top
ΕΡΕΥΝΕΣ
The Greek Australian - 25 Μαρτίου 2000
Ενας απόδημος Ελληνισμός που διαλύεται
εκ των ένδον
Όταν το Πατριαρχείο "εκπαραθυρώνει" τον κ. Σπυρίδωνα για "ελληνοπρέπεια"
Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΤΡΙΒΩΝΙΑΝΟΥ
Στό κατώφλι του 21ου αιώνα, ο Ελληνισμός καλείται καί πάλι νά
προσφέρει στήν ανθρωπότητα τίς διαχρονικές και παγκόσμιες αξίες του. Η
ανάγκη αυτή επισημαίνεται διαρκώς από τόν "Δαυλό" αλλά καί από
σημαντικές προσωπικότητες, Έλληνες ή ξένους. Ανεξαρτήτως κινήτρων, ο ίδιος
ο πρόεδρος των ΗΠΑ κ. Μπίλ Κλίντον, στήν πρόσφατη επίσκεψή του στήν Αθήνα,
ομολόγησε: "Είμαστε όλοι Έλληνες". Πρίν λίγο καιρό ο αμερικανός
πρέσβης στήν Αθήνα, κ. Νίκολας Μπερνς, δήλωνε σέ συνέντευξή του στόν "Δαυλό"
ότι η Αμερική οφείλει την ύπαρξή της στόν ελληνισμό.
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε στή Θεσσαλονίκη τό παγκόσμιο συνέδριο του
Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ) γιά τίς προοπτικές καί τήν πορεία
του Ελληνισμού στή νέα χιλιετία. Τό συνέδριο χαρακτηρίσθηκε "φιέστα"
από τούς ίδιους τούς υπαλλήλους της ΓΓΑΕ σέ σχετική τους ανακοίνωση. (1)
1700 σύνεδροι αντάλλαξαν επαγγελματικές κάρτες, ήπιαν κοκτέιλς, πήραν μία
γεύση ελληνικής ανοργανωσιάς και προχειρότητας και απεχώρησαν χωρίς νά
καταλήξουν σέ συντονισμένες ενέργειες αναφορικά με τον σκοπό της συνάντησής
τους: Ο Ελληνισμός δεν γνωρίζει τι θέλει.
Η απόδημη νεολαία απογοητεύθηκε. Η πλειοψηφία τους φιλοξενήθηκε χιλιόμετρα
μακριά από τόν τόπο του συνεδρίου, στή Χαλκιδική! Αποκλείσθηκε από τό γεύμα-"πάρτυ"
του Υπουργού Εξωτερικών κ. Γ. Παπανδρέου. Όσοι συμμετείχαν μέ πρόθεση να
συμβάλλουν στην προώθηση του Ελληνισμού απογοητεύθηκαν κι αυτοί. Οι επιστήμονες
πού εκλήθησαν για τόν ίδιο σκοπό δέν προέρχονταν από τίς κοινωνικές ή ανθρωπιστικές
επιστήμες, αλλά από άλλους επιστημονικούς κλάδους. Διαπρεπείς επιστήμονες
καταξιωμένοι διεθνώς δέν εκλήθησαν! Ψηφοθηρίες λοιπόν, προεκλογικές υποσχέσεις,
"ξύλινη γλώσσα", "κλίκες", "κοκτέιλ πάρτυ γνωριμιών",
παρέλαση πολιτικών καί σπατάλη δημοσίου χρήματος εν ("επιβεβλημένη
δαπάνη") ονόματι του Ελληνισμού.
Οι εκπρόσωποι των Ομογενών μας που συμμετείχαν στό συνέδριο δέν εκπροσωπούσαν
-δια στόματος της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής γιά θέματα Ελληνισμού-
παρά μόνον τό 5 μέ 7% των αποδήμων! (2) Η δέ προαναφερόμενη επιτροπή ουδέποτε
παρουσίασε απολογισμό του έργου της στό Κοινοβούλιο (3)!
Ποιοι λοιπόν είναι αυτοί πού πολεμούν τις αξίες του Ελληνισμού; Ας μήν
αναζητούμε τούς "εχθρούς" πάντοτε έξωθεν. Ίσως νά προέρχονται
από τά ίδια τά σπλάχνα του, θεσμοθετημένους δηλαδή φορείς, πού εξ ορισμού
θά έπρεπε νά στηρίζουν καί νά προωθούν τόν Ελληνισμό.
