top

ΚΑΛΑΜΙ - 11 Μαΐου 2005

'Aρχισαν τα όργανα (και στις ΗΠΑ)...

Η OCL (πρώην GOAL) ανοιχτά κατά Δημήτριου και Πατριαρχείου

Οι ίδιοι που "έφαγαν" -μαζί με τον π. Καρλούτσο- τον Σπυρίδωνα, κάνουν επίθεση τώρα στον Δημήτριο και στον Βαρθολομαίο, με αφορμή το Καταστατικό, που ουσιαστικά καταργεί τους λαϊκούς και δίνει "εξουσία" στους κληρικούς... Απειλούν με αποκαλύψεις γιά τις "βρώμικες" συναλλαγές με τον οικουμ. Πατριάρχη, την εποχή που γινόταν ο πόλεμος κατά του Σπυρίδωνα... Οι δικαστικές τους διαμάχες με την "Ελληνική" Αρχιεπισκοπή Αμερικής... Στόχος τους η ανακήρυξη ανεξάρτητης, αυτοκέφαλης Εκκλησίας στην Αμερική... Οι επαφές τους με την "Ορθόδοξη Εκκλησία Αμερικής".

M' επιστολή του, που στάλθηκε στις 29 Απριλίου 2005 στα μέλη του Αρχιεπισκοπικού Συμβούλιου, ο Δρ. Τζον Κόλλις, στέλεχος της Αρχιεπισκοπής γιά χρόνια, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αρχιεπισκοπικού Συμβούλιου, από τους ιδρυτές της GOAL (Greek Orthodox American Leaders), της οργάνωσης που "παραίτησε" -με την βοήθεια του π. Καρλούτσου, τοποτηρητή των συμφερόντων Βαρθλομαίου στις ΗΠΑ- τον πρ. αρχιεπίσκοπο Σπυρίδωνα (1999) και μετά διαλύθηκε, κάνει αυστηρή κριτική στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής κι επισημαίνει προβλήματα κάθε μορφής. H τότε GOAL ήταν παρακλάδι της OCL (Orthodox Christian Laity-Oρθόδοξοι Χριστιανοί Λαϊκοί), στελέχη της οποίας βρίσκονται στα Δικαστήρια με την Αρχιεπισκοπή, από τον Φεβρουάριο 2004, γιά το ζήτημα της τροποποίησης του Καταστατικού Χάρτη, που έγινε μονομερώς από το οικουμ. Πατριαρχείο, χωρίς να εγκριθεί από την Κληρικολαϊκή Συνέλευση (αρ. δικ. υπόθεσης: 101678/04, Supreme Court of the State of New York, County of New York).
Εκτιμάται, σε συνδυασμό με τις νομικές εμπλοκές και τις περιπτώσεις αυθαιρεσίας, όπως στην κοινότητα Κορόνας, ότι αρχίζει μιά νέα περίοδος κρίσης στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Στην επιστολή, προς τα μέλη του Αρχιεπισκοπικού Συμβούλιου, ο Δρ. Κόλλις, αναφέρει:
«'Οπως εσείς, έτσι κι εγώ, υπηρετώ ως μέλος στο Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο. Είμαι μέλος του Συμβουλίου γιά περισσότερα από 20 χρόνια και τώρα υπηρετώ (και) στην Εκτελεστική Επιτροπή του. Η παρούσα κατάσταση στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής, δημιουργεί αιτία ανησυχίας.
Η Αρχιεπισκοπή μας αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα. Ευτυχώς, κανένα από αυτά δεν είναι δογματικού χαραχτήρα, αλλά είναι διοικητικού και δυστυχώς δεν γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες για την επίλυσή τους.
Μερικά από αυτά τα προβλήματα είναι:
ΗΓΕΣΙΑ: Οι λειτουργικές, πολιτικές και κοινωνικές ανάγκες που τίθενται ενώπιον του Αρχιεπισκόπου του αφήνουν λιγότερο χρόνο για τα διοικητικά. Επισημαίνει μάλιστα ότι συγκεκριμένα τμήματα της Αρχιεπισκοπής αψηφούν τις απόψεις του Δημητρίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ: Το έλλειμμα της Αρχιεπισκοπής ανέρχεται στα 10 εκατομμύρια δολάρια. Ο προϋπολογισμός παραγνωρίζεται. Από την ενθρόνιση του Δημητρίου η Αρχιεπισκοπή έχει ξεδιάντροπα επιβαρυνθεί με έλλειμμα.
ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ: Το Καταστατικό κι οι Ομοιόμορφοι Κανονισμοί έχουν αλλάξει. Τώρα το νομοθετικό έλεγχο της Αρχιεπισκοπής κατέχουν οι Επίσκοποι, ενώ οι Λαϊκοί μόνο συμβουλευτικό ρόλο. Οι Επίσκοποι έχουν αυξημένες ευθύνες κι εκ τούτου αυξημένες ανάγκες οικονομικής υποστήριξης.
NOMIKEΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ: Οι οικονομικές μας υποχρεώσεις στη διευθέτηση νομικών υποθέσεων, όπως σεξουαλικές παρεκτροπές, έχουν αυξηθεί.
ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΝΙΕΣ: Το Ελληνικό Κολέγιο/Θεολογική σχολή δοκιμάζονται. Υπάρχει ανάγκη για περισσότερους μαθητές και μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση. Η Ακαδημία Αγίου Βασιλείου φθίνει.
ΛΑΙΚΟΙ: Οι Λαϊκοί μας νιώθουν περιθωριοποιημένοι μετά τις πρόσφατες αλλαγές του Καταστατικού και των Ομοιόμορφων Κανονισμών, οι οποίες μετέφεραν τις υπευθυνότητες από τους Λαϊκούς στους Επισκόπους.
ΤΑ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ της Κωνσταντινούπολης και των Ιεροσολύμων και η Εκκλησία της Ελλάδας κωλύονται από σκάνδαλα, τα οποία προκαλούν ενόχληση σ' όλους εμάς στην Αμερικής.
Εμείς ως Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο, έχουμε την ευθύνη αυτής της εξέτασης. Εχουμε και το ταλέντο και τις δυνατότητες να επιλύσουμε μόνοι μας αυτά τα προβλήματα. Τα ευρήματά μας θα πρέπει ν' αποτελέσουν το βασικό θέμα της ημερήσιας διάταξης της προσεχούς Κληρικολαϊκής Συνέλευσης. Εφτασε η στιγμή να αναζωογονήσουμε τώρα την Ιερά μας Αρχιεπισκοπή. Αύριο ίσως είναι αργά».

