβασμιώτατε, από τον πρώτο καιρό της άφιξής σας εδώ έχει αρχίσει ένας πόλεμος από μία ομογενειακή εφημερίδα. Αυτή τη θέση της εφημερίδας ακολουθεί κι ένας αριθμός προσώπων ίσως γνωστών, ίσως επωνύμων. Θα μπορούσατε να πείτε ποιές είναι οι αιτίες αυτού του πολέμου;
(Απάντηση)
Είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς με ακρίβεια στην ερώτησή σας. Θα μπορούσε ίσως να υπογραμμισθεί, ότι η κριτική εναντίον της Ιεράς Αρχιεπισκοπής και της Εκκλησίας μας στην Αμερική εκ μέρους μιάς καθορισμένης ομογενειακής εφημερίδας άρχισε μέσα στον Απρίλιο του 1997. Πρόκειται για την ίδια εφημερίδα που για χρόνια ολόκληρα ασκούσε δριμεία κριτική εναντίο του σεπτού Προκατόχου μου Σεβ. πρώην Αμερικής κ. Ιακώβου.
Κατά τις πολλαχώς διασταυρωμένες πληροφορίες που έχει η Ιερά Αρχιεπισκοπή τη γραμμή της εφημερίδας αυτής ακολουθεί ενας ελάχιστος αριθμός προσώπων, όπως άλλωστε ετόνισε κατά την συνάντηση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου στην Κωνσταντινούπολη τον περασμένο Ιούλιο και ο μεγαλοεπιχειρηματίας κ. Ιωάννης Κατσιματίδης.
Γιατί τώρα η ομάδα των προσώπων αυτών έχει επιλέξει να ακολουθήσει τη γραμμή αυτή δεν είναι τελείως γνωστό, καθόσο η επιχειρηματολογία της δεν αντέχει σε μιά λογική εξέταση και βασίζεται περισσότερο σε ανεύθυνες διαδόσεις, μονομερείς εκτιμήσεις και σαθρές αναλύσεις. Θα μπορούσε ίσως κανείς να συμπεράνει περισσότερα, εάν εξέταζε τις διασυνδέσεις της ομάδας αυτής με ένα συγκεκριμένο κύκλο 3-4 προσώπων της Ν. Υόρκης, ο οποίος επιδίδεται μ' εξαιρετική δραστηριότητα στην αρθρογραφία και στην παροχή συνεντεύξεων...
Πρέπει πάντως να τονισθεί ότι τα πρόσωπα αυτά που μετριούνται στα δάκτυλα, δεν εκπροσωπούν σοβαρές οργανώσεις ή κοινότητες. Εκπροσωπούν μόνο τον εαυτό τους και τα ποικίλα και ποικιλόμορφα συμφέροντά τους. Αλλά και αριθμητικά να δούμε τα πράγματα, τι ποσοστό μπορεί να εκπροσωπεί η ομάδα αυτή μέσα σ' ένα ωκεανό 1,5-2 εκατομμυρίων ανθρώπων που αποτελούν την ομογένειά μας;
Ερώτηση 2:
Είναι γνωστό πως η Ομογένεια στο σύνολό της, έχει πάρει μιά θέση σ' αυτόν τον πόλεμο είτε με το ένα μέρος είτε με το άλλο.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα παιδιά μας να προσπαθούν να συγκεκριμενοποιήσουν τί ακριβώς συμβαίνει και αν θα πρέπει κι αυτά να πάρουν μιά θέση και ποιά; Ποιό αποτέλεσμα μπορεί να έχουν όλα αυτά πάνω στη νέα γενηά;
(Απάντηση)
Μου φαίνεται, ότι η απάντηση στην προηγούμενη ερώτησή σας αποτελεί απάντηση και σ' αυτήν την ερώτηση. Όπως διατυπώνετε πάντως την ερώτησή σας, μπορεί να δοθεί η εντύπωση, ότι στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα και με μιά ομογένεια διχασμένη. Μια τέτοια εκτίμηση θα αποτελούσε τραγικό λάθος! Επαναλαμβάνω, ότι οι κοινότητες και οι πιστοί μας δεν έχουν καμμία άμεση σχέση με την ομάδα των γνωστών πια σε όλους ταραχοποιών. Επομένως δεν βλέπω, πως η νέα γενηά των πιστών μας, που δεν ξέρει ούτε τα ελάχιστα αυτά πρόσωπα ούτε τα περίεργά τους σχέδια, επηρεάζεται ή μπορεί να επηρεασθεί από τις ανεύθυνες αντι-εκκλησιαστικές τους δραστηριότητες.