Ο "Δαυλός", συνεπής στήν πορεία του, διηνήργησε εκτεταμένη
έρευνα σε Ελλάδα καί εξωτερικό γιά τό θέμα αυτό καί σέ συνέχειες θα καταγράψει
καί θά αποκαλύψει στοιχεία, με συνεντεύξεις και γεγονότα που ρίχνουν φως
στούς πραγματικούς ενόχους.
Η ΕΛΛΗΝΟΠΡΕΠΕΙΑ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΤΙΜΩΡΕΙΤΑΙ
Α. Ο ρόλος της Εκκλησίας στον Απόδημο Ελληνισμό (ΗΠΑ)
Γιατί τιμωρήθηκε από το Φανάρι με "παραίτηση" από την Αρχιεπισκοπή ο κ. Σπυρίδων;
Αναπάντητο έμεινε τό -βασανιστικό γιά την πλειοψηφία της Ομογένειας- ερώτημα, μέ αποδέκτη τόν ίδιο τόν Πατριάρχη "γιατί εκπαραθυρώθηκε"
καί δέν στηρίχθηκε από τό Πατριαρχείο ο νόμιμος Αρχιεπίσκοπος κ. Σπυρίδωνας.
Ο κ. Σπυρίδωνας αποτέλεσε επιλογή της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου αλλά
καί του ιδίου του κ. Βαρθολομαίου.
Σύμφωνα μέ ασφαλείς πληροφορίες ο κ. Σπυρίδωνας "εκπαραθυρώθηκε"
για τήν "Ελληνοπρέπεια" του καί γιά τίς κινήσεις του στό θέμα
της Παιδείας των αποδήμων. Είναι γνωστό σέ ευρείς κύκλους της Ομογένειας
ότι ο κ. Σπυρίδωνας όταν εδέχετο φιλικά προσκείμενους στην ιδεολογία του
επισκέπτες στό γραφείο του έκλεινε τήν πόρτα, έβγαζε τά ράσα καί έλεγε
χαρακτηριστικά: "Ας ομιλήσουμε περί Ελληνισμού".
Αναφέρουμε επίσης ότι σέ ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά μέ τό εάν θα
έπρεπε η εκκλησία της Αμερικής νά απαλλαγεί από τόν προσδιορισμό "Ελληνική",
η απάντηση του τότε Αρχιεπισκόπου ήταν: "Αν η Ορθοδοξία χάσει τήν
ελληνικότητά της τότε θά έχει χάσει τό μισό θησαυρό της".
Ο κ. Σπυρίδωνας, όταν είχε συμπληρωθεί ένα έτος από τήν εν ψυχρώ δολοφονία
των Ελληνοκυπρίων στην Πράσινη γραμμή ήθελε νά τελέσει μνημόσυνο. Ο Πατριάρχης
όμως του τό απαγόρεψε. Μετά από πιέσεις της γνωστής Ομογενειακής εφημερίδας
"Εθνικός Κήρυκας" η οποία υποστήριζε τόν Σπυρίδωνα αλλά καί τίς
διαμαρτυρίες Ομογενών τό μνημόσυνο ετελέσθη "κακήν κακώς".
Σύμφωνα μέ ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες τό Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας
άσκησε πίεση στό Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ να πιέσει...τό Πατριαρχείο
νά σταματήσει η εκκλησία της Αμερικής καί κατ' επέκταση η Ομογένεια τήν
ανάμειξή της στά εθνικά θέματα στά οποία πρωτοστατούσε ο Σπυρίδωνας. Εμμέσως,
μας επιβεβαίωσε τήν πληροφορία Μητροπολίτης μεγάλης πόλης των ΗΠΑ, λέγοντας
ότι "ολες οι φασαρίες μέ τά εθνικά θέματα εδώ στην Αμερική δημιουργούν
προβλήματα στό Φανάρι".
Επιπλέον, ο τέως αρχιεπίσκοπος έπεσε θύμα της προσπάθειας γιά τή "σαλαμοποίηση"
της Αρχιεπισκοπής Βορείου καί Νοτίου Αμερικής καθώς καί του κατακερματισμού
της Αρχιεπισκοπής των ΗΠΑ σέ πέντε μητροπόλεις γιά νά ικανοποιηθούν οι
φιλοδοξίες συγκεκριμένων Ιεραρχών.