Kατά την διήμερη συνεδρίαση του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου, την Παρασκευή και το Σάββατο, 13-14 Μαίου, σε ξενοδοχείο της Νέας Υόρκης, πολλά μέλη του Συμβουλίου, μεταξύ των οποίων κι ο αντιπρόεδρος του Μιχαήλ Τζαχάρης, άσκησαν έντονη κριτική στο μέλος της εκτελεστικής επιτροπής και εκ των ιδρυτών της GOAL, Δρ. Τζον Κόλλις, για την επιστολή που έστειλε στα μέλη, τηn Μεγάλη Παρασκευή κι έκφρασαν την συμπαράστασή τους στον αρχιεπίσκοπο.

Η αναπόφευκτη σύγκρουση
Στα 2000, στην Κληρικολαϊκή της Φιλαδέλφειας, οι της OCL (η GOAL έπαψε να υφίσταται τυπικά μετά την "παραίτηση" Σπυρίδωνα) κατάφεραν να ψηφίσουν τροποποιήσεις στο Καταστατικό. Αυτές όμως δεν έγιναν δεκτές από το Φανάρι, που άρχισε να διαπιστώνει ότι οι δωρητές του είχαν απαιτήσεις που ξέφευγαν από τα όρια που αυτό έβαζε και άρχισε ν' αντιδρά καθιστώντας τον Δημήτριο υπεύθυνο αν γίνονταν "ευτράπελα" κι επέμεναν στην αυτονομία.

Εκτιμούσαμε (στα 2001) ότι το Φανάρι δεν πρόκειται να δεχθεί τις τροποποιήσεις του καταστατικού, με τις οποίες ζητείται και αυτονομία- αυτοδιοίκηση, επειδή, ουδέποτε στα τελευταία 100 χρόνια επικύρωσε σημαντικές αποφάσεις Κληρικολαϊκών Συνελεύσεων. 'Ετσι κι έγινε. Το Πατριαρχείο επέβαλε το Καταστατικό του, το οποίο ουσιαστικά καταργεί τους λαϊκούς και δίνει την εξουσία στους κληρικούς, στα πλαίσια της πολιτικής του γιά πλήρη έλεγχο της Αρχιεπισκοπής Αμερικής.
Η πρόσφατη περίπτωση στην κοινότητα Κορόνας στη Νέα Υόρκη, με το "ιεροδικείο-πνευματικό δικαστήριο", την κατάληψη του κτιρίου κλπ, δείχνει τι σημαίνει "εξουσία" στα χέρια κομπλεξικών "ιερωμένων", χωρίς τη συμμετοχή λαϊκών και πως το οικουμ. Πατριαρχείο θέλει να "διοικεί" τις ανά την υφήλιο αρχιεπισκοπές του. Στις ΗΠΑ, στόχος του είναι η οικειοποίηση των μεγάλων περιουσιακών στοιχείων (κτίρια, οικόπεδα κ.ά.) των ενοριών.