Ερώτηση 3:
Πριν από την επίσκεψη του Παναγιωτάτου Πατριάρχη μας κ. Βαρθολομαίου αλλά και μετά από την επίσκεψη, ορισμένα ΜΜΕ άφησαν αιχμές ότι ένας από τους λόγους της επίσκεψης -αν όχι ο κυριώτερος- ήταν η ενδυνάμωση της θέσης σας εδώ. Είναι αλήθεια αυτό;
(Απάντηση)
Η επίσκεψη του Προκαθήμενου της Ορθοδοξίας, της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου στην Αμερική δεν μπορεί με κανένα τρόπο να συσχετισθεί με το θέμα των δραστηριοτήτων της πιο πάνω αντι-εκκλησιαστικής ομάδας. Η επίσκεψη είχε προγραμματισθεί πριν από δυό χρόνια, πριν ακόμη την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου. Επομένως πρόκειται εδώ για δύο τελείως ξεχωριστά πράγματα.
Ερώτηση 4:
Τελευταία είδαν το φως της δημοσιότητας κάποιες ανακοινώσεις
-πληρωμένες φυσικά- της οργάνωσης GOAL (Greek Orthodox American Leaders) οι οποίες σαν κύριο στόχο έχουν να ενσπείρουν κάποιες αμφιβολίες στην Ομογένεια αναφορικά με το πρόσωπό σας και την διαχείριση της εκκλησιαστικής εξουσίας από εσάς. Έχετε να απαντήσετε κάτι πάνω σ' αυτό;
(Απάντηση)
Η Ιερά Αρχιεπισκοπή δεν γνωρίζει τίποτα επισήμως για την “οργάνωση” που φέρει τον τίτλο GOAL. Ο,τι γνωρίζει είναι από δημοσιογραφικές πηγές και μάλιστα της εφημερίδας “Πρωϊνής”, η οποία φαίνεται να έχει ερευνήσει εξονυχιστικά το όλο θέμα, αποκαλύπτοντας ότι “άνθρακες οι θησαυροί”.
Περίεργο πάντως είναι το γεγονός, ότι επικρατεί μια ανεξήγητη μυστικότητα γύρω απ' την σύνθεση και τους πραγματικούς σκοπούς της “οργάνωσης” αυτής. Και είναι περίεργο το φαινόμενο, διότι κάτι ανάλογο δεν συμβαίνει ποτέ στην περίπτωση ανοικτών και δημοκρατικών οργανώσεων που έχουν θέσει σαν στόχο τους την εξυπηρέτηση υψηλών και ευγενών σκοπών.
Ερώτηση 5:
Ο προκάτοχός σας πρώην Αμερικής κ. Ιάκωβος σε πρόσφατη συνέντευξή του προς την εφημερίδα “Εθνικός Κήρυξ” -Ιαν. 24/1998- μέσα από τις απαντήσεις του άφησε να περάσει προς την Ομογένεια το μήνυμα ότι η Εκκλησία της Αμερικής διέρχεται κάποια κρίση. Μάλιστα υποστήριξε πως και ο Πατριάρχης έχει λάβει αυτό το μήνυμα. Τι έχετε να πείτε γι' αυτά;
(Απάντηση)
Έχω υπ' όψη μου το κείμενο της συνέντευξης που παρεχώρησε ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος πρώην Αμερικής κ. Ιάκωβος στην ομογενειακή εφημερίδα που αναφέρατε. Δεν ξέρω όμως τι μήνυμα ή μηνύματα έλαβε ή λαμβάνει εκάστοτε ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Γνωρίζω μόνο, ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης κατά την επίσκεψή του στην Αμερική διαπίστωσε ιδίοις όμμασιν, ότι είναι τελείως ανύπαρκτη η “κρίση”, για την οποία διαβάζουμε κάθε τόσο σε μερίδα του Τύπου, ελλαδικού και ομογενειακού, που επιμένει να μας πείσει, ότι “συνταράσσεται” η Εκκλησία και η Ομογένεια της Αμερικής. Αν όντως υπήρχε η φημολογούμενη “κρίση”, τότε η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη δεν θα μπορούσε να σημειώσει την καταπληκτική επιτυχία που εσημείωσε. Νομίζω, ότι η επιτυχία της Πατριαρχικής αυτής επίσκεψης εξέπεμψε μήνυμα σαφέστατο προς κάθε κατεύθυνση. Μάλλον γι' αυτό το μήνυμα θα έπρεπε τώρα να γίνεται λόγος.