Ο ίδιος ο κ. Σπυρίδωνας όταν παραιτήθηκε εξομολογήθηκε σέ στενό του
φίλο: "Γιά ποιά εκκλησία έδωσα τόσα χρόνια από τή ζωή μου;"
B. Η ιστορία του εκκλησιαστικού κατεστημένου επαναλαμβάνεται γιά μία ακόμη φορά
Ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Σπυρίδωνας, μετά τήν αναγκαστική παραίτησή
του από τό αξίωμα του Αρχιεπισκόπου Αμερικής καί τήν απόφασή του της Ιεράς
Συνόδου καί τού ιδίου του Οικουμενικού Πατριάρχη νά τόν μεταθέσει στήν
Ιερά Μητρόπολη Χαλδίας, επέλεξε νά παρακολουθήσει σιωπηλά τίς εξελίξεις
στήν Αρχιεπισκοπή Αμερικής. Απέστειλε δε επιστολή πρός τόν Πατριάρχη στίς
19 Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους στήν οποία ανακοίνωνε τήν απόφασή του
"νά αποσυρθεί παντελώς της ενεργού εκκλησιαστικής διακονίας".(4) Μέ άλλα λόγια, ο κ. Σπυρίδωνας διατηρεί μέν τό εκκλησιαστικό αξίωμα του
Μητροπολίτη Χαλδίας αλλά αρνείται τήν ανάληψη οιουδήποτε άλλου εκκλησιαστικού
καθήκοντος.
Είναι χαρακτηριστικές οι κατά καιρούς δηλώσεις Ομογενειακών παραγόντων
γιά τόν κ. Σπυρίδωνα, τα οποία επαληθεύουν τα προαναφερόμενα με τόν καλύτερο
τρόπο:
-
Στό ίδιο πνεύμα ευθυγραμμίζεται καί η δήλωση του προέδρου του Εθνικού
Συμβουλίου κ. Θ. Σπυρόπουλο σέ ομογενειακό μέσο: "Τί
εποίησεν ο άνθρωπος καί ζητούν τήν απομάκρυνση του; Πώς είναι δυνατόν καί
μέ ποιό θάρρος και θράσος μπορώ νά πω, μερικοί ελάχιστοι θά έλεγα, αμφισβητούν
την παρουσία του κ. Σπυρίδωνα, αφού -κι αυτό είναι τό σημαντικό- αυτά τά
άτομα στό παρελθόν είχαν διαπιστώσει πάρα πολλές ατασθαλίες, σέ όλες τίς
παραμέτρους της εκκλησιαστικής ζωής καί όχι μόνον δέν απαίτησαν την απομάκρυνση
του Αρχιεπισκόπου, αλλά ούτε καν όρθωσαν τό ανάστημά τους. Δέν είναι περίεργο
πού όλοι όσοι ζήτησαν τόν 'αποκεφαλισμό' του Σπυρίδωνα έχουν σύνδεση μέ
άλλα πρόσωπα πού στό παρελθόν -δέ θέλω νά αναφερθώ σέ παραδείγματα- μέ
τή στάση τους προκαλούσαν τόν Ελληνισμό;"
ΦΙΛΟΤΟΥΡΚΙΣΜΟΣ ΕΝΔΕΔΥΜΕΝΟΣ ΜΕ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΑΝΔΥΑ
"Φανερά ενοχλημένη καί πικραμένη είναι
η Ομογένεια γιά τήν παραίτηση πού υποχρεώθηκε από τό Φανάρι να υποβάλλει
ο κ. Σπυρίδωνας." επισημαίνει ο εκδότης της Ομογενειακής
εφημερίδας "Παροικιακός Λόγος" κ. Δημήτρης Πνευματικάτος. "Ο
Πατριάρχης Βαρθολομαίος ο οποίος φέρει καί ακέραια τήν ευθύνη γιά τήν τραγωδία
πού δημιουργήθηκε στήν εκκλησία της Αμερικής ας ετοιμασθεί νά θερίσει θύελλες....
Η φιλοτουρκική πολιτική ενδεδυμένη μέ βυζαντινό μανδύα καί φαναριώτικο
τρόπο πού ακολουθεί τό Φανάρι σέ βάρος των εθνικών μας συμφερόντων, η υποχώρηση
του Πατριάρχη πρός τά οικονομικά συμφέροντα καί η αδιαφορία του γιά τό
μέλλον των Ομογενών, έπληξε ανεπανόρθωτα τήν αξιοπιστία των λόγων καί των
πράξεων του κ. Βαρθολομαίου."