Σύμφωνα με στελέχη της OCL, δεν πρόκειται να υποχωρήσουν και θα συγκρουστούν, αν χρειαστεί, με το οικουμ. Πατριαρχείο. Απειλούν δε με αποκαλύψεις γιά τις "βρώμικες" (και οικονομικές) συναλλαγές μαζί του, την εποχή που γινόταν ο πόλεμος κατά του Σπυρίδωνα. Οι της OCL θέλουν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που αφορούν την Αρχιεπισκοπή Αμερικής. Επίσης,
● Έχουν την υποστήριξη αρκετών ενοριών στις ΗΠΑ και δρουν οργανωμένα.
● Έχουν ανεπίσημα τις "ευλογίες" μητροπολιτών, οι οποίοι παίζουν διπλό παιχνίδι.
● Θεωρούν τον πατριάρχη "δικτάτορα", που αποφασίζει και διατάζει.

Κι όλα αυτά, την ώρα που στις εκκλησίες η Θ. Λειτουργία γίνεται στ' αγγλικά, ενώ τα παιδιά των μεταναστών δεν μαθαίνουν να ομιλούν ελληνικά, στα σχολεία των ενοριών που έχτισαν οι γονείς και οι παπούδες τους περισσότερο γι' αυτό τον σκοπό, επειδή αυτά η Αρχιεπισκοπή τα μετάτρεψε σε "παιδικές χαρές". Γι' αυτήν προέχουν οι "πελάτες", που θα γεμίζουν τις "μεγαλοπρεπείς" εκκλησίες και τα ταμεία τους, άσχετα ποιά γλώσσα ομιλούν ή από ποιά χώρα προέρχονται. Αρκεί να δηλώνουν ορθόδοξοι χριστιανοί...

Η "λυκοφιλία" GOAL/OCL-Οικουμ. Πατριαρχείου
Την εποχή Σπυρίδωνα, έκανε την εμφάνισή της η οργάνωση GOAL (Greek Orthodox American Leaders), παρακλάδι της OCL (Orthodox Christian Laity), η οποία άρχισε ν' απαιτεί την απομάκρυνση του Σπυρίδωνα, όταν είδε ότι δεν μπορούσε να έχει λόγο στις αποφάσεις της Αρχιεπισκοπής. Βρώμικο ρόλο, τότε, έπαιξαν και οι μητροπολίτες της διασπασμένης Εκκλησίας στις ΗΠΑ, οι οποίοι -ο καθένας γιά δικούς του λόγους- πρόσβλεπαν στον αρχιεπισκοπικό θρόνο, γιατί έτσι τους άφηναν να νομίζουν οι έχοντες επαφή με το Φανάρι, αν βοηθούσαν στην απομάκρυνση του Σπυρίδωνα ή στην καλύτερη περίπτωση, πρόσβλεπαν σε περισσότερα προνόμια. Να τονιστεί ότι τα στελέχη της OCL τα χαραχτηρίζει μιά, κάποιας μορφής, "εχθρική" προς κάθε τι το ελληνικό νοοτροπία.

Τα στελέχη της ΟCL, κατά σύμπτωση ήταν οι εκλεκτοί του Ιακώβου. Υποστήριζαν και υποστηρίζουν την κίνηση που έκανε πριν 12 χρόνια γι' ανεξάρτητη Εκκλησία στην Αμερική και του στοίχισε την θέση του. Οι περισσότεροι, μέλη της περίφημης "Λέσχης των 100", που έδωσαν ο καθένας από 100,000 δολ. γιά να έχουν τον τίτλο άρχοντα. Σήμερα οι άρχοντες ξεπερνούν τους 500. (Να διευκρινίσουμε ότι η Leadership 100 είναι ως μη κερδοσκοπική εταιρία, ανεξάρτητη από την Αρχιεπισκοπή, διευθύνεται από άνθρωπο του Πατριαρχείου, τα περισσότερα χρήματα πάνε στο Πατριαρχείο και τα ερωτηματικά γιά τον τελικό προορισμό της -με τόσα χρήματα στα ταμεία της- μεγαλώνουν, όπως κι αυτά γιά τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει σε μιά μελλοντική κρίση στην αρχιεπισκοπή Αμερικής ή σε μιά κίνηση γι' αυτονομία).