Ερώτηση 6:
Ο προκάτοχός σας στην ίδια συνέντευξη επιρρίπτει ευθύνες στον εαυτό του ότι δεν είχε φροντίσει να προετοιμάσει έναν αντάξιο διάδοχό του. Πιστεύετε πως αν ο κ. Ιάκωβος είχε φροντίσει να προετοιμάσει αυτόν τον αντάξιο διάδοχο θα μπορούσε και να τον επιβάλει στην Αρχιεπισκοπή της Αμερικής;
(Απάντηση)
Η εκλογή του Αρχιεπισκόπου Αμερικής αποτελεί αποκλειστική ευθύνη της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εφόσον η Ιερά Αρχιεπισκοπή είναι Επαρχία του Οικουμενικού Θρόνου. Οσο για την προετοιμασία επισκόπων-διαδόχων, θα έλεγα ότι αυτή είναι άγνωστη στην ορθόδοξη παράδοσή μας και θα αντέβαινε στους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία οι επίσκοποι εκλέγονται “εν αγίω πνεύματι”, δεν “προετοιμάζονται”. Η Εκκλησία είναι θείο καθίδρυμα, όχι σωματείο ή εταιρεία!
Ερώτηση 7:
Φημολογείται ότι η οργάνωση GOAL προετοιμάζει για τον Μάρτιο κάποιο συνέδριο, το οποίο μάλιστα ονομάζει και “Παναμερικανικό”. Θα γίνει στο Σικάγο και όπως λένε θα ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις για το μέλλον της Εκκλησίας της Αμερικής. Εάν αυτό το συνέδριο γίνει η Αρχιεπισκοπή προτίθεται να πάρει κάποια θέση;
(Απάντηση)
Η “οργάνωση” GOAL πού αυτόκλητα θέλει να ασχολείται με τα εκκλησιαστικά μας πράγματα, δεν έλαβε και δεν έχει την ευλογία της Εκκλησίας ούτε για την ίδρυσή της, ούτε για την υποτιθέμενη “εκκλησιαστική” της δράση. Σαν τέτοια μπορεί να χαρακτηρισθεί ως “παρεκκλησιαστική” ή και “αντι-εκκλησιαστική”. Και, ιστορικά, στον χώρο της Ορθόδοξης Εκκλησίας οι οργανώσεις αυτού του τύπου είναι όλες ανεξαίρετα προτεσταντικής εμπνεύσεως και διαρθρώσεως.
Από νομική άποψη (όχι ορθόδοξη εκκλησιαστική) η “οργάνωση” GOAL έχει βέβαια κάθε δικαίωμα να οργανώνει συνέδρια, τα οποία να λαβαίνουν αποφάσεις ή και να προβαίνουν σε ψηφίσματα. Το θέμα είναι πόσοι πιστοί μας μπορούν ν' αποδεχθούν τις αποφάσεις και ενέργειές της που ασφαλώς δεν οικοδομούν την ενότητα της Εκκλησίας τους.
Ερώτηση 8:
Γράφτηκε σε κάποια εφημερίδα ότι την περίοδο των εορτών η Αρχιεπισκοπή ενήργησε μεροληπτικά ως προς την διανομή ευχετηρίων αγγελιών προς τα ΜΜΕ. Μάλιστα αναφέρθηκε και η λέξη “φασισμός” για ορισμένους από τους στενούς συνεργάτες σας, χωρίς ποτέ κανείς να απαντήσει στην ύβρη αυτή. Τι έχετε να πείτε γι' αυτό;
(Απάντηση)
Δεν υπήρξε καμμία μεροληπτική ενέργεια εκ μέρους της Ιεράς Αρχιεπισκοπής στο θέμα των ευχετηρίων αγγελιών στα μέσα γενικής ενημέρωσης κατά την πρόσφατη περίοδο των εορτών. Για να υπάρξει μεροληπτικότητα πρέπει να είχε υπάρξει και κάποια σχετική ενέργεια της Ιεράς Αρχιεπισκοπής που δεν υπήρξε όμως. Θα έπρεπε μάλλον να ερωτηθούν οι ίδιες οι κοινότητες και οι ίδιοι οι ιερείς, γιατί προβαίνουν ή προέβηκαν σ' αυτή την επιλογή. Θα έχουν, φαντάζομαι, τους λόγους τους.