Ο κ. Πνευματικάτος καταλήγει: "Τό
βάρος νά ηγείται της ελληνικής ιστορίας, της παράδοσης καί των κρυφών ονείρων
του Ελληνισμού είναι ασήκωτο γιά τούς ώμους του. Δυστυχώς ο κ. Βαρθολομαίος
καί οι περί αυτόν Σύνοδος επέλεξαν να περνάνε αυτοί καλά και ας πάει τό
παλιάμπελο πού λέγεται Ελλάς. Όμως οι Ελληνες ενωμένοι όσο ποτέ άλλοτε
-γνωστό πώς πάντα ενωνόμαστε στόν κίνδυνο- ετοιμάζονται να αποκρούσουν
τό μεθοδευμένο από μερίδα ανθελλήνων πραξικόπημα πού επεβλήθηκε δια μέσου
του Φαναρίου στήν Ομογένεια της Αμερικής."
Είναι σημαντικό όμως νά καταγράψουμε καί τίς απόψεις λιγότερο
γνωστών Ομογενειακών παραγόντων οι οποίοι εκφράζουν μεγάλη μερίδα συμπατριωτών
μας καί οι οποίοι μέ τίς δικές τους μαρτυρίες καταλήγουν στά ίδια συμπεράσματα:
-
Ο Γενικός Γραμματέας της Αγίας Τριάδας Σικάγου κ. Ευάγγελος Τσιριγωτάκης
σέ ανακοίνωση της Κοινότητας υποστήριζε: "Τά μέλη μας είναι ενθουσιασμένα
πού ο Αρχιεπίσκοπος έχει στίς προτεραιότητές του τήν Ελληνική Παιδεία και
τή διατήρησή της. Σέ όλους μας αρχίζει νά κλονίζεται η εμπιστοσύνη γιά
τή δικαιοδοσία του Πατριαρχείου".
-
Ο πρόεδρος του Συλλόγου "Νέο κύμα Μεσσηνίας" (375 ενεργά
μέλη) κ. Παύλος Κατσαμπάνης σέ σχετική ανακοίνωση επεσήμανε: "Η μικρή
ομάδα πού σήμερα τάσσεται εναντίον του κ. Σπυρίδωνα, εθνικά ήταν καί ειναι
απούσα από όλες τίς ελληνικές κινητοποιήσεις γιά τήν υποστήριξη των εθνικών
δικαίων μας. Η Ομογένεια αγρυπνά καί ο κ. Βαρθολομαίος καί η σημερινή Ιερά
Σύνοδος , αν ενδώσουν στίς πιέσεις, θά είναι υπεύθυνοι πού ο Ελληνισμός
της Αμερικανικής Ομογένειας καί όχι μόνο, θα τραυματισθεί καί θά χάσει
τήν εμπιστοσύνη του στίς αποφάσεις του Πατριαρχείου".
Η "ροζ" δημοσιογραφική επίθεση
Τα τρία τελευταία χρόνια παρακολουθήσαμε σε ελληνικά και ομογενειακά
έντυπα δημοσιεύματα "ροζ περιεχομένου" εις βάρος του τέως Αρχιεπισκόπου
κ. Σπυρίδωνα. Τά δημοσιεύματα αυτά είχαν τίς "ευλογίες" του Φαναριού
αφού καλλιεργήθησαν υπό τήν ανοχή του.
Άλλωστε είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις απομάκρυνσης ιερωμένων από τήν
Εκκλησία γιά λόγους πού αφορούν "ροζ σκάνδαλα". Οι σχετικές φήμες
πού αφορούσαν στόν Αρχιεπίσκοπο Σπυρίδωνα ελέγχθησαν ποτέ;
Ο κ. Λεωνίδας Μαρινάκος, άρχοντας του Πατριαρχείου, είναι εκ των ιδρυτών
του OCL (Orthodox Christian Laity-Ορθόδοξοι Λαϊκοί Χριστιανοί), ο οποίος
μόλις διαπίστωσε πώς τό OCL ξέφυγε από τούς αρχικούς σκοπούς γιά τούς οποίους
ιδρύθηκε έχει διαχωρίσει τή θέση του, (: ξεκίνησαν μέ τόν σκοπό να φέρουν
πιστούς στην Ορθοδοξία καί ειδικότερα τούς Έλληνες πού έκαναν μικτούς γάμους.