Κι επειδή το "χρήμα μιλά" σήμερα, οι νεόπλουτοι "χριστιανοί" της πρώην GOAL άρχισαν τις απευθείας μεγάλες οικονομικές προσφορές στο Πατριαρχείο, μέσω του π. Καρλούτσου (ο οποίος υπόσκαψε και τον Ιάκωβο), γνωρίζοντας πολύ καλά ότι και η τιμή έχει τιμή. Και δεν έπεσαν έξω. Παράλληλα, χρησιμοποιώντας την ημερήσια εφημερίδα "Εθνικός Κήρυξ" της Νέας Υόρκης, η οποία "γέρνει" ανάλογα με τις "προσφορές", άρχισαν λυσσαλέα επίθεση στον Σπυρίδωνα τους πρώτους μήνες του 1999. 'Ετσι, το Φανάρι, ενώ δήλωνε στις αρχές του ίδιου χρόνου ότι ο Σπυρίδων θα μείνει αρχιεπίσκοπος Αμερικής γιά πάντα κι αφού δέχτηκε τις μεγάλες χρηματικές "δωρεές", μετά λίγους μήνες απαίτησε την παραίτησή του.

Τον διαδέχτηκε ο Δημήτριος στα τέλη του 1999 (ενθρονίστηκε στις 18 Σεπτεμβρίου). Τον είχε προτείνει όταν παραιτήθηκε ο Ιάκωβος γιά διάδοχό του, τον πρότεινε πάλι γιά διάδοχο του Σπυρίδωνα. Τον πρότεινε όμως και η ελληνική κυβέρνηση. Ενώ είναι έξοχος θεολόγος, καθηγητής και ιεράρχης ο διάδοχος του Σπυρίδωνα, δεν διαθέτει την πυγμή και τα ηγετικά προσόντα των προκατόχων του. 'Ηταν η ιδανική, η ανώδυνη λύση και γιά το Πατριαρχείο και γιά την ελληνική κυβέρνηση και γιά την GOAL, τα μέλη της οποίας πίστεψαν ότι τελικά θα έχουν το "πάνω χέρι". Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής Δημήτριος, όμως, ουσιαστικά δεν διοικεί, ούτε λαμβάνει αποφάσεις. Οι αποφάσεις λαμβάνονται από μία ομάδα έμπιστων του Πατριαρχείου (Καρλούτσος, Τζαχάρης, Δήμας κ.ά.), οι οποίοι ουσιαστικά διοικούν. Με παθητικό 10 εκατομ. δολ., προσπαθούν να το καλύψουν αυξάνοντας το "χαράτσι" στις ενορίες. Τα χοντρά λεφτά όμως, των "αρχόντων", πάνε στο Πατριαρχείο (αλήθεια, τόσο πολύ χρήμα το οικουμ. Πατριαρχείο, τι το χρειάζεται;)
[Ο δικηγόρος Σ. Δήμας μαζί με τον υιό Καρλούτσο, ως αντιπρόσωποι αμερικανικής εταιρίας συστημάτων ασφαλείας, προσπαθούσαν να τα πωλήσουν στην Ελλάδα, γιά τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004]

Οι επαφές της OCL με την "Ορθόδοξη Εκκλησία Αμερικής"
Σύμφωνα μ' εξακριβωμένες πληροφορίες, στελέχη της OCL (και πριν της GOAL) έχουν συναντηθεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια με την ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας Αμερικής (OCA), που έχει έδρα την πόλη Syosset της Νέας Υόρκης. Πρόκειται γιά την μεγαλύτερη Ορθόδοξη Εκκλησία στο δυτικό ημισφαίριο, με περίπου 3 εκατομ. μέλη χριστιανούς ορθόδοξους και 2,500 ενορίες στις ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό -σύμφωνα με το ειδησεογραφικό Πρακτορείο "Ηνωμένος Τύπος" (ο πραγματικός αριθμός πρέπει να κυμαίνεται γύρω στο 60%). Ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο. Η Εκκλησία στην δεκαετία του '70, μετά από έντονη δικαστική διαμάχη με την προϊσταμένη αρχή, την Ρωσική Εκκλησία, περισσότερο γιά τα περιουσιακά στοιχεία στις ΗΠΑ, έγινε αυτοκέφαλη, διατηρώντας μόνο "πνευματικούς" δεσμούς με το Πατριαρχείο Ρωσίας.
Νέος ηγέτης της εκλέγηκε (δεν διορίζεται) στις 22 Ιουλίου 2002 στην Κληρικολαϊκή Συνέλευση στο Ορλάντο της Φλόριδας, ο μητροπολίτης Φιλαδελφείας Χέρμαν, που συγκέντρωσε περισσότερες ψήφους από τον μητροπολίτη Καναδά Σεραφείμ και θ' αντικαταστήσει τον γιά 25 χρόνια αρχιεπίσκοπο, Θεοδόσιο. Η ενθρόνιση έγινε στις 5 Σεπτεμβρίου 2002, στον καθεδρικό Ναό του Αγίου Νικολάου στην Ουάσιγκτον.
Σε αυτήν την Εκκλησία στηριζόταν περισσότερο ο Ιάκωβος, όταν στα 1993 ξεκίνησε την κίνηση γι' αυτοκέφαλη Εκλησία στην Αμερική. Τώρα, μαζί της, έχουν επαφές και συνεργασία οι της OCL.