Η ίδια η Ιερά Αρχιεπισκοπή δεν προβαίνει πιά (από τον Δεκέμβρη του 1996) σε ευχετήριες αγγελίες σε κανένα μέσο γενικής ενημέρωσης, αλλά και δεν θεωρεί καθήκον της να ενθαρρύνει ή να αποθαρρύνει τις κοινότητες στην ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών. Δεν είναι ευθύνη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής να υποδεικνύει στις κοινότητες και στους ιερείς της την επιλογή της μιάς ή της άλλης εφημερίδας για διαφημίσεις και ευχετήριες αγγελίες.
Εάν τώρα ορισμένοι θεωρούν ως “φασιστική” ενέργεια την αποχή της Ιερας Αρχιεπισκοπής από την όλη αυτή υπόθεση, είναι αποκλειστικά δική τους εκτίμηση. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή πάντως θεωρεί σκόπιμο να μην υπάρχει καμμία ανάμιξή της στο όλο θέμα, αλλά και να μη κατασπαταλάται ο ιερός οβολός των πιστών μας σε διαφημίσεις και στερεότυπες δημόσιες ευχές στις εφημερίδες.
Ερώτηση 9:
Με αφορμή αυτό που είπατε κατά την επίσκεψή σας στην Φλώριδα για την γιορτή των Θεοφανείων “οι ιερείς να ξαναγίνουν ιερείς” έχετε μήπως κάποια συγκεκριμένη γνώμη ότι οι εδώ ιερείς εκτελούν πλημμελώς τα καθήκοντά τους;
(Απάντηση)
Δεν ξέρω, αν αυτοί είναι οι ακριβείς λόγοι μου. Αν όμως λέχθηκαν αυτοί ή κάποιοι παρεμφερείς λόγοι, λέχθηκαν σε συσχέτιση με τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Ιερά Αρχιεπισκοπή για τους ιεροσπουδαστές μας στη Θεολογική Σχολή της Βοστώνης.
Σκοπός της Ι. Αρχιεπισκοπής είναι να παράσχει κάθε υλική και άλλη δυνατότητα στους ιεροσπουδαστές μας, ωστε να μην υπάρχει ανάγκη να προσφεύγουν σε εργασιακές απασχολήσεις για να πληρώσουν τα δίδακτρά τους, ζημιώνοντας έτσι την επίδοσή τους στις θεολογικές σπουδές.
Είναι φυσικό η Ιερά Αχιεπισκοπή να θέλει να καταρτίζωνται οι ιερείς της όσο το δυνατό αρτιώτερα, ώστε αποφοιτώντας απ' τη Σχολή μας να μπορούν να επιδοθούν απερίσπαστα στα υψηλά ιερατικά τους καθήκοντα και να μην είναι υποχρεωμένοι να ξεπληρώνουν επί έτη τραπεζικά δάνεια που συνήψαν για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στη Θεολογική μας Σχολή. Μ' αυτό το πνεύμα πρέπει να νοηθούν οι λόγοι που αναφέρατε.
Ερώτηση 10:
Να ολοκληρώσουμε την συνομιλία μας με δυό-τρείς ερωτήσεις ακόμη σχετικά με την συνέντευξη του πρώην Αμερικής. “Ο Πατριάρχης πήρε το μήνυμα -λέει σε κάποιο σημείο- ότι η πλειοψηφία αγωνιά μην της λείψει η ενότητα μεταξύ τους και προς την Μητέρα Εκκλησία...”
Αν δεχτούμε ότι υπάρχει αυτή η αγωνία της πλειοψηφίας μήπως μπορείτε να πείτε από τί προέρχεται αυτή η αγωνία, ποιές είναι οι αιτίες της;
(Απάντηση)
Νομίζω, ότι απάντησα ήδη στην ερώτηση αυτή με όσα είπα προηγουμένως. Η μεγάλη πλειονότητα, η συντριπτική πλειονότητα, ολόκληρος ο λαός μας εκτός των ελαχίστων περιπτώσεων που προανέφερα και που δεν εκπροσωπούν ούτε το 1% του 1% των πιστών της Εκκλησίας μας, δεν δοκιμάζει τις αγωνίες για τις οποίες μιλάτε. Εάν αγωνία υπάρχει, υπάρχει μόνο στον συγκεκριμένο κύκλο που με ανεύθυνα σχόλια και δημοσιεύματα επιμένει να μας πείσει, ότι υπάρχει “αναστάτωση” και “κρίση”. Αλλη αγωνία δεν βλέπω.