Στό δρόμο "στράβωσε" τό κλίμα και θέλησαν νά αφαιρέσουν την ελληνική
γλώσσα από τίς ελληνικές εκκλησίες μέ τή δικαιολογία ότι δέν αποτελεί γλώσσα
επικοινωνίας των νέων! Η OCL πρωτοστάστησε στήν απομάκρυνση του Σπυρίδωνα)
αναφέρει σχετικά σέ Ομογενειακό έντυπο: "Η
όλη υπόθεση νομίζω άρχισε τό 1997, όταν ένας σίφουνας από εικασίες και
υποθέσεις έμειναν αναπάντητες από τήν Αρχιεπισκοπή. Άλλωστε ήταν τόσο φαιδρές
πού δέν χρειαζόταν απάντηση. Γελοίες καί ανεπίτρεπτες καταστάσεις! Γιά
μένα από την μέχρι τώρα πορεία του κ. Σπυρίδωνα στήν Αρχιεπισκοπή, έχω
σχηματίσει την εικόνα πώς προωθεί τήν Ελληνικότητά μας καί αυτό τό γεγονός
δέν τούς αρέσει και τό πολεμάνε. Φωνάζουν καί λένε πώς είναι Αμερικανοί!
Τί θα πει πώς είμαστε Αμερικανοί; Αν απορρίψουμε τήν ελληνικότητά μας,
τίς ρίζες μας, τί θα βάλουμε στή θέση τους; Ναι, είμαστε Αμερικανοί, αλλά
η ζωή μας καθορίζεται από τίς ρίζες μας καί από τίς αιώνιες αλήθειες της
πίστεως μας".
Αναφορικά μέ τη φήμη πού ήθελε ομάδα Ομογενών νά αποστέλλει μεγάλα
χρηματικά ποσά στό Πατριαρχείο μέ αντίκρυσμα τήν απομάκρυνση του Σπυρίδωνα,
ο κ. Μαρινάκος ήταν καταπέλτης: "Είναι
λυπηρό από Ορθόδοξους πού κόπτονται γιά ηθική νά προσπαθούν, αν είναι αλήθεια,
νά εξαγοράσουν τόν Πατριάρχη. Θεωρώ πώς όλη αυτή τή σκευωρία τήν έχουν
ξεκινήσει άνθρωποι του πρώην Αρχιεπισκόπου κ. Ιακώβου. Όλοι αυτοί αφού
διαπίστωσαν πώς δέν μπορούν πλέον νά 'αλωνίζουν' καί νά εξυπηρετούν διάφορα
συμφέροντα κάνοντας χρήση τή σχέση τους μέ τήν Αρχιεπισκοπή του κήρυξαν
τόν πόλεμο".
ΤΑ ΠΑΛΑΙΑ ΑΛΛΑ ΠΑΝΤΟΤΕ ΕΠΙΚΑΙΡΑ
Ο εκδότης της Ομογενειακής εφημερίδος κ. Δ. Πνευματικάτος συνοψίζει:
"Τό θέμα τού κ. Σπυρίδωνα έφερε στήν επιφάνεια τα εξής θέματα:
-
Σκέψεις για τη χρησιμότητα παραμονής του
Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολη
-
Τό ρόλο πού μπορεί να διαδραματίσει σε
ένα τόπο στενό και στενά επιτηρούμενο, άρα εξηρτημένο.
-
Απορίες γιά τήν ορθότητα πράξεων καί αποφάσεων
του Φαναρίου.
-
Παραλληλισμό βίου του σημερινού προκαθήμενου
μέ τούς προηγούμενους Πατριάρχες.
-
Ασάφεια στίς θέσεις καί σκοπούς πού εξυπηρετεί.
-
Εκτιμήσεις ότι τό Φανάρι αφέθηκε ή αφήνεται
νά παρασύρεται από μικροσυναλλαγές καί μικρο-παρασυναγωγές καί τό χειρότερο
ότι θυσιάζει τόν Ελληνισμό της Αμερικής, προβάλλοντας σκέτη Ορθοδοξία -στήν
Ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής- γιά κατευνασμό της Τουρκίας".