Η Ελληνική Εκκλησία της Αμερικής 1908-1922 υπαγόταν στην Εκκλησία της Ελλάδος. Ο μητροπολίτης Αθηνών Μελέτιος Μεταξάκης ήρθε στην Αμερική στα 1918, ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αλλά όταν στα 1922 έγινε οικουμενικός Πατριάρχης, η πρώτη του ενέργεια μετά από επιθυμία του Ελευθέριου Βενιζέλου που τον έστειλε στην Αμερική- ήταν να εντάξει την Ελληνική Εκκλησία της Αμερικής στην δικαιοδοσία του οικουμενικού Πατριαρχείου, ως Αρχιεπισκοπή Αμερικής, εκμεταλλευόμενος τις διενέξεις (ακόμα και ξυλοδαρμοί στις εκκλησίες) Βενιζελικών- Βασιλικών. Ο Αλέξανδρος, υπήρξε ο πρώτος αρχιεπίσκοπος από 1922 ίσαμε 1930. Η πρώτη εκκλησία χτίστηκε στη Νέα Ορλεάνη στα τέλη του 18ου αιώνα και η πρώτη Φιλόπτωχος με δικό της κτίριο, στο Τάρπον Σπρινγκς της Φλόριδας στις αρχές του 19ου. Η πρώτη εκκλησιαστική κοινότητα ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη στα 1892. Σήμερα, η Αρχιεπισκοπή Αμερικής (ΗΠΑ), έχει 540 ενορίες με 800 περίπου παπάδες.

Εδώ και μιά ακόμα επιστολή (παλαιότερα) από τον πρόεδρο της OCL, προς τον αρχιεπίσκοπο Δημήτριο:
«August 8, 2003
Archbishop Demetrios
Greek Orthodox Archdiocese of America
10 East 79th Street
New York, New York 10021
Via Facsimile: (212) 570-3592

Your Eminence:
I am writing to you with a heavy heart and a great feeling of distress. Enclosed is a copy of a press release that OCL has issued regarding the announcements on the Greek Orthodox Archdiocese web site concerning the charter imposed on our Archdiocese by the Ecumenical Patriarchate. We take strong exception to the apologia offered by the Archdiocese to support this action.
We all have a great love for our church and wish to see it progress and become a major force in the spiritual renewal of Christianity in America. In this, all Orthodox, regardless of jurisdiction, stand united. Yet we are now in fundamental opposition to one another regarding the way in which decisions are made concerning the administration of our Archdiocese. The basic issue is one of respect for the system that governs the way we do business in the United States. Our Archdiocese has accepted this premise for some 80 years in a series of charters based on syndiakonia. Contracts were made and amended according to established procedure.
We are a conciliar Church not an oligarchy or a dictatorship in the way we interact with one another - and that means that we all operate on the principle of working in good faith with mutual respect for one another. You have spoken many times about your love of democracy and as I have been told have in fact recently become a citizen of our beloved country. How then can the Archdiocese of which you are the leader reject all that we hold dear and accept a charter that flaunts established procedure and reverts to disenfranchisement and alienation of the many and governance by the few.
The Clergy Laity Congress of 2004 offers you the opportunity to rectify this grievous lapse. We beseech you to exert your leadership and announce that in fact the delegates to this Congress will vote by secret ballot to either accept or reject the charter that has been promulgated by the Ecumenical Patriarchate. We ask this on behalf of the faithful throughout America who are concerned about the decline of our church.
I would welcome the opportunity to discuss this most serious matter with you at your earliest convenience.
Yours in Christ,
Peter Haikalis, President»

Γ. Λυκ. 110505

[ ΚΑΛΑΜΙ - www.kalami.net/2005/omogeneia/05_ocl_goarch.html - 11 Μαΐου 2005 ]