Ερώτηση 11:
Δικαιολογείτε την βαθειά ανησυχία -όπως χαρακτηριστικά διατυπώνεται στην συνέντευξη- του προκατόχου σας για την Θεολογική Σχολή;
(Απάντηση)
Τα πράγματα στη Θεολογική Σχολή διευθετούνται το ένα μετά το άλλο. Υπάρχει ενθουσιασμός στο φοιτητικό σώμα για τον καινούργιο αναζωογονητικό άνεμο που άρχισε να πνέει στο σπουδαίο αυτό εκκλησιαστικό μας καθίδρυμα. Αρχισε επιτέλους η Σχολή να βγαίνει απ' την θεολογική και άλλη απομόνωσή της και ν' ανοίγει τις θύρες της προς την υπόλοιπη ελληνορθόδοξη πραγματικότητα ανά τον κόσμο. Η νέα αυτή κατάσταση δεν μπορεί παρά να αποβεί σε όφελος της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού στην Αμερική. Και βλέπω ήδη να υπόσχεται πολλά. Επομένως δεν ανησυχώ καθόλου. Αντιθέτως είμαι πολύ αισιόδοξος.
Ερώτηση 12:
“Έχω υποχρέωση να μην ανακόψω την έξοδο από το χάος” λέει σε κάποιο άλλο σημείο της συνέντευξης ο πρώην Αμερικής. Σεις δέχεσθε ότι η Εκκλησία της Αμερικής βρίσκεται αυτή την στιγμή σε κάποιο χάος; Αν ναι, ποιός ή ποιοί το έχουν δημιουργήσει;
(Απάντηση)
Κάθε μεταβατική περίοδος οδηγεί στη δημιουργία νέων καταστάσεων και πραγματικοτήτων που άλλοι μεν δέχονται, άλλοι όχι. Γενικά, η μεγάλη προσπάθεια της Ιεράς Αρχιεπισκοπής να βάλει μεγαλύτερη τάξη στη διοίκηση της Εκκλησίας, να επιτύχει μιά επιθυμητή οικονομική διαφάνεια, να συμβάλει στην αρτιώτερη εκπαίδευση των μελλοντικών κληρικών μας, να καταρτίσει ένα ομοιόμορφο σύστημα στην Ελληνική και Κατηχητική μας Εκπαίδευση κτλ. κτλ. αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Όλα αυτά θα τα χαρακτήριζα σαν ελπιδοφόρα βήματα, τα οποία θα οδηγήσουν -παρά τα παρεμβαλλόμενα διαρκώς εμπόδια- σε μιά αναζωογόνηση και λαμπρότερη παρουσία της Εκκλησίας μας στον αμερικανικό χώρο.
Ερώτηση 13:
“Τα γραπτά μένουν, τα οποία δεν έφτασε η στιγμή να φανερωθούν”. Μία άλλη φράση του πρώην Αμερικής η οποία μπορεί να εκληφθεί και ως απειλή. Σημαίνει αυτό ότι ίσως στο μέλλον ο κ. Ιάκωβος έχει κάτι σημαντικό να αποκαλύψει;
(Απάντηση)
Δεν γνωρίζω, τι ακριβώς έχει υπ' όψη του ο Αγιος πρώην Αμερικής και ποιά ακριβώς γραπτά εννοεί, για τα οποία “δεν έφτασε η στιγμή να φανερωθούν”. Θα έχουν μάλλον σχέση με το παρελθόν και την ιστορία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής. Εμείς τώρα έχουμε τα μάτια στραμμένα προς το μέλλον.
Ερώτηση 14:
Θέλω να πιστεύω πως όλο το κείμενο της συνέντευξης το μελετήσατε και οπωσδήποτε το αναλύσατε. Θα θέλατε να πάρετε μιά θέση σε όλα όσα ελέχθησαν γενικώς;
(Απάντηση)
Θα έλεγα, ότι το κείμενο της συνέντευξης του Αγίου πρώην Αμερικής πρέπει να αντιμετωπισθεί με πολλή χριστιανική κατανόηση και βαθειά αγάπη. Μόνο μια τέτοια αντιμετώπιση θα μπορούσε να συμβάλει στην γενικώτερη οικοδομή της ενότητας της Εκκλησίας μας στην Αμερική.
[ ALITHEIA-ΑΛΗΘΕΙΑ | www.alitheia.org/GA-SY3.HTM - 9 Φεβρουαρίου 1998 ]
|