"Βέβαια" καταλήγει ο κ. Πνευματικάτος, "τή βασική ευθύνη γιά όλα όσα γράφονται, ακούγονται ή λέγονται τή
φέρει τό ίδιο τό Πατριαρχείο, διότι δέν φρόντισε να παραμείνει ακλόνητο
στίς πεποιθήσεις καί αποφάσεις του καί επί πλέον έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον,
ίσως μεγαλύτερο από ότι θά έπρεπε, γιά διευρυμένες γήϊνες εξουσίες, συμποσούμενες
μέ οικονομικά οφέλη".
Ας δούμε όμως συνοπτικά την εξέλιξη της υποθέσεως του κ.
Σπυρίδωνα, μέ τή βοήθεια που μας παρείσχε μέ τό αρχείο της τό οποίο έθεσε
στή διάθεση του "Δαυλού" η εφημερίδα "Παροικιακός Λόγος":
Πρίν τρία χρόνια η Ομογένεια στην πλειοψηφία της τόν υποδέχθηκε ως λυτρωτή
και αναμορφωτή της λιμνάζουσας, ανθελληνικής και πρός τόν Προτεσταντισμό
βαίνουσας εκκλησίας της Αμερικής.
Μετά από σύντομο διάστημα καί αφού ελάχιστοι του πρώην Αρχιεπισκόπου
κ. Ιακώβου "προκαθήμενοι", διεπίστωσαν πώς ο Σπυρίδων δέν ενέδωσε
στίς πιέσεις τους, εξαπέλυσαν αισχρή λασπολογία εναντίον του, επιρρίπτοντας
του κάθε λογής κατηγορία. Η αλήθεια όμως είναι ότι ο Σπυρίδων προσπάθησε
χωρίς τή βοήθεια κανενός νά κτίσει πάνω στα 'γιαπιά' των προκαθημένων του:
-
Ξεκίνησε αγώνα γιά τή διάσωση της Ελληνικής γλώσσας
-
Απεμάκρυνε όλους αυτούς πού μέ τίς ενέργειές τους είχαν απομονώσει τήν Ομογένεια από τά κοινά της Αρχιεπισκοπής
-
Ενεργοποιήθηκε στά εθνικά μας θέματα
-
Ανέλαβε πρωτοβουλίες γιά τήν ένωση όλων των Ομογενιακών παραγόντων
-
Ζήτησε ανδροπρέπεια από όλους τούς κληρικούς
-
Ήρθε σέ επαφή μέ τό λαό
-
Αγωνίστηκε νά επαναφέρει τήν Ορθοδοξία στίς ρίζες της
-
Προσπάθησε νά αναβαθμίσει τη Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, ώστε οι απόφοιτοί της νά έχουν πληρέστερη Ελληνοχριστιανική Παιδεία.
Αυτά λοιπόν είναι τα "έργα καί οι ημέραι" του Σπυρίδωνα πού
ενόχλησαν συγκεκριμένη ομάδα η οποία καί έχανε τόν έλεγχο της Αρχιεπισκοπής
της Αμερικής.
Όμως δυστυχώς η ιστορία δέν σταματά εδώ: Η συκοφαντία του κ. Σπυρίδωνα
καί η επακόλουθη αβασάνιστη αποδοχή της παραιτήσεως από τό Φανάρι συνοδεύθηκε
από τρεις παροχές:
Κι όπως, μας επεσήμανε γνώστης της καταστάσεως ως πρός τήν τρίτη παροχή,
θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν η ασταθής καί απρόβλεπτη Τουρκική πολιτική απέναντι
στό Φανάρι καί τούς διωγμούς πού έχει υποστεί τό ελληνικό στοιχείο της
Κωνσταντινουπόλεως από τό Τουρκικό καθεστώς. Είναι φανερό, κατά συνέπεια,
ότι είναι εντελώς απραγματοποίητη η τρίτη παροχή χωρίς ανταποδοτικό τέλος
του Πατριαρχείου προς τίς Τουρκικές αρχές.
Δηλωτικό της προοπτικής της σημερινής Αρχιεπισκοπής των ΗΠΑ είναι τό γεγονός
ότι "τό δεξί χέρι" του νυν Αρχιεπισκόπου είναι ο άνθρωπος πού
επέμενε: "Νά φύγει ο Σπυρίδωνας έστω και αν χρειασθεί νά κάψουμε την
εκκλησία".
