top

Ακρόπολις - 9 Ιουλίου 1999

ΗΠΑ: Η νέα αναταραχή σε Εκκλησία-Ομογένεια

ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ, για να γίνει ένας Ρωμαιοκαθολικός Ορθόδοξος, δεν αναβαπτίζεται, αλλά αυτό συμβαίνει με χρίσμα. Την πρακτική αυτή ακολουθεί η Εκκλησία. Αντίθετα στο ΄Αγιο ΄Ορος γίνεται αναβαπτισμός, σύμφωνα με τον ΄Αγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, το πολύστροφο αυτό πνεύμα του νέου Ελληνισμού και μεγάλο διδάσκαλο του Γένους, που έθρεψε πνευματικά με τα συγγράμματά του τους υπόδουλους Ρωμηούς στην περίοδο της Τουρκοκρατίας. Το παραπάνω κείμενο καταφέρεται σφοδρά εναντίον του Αγίου με τον ισχυρισμό ότι διαστρέβλωσε την κανονική πράξη που ακολουθούσε επί αιώνες η Εκκλησία και συνιστά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο να ακυρώσει την πατριαρχική διάταξη του 1735, που δεν αναγνωρίζει το βάπτισμα των Ρωμαιοκαθολικών και συνιστά να επαναλαμβάνουν το μυστήριο οι Ρωμαιοκαθολικοί που προσέρχονται στην Ορθοδοξία.

Η ΑΝΑΤΑΡΑΧΗ έχει προσλάβει, όπως γίνεται αντιληπτό από το Διαδίκτυο, μεγάλες διαστάσεις, δεδομένου ότι Ορθόδοξος πρόεδρος τη Θεολογικής Επιτροπής είναι ο Μητροπολίτης Πιτσβούργου Μάξιμος, μέλος της Τοπικής Ι. Συνόδου της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, που θεωρείται ένας από τους διεκδικητές του αρχιεπισκοπικού θρόνου, από τον οποίο μεθοδεύεται η απομάκρυνση του Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνα με πρωταγωνιστή, όπως λέγεται, τον γνωστό π. Αλεξ Καρλούτσο, ισχυρό παράγοντα και επί του προκατόχου του, Αρχιεπισκόπου Ιακώβου, που επίσης τον είχε απομακρύνει, όπως πριν από λίγο καιρό ο κ. Σπυρίδων, Πολύς λόγος γίνεται τις τελευταίες ημέρες για τον Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας κ. Στυλιανό ως αντικαταστάτη του κ. Σπυρίδωνα. Δεν ξέρω πόσο αυτό αληθεύει δεδομένου ότι στο άμεσο παρελθόν είχαν δημιουργηθεί σοβαρά προβλήματα και στην ομογένεια και με τους διπλωματικούς εκπροσώπους της Ελλάδας στην Αυστραλία. Αλλοι θεολόγοι που μετείχαν στην Επιτροπή, που έβγαλε το παραπάνω ανακοινωθέν, είναι ο καθηγητής της Θεολογικής σχολής του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης π. Α. Καλύβας, καθώς και ο π. Ρόμπερτ Στεφανόπουλος, πατέρας του άλλοτε συμβούλου του προέδρου Κλίντον Τζωρτζ Στεφανόπουλου. Στο Διαδίκτυο το "θεολογικό κείμενο" χαρακτηρίζεται με πολύ βαριές εκφράσεις, όπως "θρησκευτικό ξεπούλημα", "θρησκευτική προδοσία" κλπ. Η αναταραχή επεκτείνεται και στην ομογένεια, γιατί η ορθόδοξη πίστη αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της.

Αξίζει εδώ, με τη βοήθεια του διαπρεπούς Ορθόδοξου θεολόγου π. Ιωάννη Ρωμανίδη, να σημειωθούν ορισμένα ουσιώδη σημεία για το βάπτισμα. Στην αρχαία Εκκλησία, τα Ευαγγέλια του Μάρκου, του Λουκά, του Ματθαίου, θεωρούνται κατηχητικά, για την κάθαρση της καρδιάς. Οι βαπτίσεις γίνονταν το Μεγάλο Σάββατο και στη συνέχεια εχρησιμοποιείτο το Ευαγγέλιο του Ιωάννη Θεολόγου ώστε να οδηγηθεί ο Χριστιανός από την κάθαρση στον φωτισμό και από τον φωτισμό στη θέωση. Τότε, κατά την Πεντηκοστή, ημέρα των Γενεθλίων της Εκκλησίας, γινόταν μέλος του Σώματος Χριστού, που είναι η Εκκλησία, στην κατάσταση του φωτισμού τουλάχιστον. Το Ορθόδοξο βάπτισμα, λοιπόν, ήταν θεραπευτικό, με τον φωτισμό της καρδιάς, όσων δεν είχαν θεραπευτεί. Φαίνεται ότι εν προκειμένω ακολουθήθηκε η επιπόλαιη και πρόχειρη αντίληψη του κεφαλαιώδους αυτού ζητήματος από τους Ρώσους και θεωρείται απολύτως βέβαιο ότι από τον μοναστικό χώρο θα υπάρξουν οξύτατες αντιδράσεις. Στο μεταξύ τόσο οι Αχέπανς όσο και η Νεολαία της Αρχιεπισκοπής Αμερικής επιφύλαξαν στον κ. Σπυρίδωνα θερμότατη υποδοχή και του εξέφρασαν τη συμπαράστασή τους μετά την κληρικολαϊκή της Νέας Υόρκης.

[ Ακρόπολις - 9 Ιουλίου 1999 ]