Άλλωστε τυχαία είναι η πεισματική άρνηση της Αρχιεπισκοπής Αμερικής
να αρνείται τήν αποστολή 80 διδασκάλων από τό Υπουργείο Παιδείας-Θρησκευμάτων
γιά τά σχολεία της;
__________
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
(1) Χαρακτηριστική είναι η κριτική πού ασκεί η ανακοίνωση των υπαλλήλων
της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού σέ ανακοίνωσή της αναφερόμενη
στήν τρίτη παγκόσμια συνέλευση του ΣΑΕ:
"Μία εκδήλωση εντυπωσιασμού γιά εσωτερική κατανάλωση μέ κόστος
δυσανάλογο πρός τίς σημερινές, οικονομικές δυσκολίες της χώρας μας, μέ
οργανωτικές και ουσιαστικές αδυναμίες, οι οποίες υποβαθμίζουν τήν ποιότητα
της εργασίας μας, υποτιμούν τόν Απόδημο Έλληνα καί καθιστούν άνευ ουσίας
καί αποτελέσματος τήν κορυφαία διαδικασία του θεσμού του ΣΑΕ".
(2) Σύμφωνα μέ τό μέλος της Διακομματικής Επιτροπής γιά τούς αποδήμους,
βουλευτή κ. Στ. Παναγιώτου, οι Έλληνες της Διασποράς πού είναι οργανωμένοι
σέ συλλόγους, ομοσπονδίες, κοινότητες κλπ, ανέρχονται στό ποσοστό του 5-7%
των Ομογενών!
(3) Πρίν από τήν ίδρυση του ΣΑΕ στό Ελληνικό Κοινοβούλιο υπήρχε άτυπα
μία μικρή Διακομματική επιτροπή βουλευτών πού απησχολείτο μέ θέματα Απόδημου
Ελληνισμού. Μέ τή δημιουργία του ΣΑΕ η Επιτροπή αυτή έγινε μόνιμη καί διαρκής
αποκτώντας ειδικό προϋπολογισμό λειτουργίας. Η Διακομματική Επιτροπή αποτελείται
από 30 βουλευτές τό οποίο εκπροσωπείται από 5μελές προεδρείο.
Ερώτημα: Τί συγκεκριμένο έργο έχουν νά επιδείξουν ως ουσιαστικό
έργο καί γιατί επί 4 έτη τώρα δέν έχουν ουδέποτε καταθέσει στή Βουλή αναφορά
του έργου αυτού;
(4) ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ
Τό πλήρες κείμενο της επιστολής του κ. Σπυρίδωνα πρός τόν Οικουμενικό Πατριάρχη
κ. Βαρθολομαίο έχει ως εξής:
"Παναγιώτατε Δέσποτα,
Έλαβον ασφαλώς τό από της 19ης τηλεαντιγράφημα της Υμετέρας Παναγιότητος,
δι' ου Αυτή γνωρίζει μοι τήν υπό της Μητρός Εκκλησίας εκλογήν μου εις Μητροπολίτην
Χαλδίας.
Υποβάλλω θερμάς τη Μητρί Εκκλησία ευχαριστίας επί τη νέα στοργική ταύτη
χειρονομία και κλήσει.
Δυστυχώς εις τήν κλήσην ταύτην, ως ήδη εγνώρισα
τη Μητρί Εκκλησία κατά τήν τελευταίαν εις Φανάριον επίσκεψίν μου, αδυνατώ
δι' όσα αήθως συνέβησαν ιν' ανταποκριθώ, αποφασίσας όπως επί τό γε νυν
αποσυρθώ παντελώς της ενεργού εκκλησιαστικής διακονίας.
Ταύτα ευλαβώς υποβάλλων τη Μητρί Εκκλησία, διατελώ, εν Πεννσυλβανία τη 19η
Σεπτεμβρίου 1999,
μετά βαθυτάτου σεβασμού,
Ο εν επισκόποις ελάχιστος, Σπυρίδων".
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΡΙΒΩΝΙΑΝΟΣ
(Αναδημοσίευση από το περιοδικό "ΔΑΥΛΟΣ")
[ Ομογενειακά | Έρευνες | www.omogeneiaka.net/Ereunes-13.htm - 25 Μαρτίου 2000 ]
|